ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-24  (läst 1673 gånger)

2004-11-24, 16:23
läst 1673 gånger

Jan Ek (Janek)

Christina,
 
Om du inte hittat en annan länk än den som är på hemsidan för Släktband, uppe i högra hörnet, är det inte det första programmet, men söndagens program.
 
Har du inte datumet 21-11-2004 som streamar i uppspelarfönstrets överkant? Handlar det inte om engelsmannen som skulle drivit iland, men bara vara en skröna? Och han som satt på fästning för dråp? Det var förra programmet, det tredje i serien ...
 
Men första programmet har jag på disken, skickar gärna till den som vill, bara sänd mig en rad i mail. Det är program nummer två jag saknar.

2004-11-24, 17:25
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Tack vare en hjälpsam kollega här på forumet har jag nu också program nummer två, och mitt erbjudande gäller också detta om någon önskar en kopia.

2004-11-24, 19:59
Svar #2

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil
Jan, jag tar tacksamt emot program nummer två.
 
//Peppe

2004-11-25, 08:39
Svar #3

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:37
    • Visa profil
Hej Jan
Du har så rätt! Här blev det fort och fel och jag lärde mig något IGEN!
MVH
Christina
Eagle

2004-11-26, 15:51
Svar #4

Carl Axel Hedström (Calle)

Hej
 
I vänsterkanten på Släktbands sida finns en knapp som heter Tidigare program. Klicka på den så kan man ladda hem tidigare program också. Just nu även programmet som sänds den 28 november!
 
Mvh
Calle

2004-11-26, 17:00
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

De länkarna går bara till information om tidigare (och närmast kommande) program; ljudlänken till höger gäller bara den innevarande veckan - dvs 21/11..
 
-Åtminstone för mig.. (Att de skulle lägga ut en fil på ännu icke sänt program verkar också osannolikt.)

2004-12-10, 18:52
Svar #6

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil
Är det någon som samlat på sig de sända programmen, och kan tänka sig att dela med sig? Pga hårddiskhaveri har jag tappat nästan alla programmen. Efter restore från backup har jag bara det första programmet kvar. Och så det som sändes i söndags 5/12.
Jag saknar alltså 3 program, 14/11, 21/11 och 28/11. De går visserligen att lyssna på dem hos SR P1, och på lite krångliga vägar också att kopiera. Men det skulle underlätta om någon vänlig kunde dela med sig av sitt eget arkiv.;)
 
Stort tack på förhand,
Peppe

2004-12-10, 20:29
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Programmen finns på http://www.genealogi.se/forbund/slektband/ - vill man inte lyssna direkt kan man spara länk/mål eller vad man nu får upp sin webläsare..
 
Real Player krävs också (alternativ som läser ram-filer finns, men det kan vi lämna därhän nu) - Real Players hemladdning står det bra om på Sveriges Radios sida här.

2004-12-11, 11:38
Svar #8

Jan Ek (Janek)

Ett utmärkt tilltag Peter, och jag hoppas många utnyttjar möjligheten att lyssna till dessa spännande program. Programmets egen hemsida kommer också inom kort att göra flera äldre program tillgängliga samtidigt. Men jag hoppas att du har tid att fundera över den nya texten redaktionen lagt på SRs sida om denna kommande förändring:
 
På grund av upphovsrättsliga skäl kan programmen bara ligga ute på Internet under 30 dagar. Det betyder att vi löpande måste ta bort program när de 30 dagarna gått.
 
Har du undersökt den juridiska situationen förbundet då hamnar i? Det vore synd om vi fick problem, även om det är handlat i största välmening. Jag kan inte tillräckligt om upphovsrätt för att kunna säga varken det ena eller andra ...
 
Skulle det vara så tråkigt att det blir omöjligt att lägga ut dessa program med fri tillgång i framtiden, tror jag samtidigt att vi är tillräckligt många som samlar programmen nu, för att vi ska kunna hjälpa nytillkommna lyssnare. En privat utväxling av dessa filer kan i alla fall inte beivras ... också om det strängt tolkat skulle vara förbjudet.
 
Den risken skulle i alla fall jag vara beredd att ta.

2004-12-11, 18:02
Svar #9

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil
Peter, STORT TACK! Det var precis vad jag ville ha tag på.
Skönt att det finns omtänksamma!
 
//Peppe

2004-12-11, 22:11
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kan inte ens SR själva ha dem ute mer än 30 dagar så får nog jag se till att detta inte blir permanent hos oss..
 
-Men jag skall undersöka saken närmare; det vore ju kul att kunna ha tillgång till detta framöver, men allt som är kul är ju inte alltid så bra ;-)

2004-12-12, 11:43
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Frågan är ju vem som orsakar de upphovsrättsliga problemen? Är det till exempel de medverkande så borde väl åtminstone de som är knutna till Förbundet snabbt gå att komma till rätta med...

2004-12-12, 13:21
Svar #12

Jan Ek (Janek)

Gissar att detta är generella regler som gäller hela SRs produktion, och som knappast går att förhandla bort. Produktioner i både radio och TV kan ju säljas som en vara på en marknad, till andra länders radio/tv-bolag, utbildningsinstitutioner, CD- och DVD-producenter av olika slag. Ska jag fortsätta spekulera så ligger antagligen heltäckande avtal med både anställda och frilansare i botten; manusförfattare, programledare, producenter, skådespelare, musiker etc. Intervjuobjekt tror jag inte har upphovsrättsskydd, där gäller nog bara vanliga citeringsregler och angivande av källa.
 
Men kanske är jag ute på tunn vinteris nu ...

2004-12-12, 18:11
Svar #13

Michaël Lehman (Philippos)

Bodil Jönsson ville, när han var sommarpratare för ett par år sedan, tillgängliggöra sitt program via sin hemsida. Det fick hon inte, trots att hon var både manuskriptförfattarinna och enda medverkande i programmet, ty SR ansåg sig i egenskap av producent äga upphovsrätten till programmet. Däremot fick hon naturligtvis tillgängliggöra sitt manuskript i textformat.

2004-12-12, 19:15
Svar #14

Anders Andersson

Det Sveriges Radio framför allt har rättigheterna till är ljudupptagningen av programmet, alldeles oavsett vilka personer (manusförfattare och medverkande) som har bidragit till innehållet. Jag vet inte hur avtalen med sommarpratarna ser ut, men Bodil Jönsson kan alltså mycket väl ha behållit upphovsrätten till sitt manuskript samtidigt som SR har ensamrätten till sin ljudinspelning. Om Bodil Jönsson haft med sig en egen bandspelare i studion och spelat in sin röst själv, så hade hon antagligen kunnat sprida den inspelningen. Musiken i programmet kan däremot varken hon eller SR sprida utan att betala ersättning till STIM.

2004-12-12, 20:40
Svar #15

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det går att köpa alla sommar-program från SR, men utan musik.

2004-12-13, 10:24
Svar #16

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Vid min förfrågan till SR fick jag svaret att det var utrymmesbrist -- dvs. det sas inget om upphovsrättsliga skäl -- som var orsaken till att de inte behöll ljudfilen mer än en vecka.  
 
Hälsningar, Mikael!

2005-01-11, 09:34
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nya sändningstider
 
Från och med vecka 2 sänds Släktband på följande tider: måndag 10.03, tisdag 00.03 och lördag 19.30

2005-01-22, 20:28
Svar #18

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Det saknas ett flertal nya program på Rötters samlingsida över programen.
Är det pga tidsbrist, eller har det med någon lag att göra som vanligt...?
 
(en som samlat de övriga och ivrigt väntar på resten)
 
/Helena i Södertälje

2005-01-22, 21:26
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

11 program - det senaste med datumet 17/1.. -skall det finnas fler..?  
 
(avsnitt 10 och 11 lägger sig först i listan - kanske därför du inte fått syn på dem)
 
Numera går väl alla program att nå (såväl lyssna på som spara) från deras hemsida också - så det bör fungera även om vi skulle 'lägga ned'..

2005-01-23, 12:49
Svar #20

Jan Ek (Janek)

Icke helt sant??
Vad jag kan se så är de äldre programmen bara lagda ut som audio-stream, bara för lyssning, inte för att spara. Men kanske finns något smart tilläggsprogram som överkommer detta problem?

2005-01-23, 13:58
Svar #21

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Ber om ursäkt, ibland är man blind på båda ögona samtidigt.  
Visst låg de där precis som du sa, överst i högen!
 
/Helena
 
P.S Man kan inte spara på Släktbands egen sida, endast lyssna. Det var därför jag blev så nervös...

2005-01-23, 14:39
Svar #22

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Sorry - vanligt högerklick och Spara mål som... funkar visst inte på äldre program..
 
Tur vi har Rötter då..  (Med risk för att vara olagliga)
 
Ett program som jag tror kan spela in allt ljud som går genom datorn t.ex. är något som heter Audacity - se http://audacity.sourceforge.net/
 
(Detta sista ett tips från den yngre generationen :-)

2005-01-23, 16:22
Svar #23

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil
Här är en förklaring jag fick när jag frågade SR varför det inte går att hämta äldre program:
 
Hej Peppe,
Det är en framför allt en teknisk begränsning som gör att bara senaste sändning ligger uppe för nedladdning i en vecka efter sändning. För tillfället arkiveras i de flesta fall endast det direktströmmade ljudet.
Vi beklagar det.
Vänliga hälsningar Ursula Haas
 
Webbredaktionen
Sveriges Radio P1
105 10 Stockholm
Tel. +46 8 784 21 34
 
Men jag tror det är lönt att fler ställer samma fråga. Kanske förstår de att det finns ett värde i att tillhandahålla även äldre program.
 
//Peppe

2005-01-23, 16:42
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Den som vill ha äldre program får lägga en efterlysning här så fixar vi programmet åt dig!

2005-01-23, 18:00
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Fast det är ju just det som RÖTTER så finurligt har löst genom att tillhandahålla dem här..  
 
(Länkat tidigare ovan den 10/12)

2005-01-23, 23:34
Svar #26

Janne Svensson

Real Player Basic fungerar bra att spela upp med.

2005-01-23, 23:36
Svar #27

JS

Förlåt Peter, såg inte att Du redan hade nämnt det.

2005-01-24, 13:30
Svar #28

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Deras hemsida nämner idag siffran 500 beträffande cirkaantalet inkomna bilder per dag i Porträttfynd.. -Det är en nolla för mycket vill jag bara påpeka även för allmänheten..

2005-01-24, 14:05
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kan nu nämna att en nolla på rätt ställe kan göra lite nytta också. -Nu finns nämligen programmen från 1 till 12 i rätt ordning också..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna