ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur många människor finns det att kartlägga?  (läst 582 gånger)

2004-06-27, 12:40
läst 582 gånger

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Det var svårt att finna en lmplig rubrik för detta, men jag tror den passar här.  
 
Idag när jag satt och skrev in smedsläkter i min databas så slog det mig åter hur förtvivlat många barn varje familj fick, men som dog som mycket unga. I en vidare tankebana började jag då också försöka uppskatta hur många personer det totalt funnits i Sverige under perioden där de flesta har sin tyngdpunkt i forskningen, 1600-1899.  
 
SCB har statistik på sin hemsida över befolkningen från 1750 och framåt (halva min tänkta tidsperiod). Enligt den fanns det i Sverige 1750 knappt 1,8 miljoner människor, och år 1899 knappt 5,1 miljoner människor i Sverige. Totalt har det under den perioden fötts knappt 14,4 miljoner människor, varav knappa 0,9 miljoner utvandrat. 136.000 har invandrat, och en stor del av dessa torde vara återvändande amerikaemigranter.  
 
De första 25 åren i SCB:s statistik visar stabila födelsetal på mellan 60-70.000 barn årligen. År 1600 beräknades Sveriges befolkning inom dess nuvarande gränser uppgå till c:a 1 miljon. Jag väljer därför att göra en överslagsberäkning på att det i genomsnitt föddes 50.000 barn/år i Sverige under perioden 1600-1749 (Lite mindre i början, lite mer på slutet). Det skulle betyda att det totalt sett har funnits c:a 23 miljoner människor vars hjärtan har slagit under denna period. Av de så torde uppskattningsvis 18-19 miljoner gå att identifiera och sätta in i genealogiskt sammanhang. Vi släktforskare har således ett digert arbete framför oss innan vi ens är i närheten av någon komplett kartläggning.
 
Och om vi också betänker att många på ett eller annat sätt har anor som invandrat så finns det en del utomlands att söka efter också.
 
Bernt Bergkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna