ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp att tyda äldre journaler  (läst 721 gånger)

2011-03-23, 18:12
läst 721 gånger

Towa Olsen

Hej på er !
Jag har nyligen fått ut kopior på en äldre patientjournal gällande en släkting till mej.
Journalen rör sej mellan 1930-talet och fram till 1976.
 
Det hade varit himlans intressant att få denna tydd av nån läkarkunnig person.
Samtidigt få veta mer om patientens liv utifrån journalen och hur saker var på den tiden.
Släktingen tillbringade nästan hela sitt liv på vårdhem pga bla epilepsi.
Och jämför man vården då och idag så har ju ändå mycket förändrats.
 
Själv är jag bosatt utanför Växjö.
är det nån som känner till någon som kan tänkas vilja hjälpa till,  
samtidigt berätta mer om hur det var förr ???
Tacksam för alla tips !!
 
Towa

2011-03-23, 20:31
Svar #1

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Jag tycker det är tveksamt om man på detta sätt kan diskutera en patientjournal med anteckningar från 1976.  Sekretessgränsen är ju 70 år, SCB-utdragen är ett exempel som just nu sträcker sig till 1940.
 
En annan sak är förstås att jämföra dåtidens och nutidens sjukvård, vilket i sig är mycket intressant. Men det är fullt möjligt att göra utan att diskutera en släktings sjukjournal. Det handlar om en människas värdighet anser jag.
 
/Gun

2011-03-24, 12:06
Svar #2

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Gun
Towa vill ju ha kontakt med någon som kan hjälpa henne att tyda journalen. Hon vill inte lägga ut den här på forumet ser du väl. Jag hoppas att någon kan hjälpa Towa i Växjö.
Eva

2011-03-24, 19:33
Svar #3

Utloggad Patrick Mattsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:11
    • Visa profil
Towa
Jag vet inte om det här kan vara till någon hjälp. Kontakta någon handikaps förening i Växjö och se om dom kan hjälpa dig komma i kontakt med någon pansionerad sjukskötterska eller doktor som kan hjälpa dig tyda jornalen. Eller kontakta den lokala släktforsknings föreningen där kan det kan finnas någon sjukvårdskuning som kan hjälpa dig. Lycka till!
Patrick

2011-03-25, 09:48
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Towa,
 
Kronobergs Genealogiska förening kan hjälpa dig. Du kommer i kontakt med dem här http://www.genealogi.se/kgf/index.htm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna