ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skepp  (läst 2720 gånger)

1999-12-06, 22:08
läst 2720 gånger

Magnus Eriksson

Var finner man information om ångaren Stockholm som ångade iväg till USA år 1919.

1999-12-06, 23:24
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9207
  • Senast inloggad: 2021-08-03, 19:18
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tja, en bild finns att beskåda på utsidan av boken 24 Famous Swedish Americans som Släktforskarförbundet gav ut 1996. Min fars kusin Anna åkte iväg med den 1916 och skickade hem ett vykort, som finns utanpå boken.

1999-12-07, 01:23
Svar #2

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Magnus! Jag fick stor hjälp från Marinmuseum http://www.marinmuseum.se/ när jag sökte efter specifika fartyg. Dom var snälla att skicka hem både bilder och fakta så prova att skriv till dom.

1999-12-07, 10:00
Svar #3

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen Magnus!
Susanne skriver lite om S/s Stockholm på sin hemsida fartygsgalleriet där det för övrigt finns fakta om andra passagerarfartyg på Svenska Amerika Linien http://w1.828.telia.com/~u82803087/SvenskaAmerikaLinjen.htm
 
Detta står om M/s Stockholm:
S/s Stockholm. ex Potsdam( 1900-1915). Byggd 1900 Blohm&Voss Hamburg.Tyskland. Längd 167,66. Bredd 18,93. I trafik 1915-1928). 1928 nytt namn Solglimt.
Ombyggd till valkokeri. Beslagtagen av Deutche Kriegsmarin 1941. Sänktes i Cherbourg 1942. Vraket skrotades 1947.

1999-12-07, 23:08
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9207
  • Senast inloggad: 2021-08-03, 19:18
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ett bra ställe om oceanångarna är följande web site: http://user.tninet.se/~xqf528b/index.html  
Hoppas hr redaktören ursäktar en liten länk här.

1999-12-20, 00:58
Svar #5

Magnus Eriksson

Jag tackar så väldigt mycket för hjälpen.

2000-06-22, 16:43
Svar #6

Thorbjörn Hammarstedt

Kan någon förklara för mig vad den Gröne Jägaren gick i kvav.
Var det ett segelfartyg och vilken tid seglade detta fartyg.
thorbjörn.hammarstedt@telia.com

2000-11-30, 00:19
Svar #7

Peter Funke (Fun)

Thorbjörn, en sökning med Evreka på nätet gav upplysningen att Gröne Jägaren var ett linjeskepp bestyckat med 26 kanoner som plötsligt exploderade och förliste utanför Kycklingen (vid Dalarö)i samband med bärgning av kanoner från det mer bekanta Riksäpplet år 1676.

2001-04-14, 22:15
Svar #8

Nina M.Nordby

SS Montebello fra Kristiania til Hull. Min farmors far dro med SS Montebello fra Kristiania til Hull den 11.mars 1904. Det har kun lyktes meg å finne et bilde av båten, et dårlig sådan. Mange svensker emigrerte med denne båten så derfor antar jeg at noen kanksje kunne skaffe meg et bilde av denne. SS Montebello ble senere solgt til Spania og omdøpt til Barcelo.

2002-03-31, 20:31
Svar #9

Utloggad Arne Robertsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2013-10-13, 19:57
    • Visa profil
For en venn søker jeg opplysninger om Salenrederiets Sandhamn. Bygget først på 1940 tallet. Han har reist med flere av rederiets båter og samler på historie, fotografier o.l.
Er det noen som kan gi hjelp eller vidreformidling. Takknemlig for alle svar.

2002-04-06, 16:56
Svar #10

Hans Lothsson

Söker uppgifter kring en avlägsen släkting som
i slutet på 1800-talet arbetade på en båt, troligen med registrering i någon Blekingestad.
 
Hon hette Elin Petersdotter ( Pettersson ) född
1858-09-17 i Bokön, Backaryd, död 1906-02-08 och
ligger begravd i Backaryd
 
Finns det något register över sjöfolk ?
De som arbetade på sjön var de folkbokförda i
sin hemförsamling ?
 
Mvh  Hans

2002-04-06, 23:04
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hans,
 
Alla som arbetade förr på sjön var inskrivna vid ett sjömanshus, som fanns på ca 50 platser i Sverige. Det finns register från ca 1850-1970. Kolla med ditt landsarkiv.

2002-06-17, 17:15
Svar #12

Birgitta Almqvist

Sjökaptener i Sundsvall!
 
Jag söker namn på fartyg i Sundsvall på 1920-30-talen, men främst namn på sjökaptener från samma tid.  
 
Birgitta

2002-08-18, 11:00
Svar #13

Utloggad Sven Bodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Birgita,  
kontakta Niklas.Eden@Sundsvall.se, om du inte redan gjort det. Han är ansvarig för registreringen av Sundsvalls sjömanshus vid Sundsvalls registreringscentral.  
 
Sven Bodin  
Projektledare för digitaliseringsprojektet  
Sundsvallsminnen

2003-01-24, 11:34
Svar #14

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
 
Var kan man få information om S.V. Beatrice. Min morfars bror, Wilhelm Ferdinand Jansson, f. 18770803 Stora Skedvi (W), ansökte om Australiskt medborgarskap först 1928 och angav att han rymt från Beatrice 19250216 i Port Adelaide, sen 1934 då han ändrat datumet till 19250404. Inget av datumen stämmer med boken om Beatrice (Jan Davidsson) där Beatrice 1925 i februari var utanför Falmouth för order och i april i Rotterdam. Skulle vilja veta när Jansson rymde och om/när han kom till Australien med Beatrice.
 
Bosse.

2004-01-04, 12:25
Svar #15

Per Lindblad

Hej
 
Finns det någon som känner till något om fartyget Gebr?der Howaldt, registretat i Kiel 1887 eller var man kan söka uppgifter. Fredrik Albin Österberg var maskinist på henne i början på 1900-talet.
 
mvh/Per

2004-11-15, 20:56
Svar #16

Margareta Modén

Hej Per
 
När det gäller frågor om fartyg ska du alltid höra med våra sjöfartsmuseer. Såväl Sjöhistoriska i Stockholm som Sjöfartsmuseet i Göteborg kan ha uppgifter. I Sjöhistoriska museets fotoarkiv finns J.R.Bomans samling som innehåller såväl uppgifter som foton på bl.a. tyskregistrerade fartyg.

2006-01-05, 20:25
Svar #17

Knut Zachariassen

Hei! jeg søker opplysninger om min farfar, Aksel(Axel) Zachariassen. Var foreldreløs, bodde en tid på Junkøen. Reiste ut som sjømann fra Luleå/Junkøen med ukjent fartøy. Ble norsk Styrmann/skipsfører, giftet seg i Porsgrund 
3. november 1882.
 
Kan noen fortelle hvordan fartøyet kan  oppspores?
 
MVH
 
Knut Zachariassen
Elgtråkket 81 
 
1270 Oslo
Norge

2006-11-03, 18:23
Svar #18

Utloggad Helge Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2015-01-26, 20:44
    • Visa profil
Hej alla
Var skall jag söka passagerarlista från SS Norge som förliste 1906 vid Rockall utanför Scottland?
Vore tacksam om någon ville hjälpa mig!
Helge Westerberg

2006-11-03, 20:03
Svar #19

Eva Leksell

Menar du inte förlisningen av fartyget Norge vid Rocallklippan utanför Hebriderna i juni 1904? I så fall kan du läsa de första inläggen under Källor: Emigrantkällor: Emigrantskepp: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-09.
 
I DN den 5 juli 1904 finns en passagerarlista, men den är nog inte fullständig. Jag vill minnas att Annika Otfors som skrev där även fått en passagerarlista/-or som var publicerad i någon norrländsk tidning. Om det går att nå henne på den e-postadress som står vet jag inte.

2007-01-05, 16:21
Svar #20

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 671
  • Senast inloggad: 2020-03-28, 11:37
    • Visa profil
Gefleskeppet Oscar I.
Under åren 1850-1855 var min ana N.G.E Fogelqvist andre styrman på skeppet Oscar I.  
Är det någon som vet något om skeppet?
 
Hälsningar
Monica

2007-04-09, 11:54
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

Min morfar for iväg för att söka lyckan i Amerika 1911.
Jag har fått reda på att han åkte med T/S Drottningholm, som avgick från England.
 
Vet någon vad detta T/S står för? och vilken av båtarna Drottningholm det kan ha varit?
 
Han återvände hit, men var over there flera gånger
efter det.
Hälsningar Eivor

2007-04-09, 13:27
Svar #22

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1255
  • Senast inloggad: 2021-08-03, 17:53
    • Visa profil
Eivor
 
Detta kanske kan ge dig en ledtråd vilken av båtarna det var.
 
http://www.kommandobryggan.se/SAL/Drottningholm.htm

2007-04-09, 13:50
Svar #23

Eivor Andersson (Ema)

Hej Kenneth,
Tack för den fina länken.
Ja undrar vad T i T/S betyder? Är det trade kanske.
Min moster hade hittat ett vykort från morfar och det var med Drottningholm och båten hade en skorsten, så det borde vara S/S (ångbåt).
Jag har aldrig sett beteckningen T/S förut.
 
God fortsättning på påsken - Eivor

2007-04-09, 13:54
Svar #24

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3212
  • Senast inloggad: 2021-08-03, 11:01
    • Visa profil
T/S står för Turbine Ship, dvs turbindrivet fartyg, till skillnad från ett med kolvmaskin.
Fast 1911 åkte han nog med T/S Virginian, hon fick inte namnet Drottningholm förrän 1920 .

2007-04-09, 14:09
Svar #25

Eivor Andersson (Ema)

Hej Bo,
Tack för svaret. Hade Turbindrivna båtar någon skorsten?
Kortet var skickat 1911 och det stod Drottningholm på kortet. Jag såg i länken att det fanns flera med namnet Drottningholm, men jag får studera länken närmare och be att få titta på kortet.
Det är en bra källa med vykort ibland  
God fortsättning till Dig också - Eivor

2007-09-24, 15:15
Svar #26

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Monica E. Fogelqvist frågade i vintras om skeppet Oscar I.
Detta fartyg (fullriggat, benämndes fregattskepp) byggdes vintern 1850 - 1851 av furu på kravel vid det Norra skeppsvarvet i Gävle under ledning av den berömde skeppsbyggmästaren Lars Augustin Bång för räkning handelshuset Forssberg & Bång i Gävle, i vilket Bång var delägare jämte grosshandlaren (och f.d. kopparslagaren) Johan Adolf Forssberg. Fartyget blev färdigt senvåren 1851 och uppmättes till hela 371 57/100 svåra läster (motsvarande omkring 800 ton). Dimensioner(längd, bredd, djupgående): 143,7 x 35,5 x 18,3 svenska fot. 1 fot = 0,2969 meter.
Den förste befälhavaren på fartyget blev Johan Ludvig Od?n. Avseglade den 16/6 1851 från Gävle till London med stångjärn, bjälkar, bräder, ved och spiror. Ankom London den 15/8. Lossade här och gick barlastad till Cardiff. Avseglade den 12/9 med stenkol från Cardiff till Calcutta och ankom Calcutta den 27/1 1852. Natten til den 18/3 slog åskan ned i toppen på skeppets stormast, varvid bramstången söndersplittrades jämte bramrå och märsstång samt själva masten, varefter åskstrålen nedgick vid storluckan och upp vid ena vindspelsstöttan, vilken sönderslogs, varjämte tre plankor i däcket upprycktes, varefter strålen utan att göra vidare skada utgick vid styrbords fallrep. Skeppet avseglade med innehavd last av socker och oljekakor den 2/5 till Londonmen nödgades återvända p.g.a. läckage (3 fot/timme)och dockades för reparation.Utgick den 15/6 igen och ankom London den 29/11. Under resan til London avled kapten Od?n efter avseglingen från Capetown, där man bunkrat vatten och mat. Befälet torde då ha övertagits av 1:e styrman Peh Johan Mörck.
Lossade i London och intog en styckegodslast destinerad till Port Philip (Melbourne) i Australien. Avseglade den 18/3 1853 från London och fortsatte från Melbourne till Singapore och Batavia (numera Jakarta). Avseglade den 21/1 1854 från Batavia till Cowes för order med styckegods (socker m.m.). Från Cowes gick fartyget till Hamburg där lasten lossades. Ankom Hamburg den 2/6 1854.  Fortsatte den 8/7 barlastad til hemorten Gävle.
1854 avled f.ö. Bång i kolera och sterbhuset övertog hans andel i handelshuset Forssberg & Bång genom sonen Johan August Bång.
Den 14/9 1854 avseglade skeppet åter från Gävle med en last bestående av bräder, barlast, tråd m.m. destinerad till Batavia. Gjorde haveri i Öresund och inbogserades den 10/10 till Helsingör för reparation av ångbogseraren Uffe.
Ankom Batavia den 7/1 1855 och återvände den 12/3 till Sverige (Stockholm) med socker, arrak, kaffe, hudar, rotting m.m. Ankom Stockholm den 9/8 1855 och gick sedan vidare till Gävle. jag antar att 2:e styrman Fogelqvist då avmönstrade.
1865 såldes skeppet till Göteborg och blev slutligen totalt vrak 1887.
Fogelqvist kom senare att examineras som  sjökapten och kom att föra egna fartyg för Gävles handelsflotta.

2007-09-24, 20:32
Svar #27

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 671
  • Senast inloggad: 2020-03-28, 11:37
    • Visa profil
Hej Håkan och ett stort tack för informationen om Oscar I! Vi visste att hans första långresa var på Skeppet Oscar I men vi hade letat förgäves efter info om skeppet så det var verkligen roligt att få veta allt detta.
 
Hälsningar
Monica

2009-03-14, 19:52
Svar #28

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Hej.
 
Jag har en släkting som arbetade på linjeskeppet Gustaf III byggt 1777. Är det någon som vet någonting om detta skepp? Det enda jag lyckats hitta finns http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Konung_Gustaf_III_(1777)
 
Vänliga hälsningar
Johanna

2009-03-14, 21:47
Svar #29

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2021-06-04, 19:14
    • Visa profil
Johanna.
 
Titta på den här sidan, där finns en del om olika fartyg i svenska flottan vid den aktuella tiden.
 
http://medlem.spray.se/cbernes/marin/fartyg.html

2009-03-14, 22:27
Svar #30

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Tack Leif!
 
Mvh Johanna

2010-03-02, 16:33
Svar #31

Utloggad Britt Lind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2021-07-27, 18:36
    • Visa profil
Den 28 okt 1885 avgår skeppet Viré från Sundsvall med första destination Lissabon. En matros ombord var min anfader som avled i Gula Febern när de ligger i Rio de Janeiro. Någon som vet något om detta skepp? Det vore roligt att hitta en bild någonstans.
Hälsningar Britt

2010-10-25, 21:52
Svar #32

Utloggad Håkan Nihlman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:05
    • Visa profil
Hej Britt Lind!
 
Tyvärr finns det nog ingen bild bevarad på barkskeppet
Vere av Sundsvall men jag kan dock dra litet om fartygets historia.
Vere var byggd 1857 i Durham i England av ek och furu (spant av ek och bordläggning av furu). Köptes 1882 liggande i London av ett partrederi i Sundsvall med tre delägare, vice konsul Johan Wilhelm Hellberg (korrespondentredare), ingenjören Ernst Stridsberg och sjökapten Constantin Stridsberg. Den sistnämnde blev också barkskeppets befälhavare. Uppmättes i Sverige till 395 9/100 ton. Skrovet var 129,8 engelska fot långt och 27,2 fot brett.  
Fortsättningen av resan från Lissabon 1886 gick så här: Avseglade den 4/2 1886 från Lissabon med salt till Rio de Janeiro och ankom Rio den 13/3. Från  
Rio gick Vere barlastad till Haiti och återvände i början av september 1886 till Europa med färgträd, en last som lossades i Riga, varefter Vere återvände barlastad till hemorten Sundsvall. Vere såldes påföljande år till Kubikenborg och 1894 vidare till Helsingborg. Slutet kom 1897 då fartyget såldes till Torekov för upphuggning.
 
Håkan Nihlman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna