ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stina Erika Adamsdotter f 1818  (läst 633 gånger)

2001-09-07, 11:36
läst 633 gånger

Patrik Larsson

Jag har stött på patrull i min släktforskning ocg undrar om någon kan lösa detta.
 
Stina Erika Adamsdotter f 1818 är dotter till Adam Ersson Svanlund f 1796 fr Svanabyn och Kerstin Jonsdotter fr Bergvattnet. De var ogifta men finns båda upptagna i födelseboken för S E, och hon är född i Bergvattnet. Adam Ersson Svanlund gifter sig senare och blir sockenglasmästare i Avaträsk.
 
Denna Kerstin Jonsdotter har Karl Erik Ström i sina källor skrivit. lämnades som barn på kyrktrappan i prästgården och blev senare piga där, klädd i samekläder. Enligt en annan släktforskare så gifte sig inte Kerstin och Adam med anledning av Kerstin var av lappsläkt och det ansågs fult att gifta sig med lappsläktet.
 
Jag har sökt efter denna Kesrtin i kyrkoherdens bostad innan år 1818 och även efteråt i Dorotea kyrkbok. Men jag går bet på att hitta henna. Jag vill ha svar på om historien stämmer och var Kerstin Jonsdotter härstammar ifrån och var hon sedan lever och bor.
 
mvh  
Patrik

2001-09-08, 00:35
Svar #1

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Patrik,
 
Historien med kyrktrappan har jag inte hört förut. Den har dock ett visst verklighetsunderlag, eftersom Kerstin Jonsdotter är av samesläkt och faktiskt har varit piga i prästgården. Dessutom finns en liten notis i Doroteas första husförhörslängd, där hon är upptagen under sina föräldrar och tillsammans med sina syskon, att hon finns i Lajksjön hos klockaren. Det skulle alltså kunna vara Josef Bryngelsson som fick ta hand om hittebarnet.
 
Det var kanske en allmän uppfattning att det skulle vara fult att gifta sig med lappsläktet. Jag tror i alla fall - utan stöd i någon form av statistik - att blandäktenskap i dessa trakter och vid denna tid var tämligen sällsynta.
 
Kerstin Jonsdotter föddes 1787, troligen i Arksjö, där hennes föräldrar bosatte sig efter giftermålet 1775.
 
Hennes far är nybyggaren Jon Persson, född 1740, son till skattelappen på Ormsjölandet Per Jonsson och hans hustru Karin Mårtensdotter. Jon var första åbon i Arksjö. Han dog där 1798-01-18 av bröstsjuka.  
 
Modern är Kerstin Persdotter, född 1747, men hennes föräldrar har jag inte lyckats få fram (Kjell-Åke Lundström m fl anger Per Andersson och Marget Ingelsdotter som föräldrar, men det är nog en förväxling med Kerstin Persdotter född 1748, gift med Anders Eliasson i Tåsjö). Jag har läst någonstans att hon skulle ha finskt påbrå, men det är ju inte mycket till ledtråd i dessa finnbygder. I Doroteas första husförhörsbok sid 31 står nog varifrån hon kommer, men jag kan inte tolka texten (inte Tåsjön, snarare Tårfsjön, i alla fall något på -sjön). Hon  dog i Väster Ormsjö av slag 1826-03-13.
 
Kerstin Jonsdotter fick - som Du redan vet - dottern Stina Erika, född u ä 1818-07-26 i Prästagården. Bland faddrarna finns Monsieur Nils Henning Blom och Mademoiselle Anna Stina Blom, dvs pastorns två äldsta barn.  Pastorn själv, Jonas Blom, var mycket noga med att  på olika sätt markera i kyrkböckerna att Stina Erika var född utom äktenskapet . Även som vuxen får hon noteringen /oäkt/ i husförhörsboken av Bloms nitiske efterträdare, pastor J A Nensén.
 
Stina Erika gifter sig 1843-03-26 med sin tremänning Gustaf Håkansson. De flyttar i mitten på 1850-talet till Norrby. Där dör Stina Erika 1864-02-11, bara 46 år gammal.
 
Kerstin Jonsdotter gifter sig 1824-03-21 med nybyggaren i Harrsjöhöjden Erik Johansson, som då blir Stina Erikas styvfar. Erik är född 1792-11-02 i Bergvattnet. Han är son till Johan Nilsson och Karin Jonsdotter, det par som skänkte halva sitt hemman i Bergvattnet till prästbord. Innan han gifte sig hade han varit dräng,  bl a i Bergvattnet och hos Erik Jönsson i Mårdsjö.  
 
Erik Johansson hade uppenbarligen ingenting emot lappsläktet, eftersom han gifter sig med en sameflicka. På hemmanet i Harrsjöhöjden hade han dessutom en samepojke som dräng, Mattes Larsson, son till Lars Thomasson. 1828 blir Erik sexman för Harsjö, Sörfors och Dabbsjö.  
 
Kerstin och Erik får tillsammans fyra barn, alla födda i Harrsjöhöjden: Caisa Johanna 1825-02-03 (efter farmor Carin), Eva Jonatha 1827-08-09 (efter morfar Jon?), Johan Peter 1829-05-07 (efter farfar Johan) och Eric Jonas 1831-08-26 (efter morfar Jon). I vart fall de tre äldsta barnen har tragiska livsöden.
 
Kerstin Jonsdotter dör som bondhustru i Harrsjöhöjden av ålderdom 1868-04-07. Hon hade under sin levnad varit besvärad av fallandesot.
 
Erik blir kvar på gården i Harrsjöhöjden hos sin son Johan Peter, men 1874 flyttar han som förgångsman till mågen Gustaf Håkansson i Norrby och hans nya hustru Marta Maria Persdotter. Fyra år senare, 1878-03-08 dör Erik som födorådstagare och enkling i Norrby, 85 år gammal.
 
Man kan följa Kerstin Jonsdotter i Doroteas kyrkböcker, bl a AI:1-2+31, AI:1b-18b, AI:2-102, AI:3-156, AI:4-225 och dödboken samt Tåsjö AI:1-48. Hon är också nämnd i Doroteas sockens histora sid 137, i Risbäcks församlings byar sid 76 och 85 och i Åseleborna under Ark 2.  
 
Mina bästa hälsningar
Olof Stenum

2001-09-10, 13:07
Svar #2

Patrik Larsson

Hej Olof!
Tack för svaren som gett mig en massa huvudbry och  en irriterande lucka i min forskning. Jag har (tycker jag själv) lusläst kyrkoböckerna utan att hitta Kerstin Jonsdotter.
 
Stina Erika och Gustaf Håkansson är min fm mm mor och far. De bor i Gustafs hemby Lafsjö i början och senare i Harrsjöhöjden. Att S E mor är bosatt där kanske förklarar varför de flyttade till Harrsjöhöjden, innan de senare flyttar till Norrby. Min släktgren fortsätter sedan med att deras dotter Kajsa Greta Gustafsdotter gifter sig med trävaruhandlaren Jakob Norström i Norrbyn, vars farmor är dotter till Israel Samuelsson i Västra Ormsjö.
Gustaf Håkansson gifter om sig senare och flyttar till 1904 till Nordanås i Vilhelmina. Gustafs barn där vet jag inte var de tar vägen. Men det är kanske en fråga under Vilhelmina senare.
 
Vänliga hälsningar och tack
Patrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna