ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kringlor från Östergötland eller Småland  (läst 1410 gånger)

2009-06-04, 16:16
läst 1410 gånger

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Min farfars mor Hulda bakade ljusa smördegskringlor till familjen och receptet gick i arv till hennes dotter Maja och sedan till hennes barn. Vi ska nu skaka liv i receptet och jag ska föra vidare till min del av släkten. Jag är matlagningsintresserad och samlar också recept från resten av min släkt som en del av vår historia och våra traditioner. Det ska bli jättekul att smaka den första kringlan och veta att jag äter vad familjen ätit i generationer  
 
Nu till min fråga! Inte helt enkelt att placera på rätt ställe. Varifrån kommer kringlorna? Har någon i detta forum ett kringelrecept i släkten från denna trakt? Hulda var född i Östra Ryd, Östergötland 1860. Hennes mamma föddes i Hannäs. Kanske är jag fördomsfull om jag förutsätter att recepten gått från mor till dotter? I så fall föddes Huldas make i Yxnerum och hans familj kommer från Åtvid, Vist och många generationer i Vårdnäs. Familjerna har alltså varit i både Småland och Östergötland.
 
Påpekas kan att dessa kringlor inte är samma som Vimmerby-kringlor.
 
Kanske ett något annorlunda inlägg, men hoppas också hitta likasinnade från trakten eller med släkt från trakten som har recept att dela med sig av.

2010-01-05, 13:24
Svar #1

Utloggad Birgitta Behrendtz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:52
    • Visa profil
Anne-Marie!  
Här ett tips. Östergötlands länsmuseum har givit ut boken ÖSTGÖTAMAT från igår och idag, skriven av Inga Wallenquist. I boken på sid. 120-122 finns fyra olika recept på kringlor (Hagdahls östgötakringlor, Kokta kringlor från Horn, Potatiskringlor från Kvillinge och Ess eller kringlor från Frängsäter). Hoppas du kan ha nytta av mitt tips. Hör gärna av dig igen.  
Mvh Birgitta Behrendtz

2010-01-05, 21:37
Svar #2

Utloggad Iréne Albinson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 16:51
    • Visa profil
Anne-Marie!
Du skriver smördegskringlor. Då ser jag framför mej ca 1-cm höga frasiga kringlor uttagna med runt mått och hål i mitten och ca 6 cm i diameter. Är det dessa heter de oxå Prästgårdsringar och jag bakar dem ofta. En äldre dam i Småland hade alltid dessa när jag var liten. Vill du ha receptet kan du maila mej.
Hälsningar
Iréne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna