ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Selma Maria Åhl (Johansson) 1893-1976, Ruutti  (läst 2050 gånger)

2000-04-29, 09:36
läst 2050 gånger

Ia Lindgren

Min mormor Selma Maria Åhl (född Johansson)  
f 1893-11-16 d 1976-08-09. Far Johan Johansson, troligtvis från Satter. Mor Josefina från Ullatti. Syskon till Selma är Hilja Larsson, Olle Johansson, Svea Pudas och Amanda Olofsson. Jag vill veta mer om hennes anfäder.
 
Hälsningar Ia Lindgren från Luleå

2000-04-29, 22:58
Svar #1

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Du har alldeles rätt. Selma Marias far heter Johan Johansson. Han är född 1864 i Satter och gift 1891 med Josefina Larsdotter från Ullatti.  
 
Jag är tremänningbarnbarn till Selma Maria. Gemensam ana är Johan Jonasson, född 1793 i Vettasjärvi. Gift 1824 med Elisabet Johansdotter från Järäma. Hon förekommer även som Lisa i kyrkböckerna. Johan och Lisa var bosatta i Storberget.
 
Selma Marias mor heter Josefina Larsdotter, född 1868 i Ullatti. Jag är femmänningsbarnbarn till Josefina. Gemensam ana är Esajas Thomson, som är född 1702 i Narken. Gift 1724 med Elin Eriksdotter. De var bosatta i Järäma eller Satter som det numera heter.
 
Om Esajas och hans familj kan du läsa mer i häftet Ett bidrag till historien om byn Satter/Järäma i Lule Lappmark av Bengt Hjalmar Andersson. Scriptum nr 32. Utgiven av forskningsarkivet, Umeå universitet, januari 1992.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2000-04-29, 23:01
Svar #2

Alice Ahnqvist

Hej!
Du har alldeles rätt. Selma Mariaa far heter Johan Larsson är född 1864 i Satter. Jag är tremänningsbarnbarn till Selma Maria. Gemensam ana är Jonas Jonasson född 1794 i Vettasjärvi och gift med Elisabet Johansdotter, förekommer även som Lisa i kyrkböckerna, född i Satter. Jonas och Lisa var bosatta i Storberget.
 
Selma Marias mor heter Josefina Larsdotter och är född i Ullatti. Jag är femmänningsbarnbarn till Josefina. Gemensam ana är Esajas Thomsson, född 1702 i Narken. Gift med Elin Eriksdotter. Bosatta i Satter eller Järama, som det hette på den tiden.  
 
Om Esjas och hans familj kan du läsa mer i Ett bidrag till historien om byn Satter/Järämä i Lule Lappmark av Bengt Hjalmar Andersson. Scriptum nr 32. Utgiven av Forskningsarkivet, Umeå universitet, januari 1992.
 
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2000-04-30, 01:18
Svar #3

Marie.A

Hej Ia och Alice !
 
Efter några förvirrande minuter så fick jag ordning på Selma Marias anfäder.
 
Far: Johan Lars Johansson f.1864-08-25 i Satter
Mor: Josefina Larsdotter  f 1868(10-10)i Ullatti
 
Farfar: Johan Larsson  har ej födelseuppg.
Farmor: Lisa Greta Jonasdotter f. 1833-09-11 Storberget
 
Morfar: Lars Gustav Nilsson f. 1830 i Ullatti
Mormor: Stina Katharina Israelsdotter f. 1830(06-04) i Ullatti
 
Farmors far: Jonas Jonasson f. 1794-12-13 i Vettasjärvi( detta är en bror till min farfars mf)
 
Farmors mor: Elisabeth Johansdotter f. 1793-10-13 i Satter ( detta är en syster till min farfars ff)
 
Farmors ff: Jonas Mattsson f. 1752 i (Vetsträsk)
 
Farmors fm: Ella Ersdotter f. 1762-08-12 i Satter  
 
Mormors far:Israel Mickelsson f. 1795-09-13 i Ullatti
Mormors mor:Lena Kajsa Ersdotter f. 179(8)
 
Jag har fler anfäder,om du vill kan jag maila dig dessa Ia. Jag har en ganska stor databas över Gällivare med omnej, så om det är någon du söker hör gärna av dig.  
 
Vi har många gemensamma anfäder, roligt att träffa på en släkting
 
Vänliga hälsningar Marie Axelsson

2000-04-30, 10:24
Svar #4

Ia Lindgren

Hej Alice och Marie!
Det här är helt otroligt. Tack för all information jag fått av Er, det här är jättespännande. Har under väldigt många år funderat över min släkt och min härkomst, men är först nu som jag har börjat forska om dem. Är född och uppvuxen i Luleå, men har bott i Dalarna i 13 år. Längtade hem till familj och släkt, så förra året flyttade jag tillbaka till Luleå med mina 2 barn. Forskandet om släkten har gjort att jag kommit närmare mina anhöriga och gett mig nya bekantskaper, och det känns jättebra.  
Givetvis så tackar jag väldigt mycket för all information jag kan få av Er framöver. Undrar också om det finns fotografier man kan ta del av. Är givetvis intresserad av att få veta om fler anfäder, så maila dem gärna till mig.
Nu måste jag bara smälta det här och ringa upp min mor Margith (dotter till Selma och Axel) och berätta om allt.
Vi hörs!
 
Hälsningar Ia

2000-05-01, 00:20
Svar #5

Alice Ahnqvist

Hej igen!
 
Maria saknade födelseåret på Johan Larsson. Enligt husförhörsprotokollen finns olika årtal, både 1830 och 1831. I familjeregistret som August Ljung sammanställt står det att han är född 1830.
Han gifte sig 4 april 1854 med Elisabet Margareta Jonasdotter, som också finns i kyrkoböckerna som Lisa Greta.
 
Hälsningar
Alice

2000-05-01, 18:16
Svar #6

Ia Lindgren

Hej!
Har genom 1890 års folkräkning hittat rätt på Selma Marias far, mor m fl bakåt i ledet. Där finns antecknat att de är finsk, stämmer det?
 
Hälsningar Ia

2000-05-01, 19:41
Svar #7

Marie Axelsson

Hej Ia !
Ja det stämmer. Det står ofta i födelse och vigsel böckerna från 1860 och framåt. Jag blev själv lite förvånad när jag såg det första gången.
Även fast jag visste att min morfar och mormor bara kunde finska.
 
Ett tack till dej också Alice för datum på Johan Larsson.
Det är somsagt lite besvärligt ibland att hitta vissa personer, eftersom vissa år inte finns i födelseböckerna.  
 
Hälsningar Marie

2000-05-11, 18:52
Svar #8

Ia Lindgren

Hej igen!
 
Har nu läst en hel del litteratur om kolonisationen i lappmarken. Är möjligen nybyggaren Michel Grelssson, Ullatti och Grels Matsson, nybyggare Satter, någon ana?
 
Är Esajas Thomasson (f.1702 Narken) på Selma Marias fars eller mors sida, och på vilket sätt?
 
Hälsningar från Ia

2000-05-11, 22:06
Svar #9

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Vid en hastig genomgång så finns ingen anknytning till Michel Grelsson, Ullatti eller Grels Matsson i Satter.
 
Däremot har Selma Maria anknytning till Esajas Thomsson både på sin fars och sin mors sida. På fars sida genom Esajas Thomssons son Erik, född 1733 som är far till
 
Johannes, född 1760 i Järäma som i sin tur är far
till
 
Lars Johansson, 1798 i Järäma som är far till
 
Johan Larsson, född 1830 i Satter och är farfar till Selma Maria.
 
På Selma Marias mammans sida är släktskapet följande:
 
Josefina, född 1868 är dotter till Stina Kajsa Israelsdotter, född 1830 i Ullatti som är dotter till Israel Mickelsson, född 1795 i Ullatti som är son till Mickel Mickelsson, född 1762 i Ullatti som är son till Ella Esajasdotter, född 1739 i Järämä som är Esajas Thomssons dotter.
 
En kort summarisk beskrivning.
 
Hälsningar
 
Alice

2000-07-20, 23:43
Svar #10

Susanne Bodmark

Hejsan,
Min gammelmormor hette som ogift Ullatti född 1890
i Tärendö.Hennes far hette Oskar Fredrik Ullatti,
Mor Brita Karolina Tervahauta.Jag har hittat oskar Ullati´s mor och mormor, men ingen far eller farfar.Oskar´s mormor hette Stina Ersdotter Ullatti f. 1812. Är det någon som vet mer eller har kommit längre?Sen till Tervahauta så har jag kommit till Johan Johansson Tervahauta f. 1770.  
Vet någon något mer om den släkten så vore jag tacksam?Det här var frågor om min mormor´s släkt.
En fråga även från min morfar´s sida, som även den är från Tärendö.
Det gäller Lars Wiss f.1777 el.1754 har två uppgifter)var gift med Malin Matsdotter f.1770.
Lars var soldat.Har någon kommit längre än mig?
Söker även Israel Johansson Perttu´s Föräldrar?
Tack på förhand
Med vänlig hälsning
Susanne Bodmark

2001-11-13, 23:41
Svar #11

Ann-Marie Lindbergh

Finns det någon som har upplysningar om Jonas Mattson född 1752 i Vetsträsk gift med Ella Ersdotter (ovan).

2001-11-18, 23:14
Svar #12

Alice Ahnqvist

Hej!
Jonas Mattsson är enligt husförhörslängd AI:1 62347 2/4, sid 14, född 1752. Bosatt på gård 30, Wettasjaur. Han är son till . Enligt vigselboken gifte han sig 1782 med Ella Ersdotter ifrån Jerma. Ella är barnbarn till Esajas Thomasson från Järama (Satter).  
 
Jonas är son till Mats Jonasson, född 1730 i Wettasjaur. Gift 1754 med Anna Ersdotter, född 1721, död 1786. Mats Jonasson dog 1803.
 
Mats är son till Jonas Mattsson, född 1701 och Brita Persdotter 1705.
 
I boken Gällivare av Gösta Forsström och Bo strand, sid 121 står bl a: Vettasjärvi. Lappen Jon Mattsson Häivi uppges 1738 ha begynt idka landleverne på Vettasjärvi lappland. Anläggningsutslaget utfärdades dock först 1756 på hans son Matts Jonsson Häivi. Gården gick sedan i arv. Från 1829 till 1857 beviljades sju nybyggesanläggningar med varierande frihetsår, alltifrån 10 till 25 år.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2001-11-19, 18:52
Svar #13

Ann-Marie Lindbergh

Tack så mycket Alice för dina alltid så värdefulla uppgifter! AM

2002-08-09, 16:43
Svar #14

Ronina Persson

Ett litet inlägg till Ia Lindgren angående hennes förfrågan om eventuellt släktskap med Mickel Grelsson Uhlat, Ullatti:
Som du redan fått info om var mormors far:Israel Mickelsson f. 1795-09-13 i Ullatti  
 
Hans far var Mickel Mickelsson dy, 1762-1848  
 
Dennes fader var Mickel Mickelsson dä, 1735-1792
 
MM dä?s far hette Mickel Larsson Uhlat, 1700-1765
vars fader var Lars Mickelsson Uhlat, 1665-1735
 
LM var son till Mickel Grelsson Uhlat alltså finns det ett släktskap, i alla fall enligt min morbror som har forskat i vår släkt.  
 
Själv härstammar jag från Israels bror Lars Mickelsson vars son Israel var min morfars far.
 
Hälsningar
Ronina Persson, Helsingborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna