ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krigsrett  (läst 431 gånger)

2005-03-29, 12:08
läst 431 gånger

Øivind Larsen

En av mine forfedre, Ture Edvin Lundqvist, var ved Svea Lifgarde ca. 1889 og ble 4. nov. 1889 av Krigsrett dømt til 8 måneder og 24 dagers straffarbete för misshandel.
Er det mulig å finne denne dommen noe sted?
Er det også mulig å finne noe om hans tjeneste ved Livgarden?
 
Med hilsen
Øivind Larsen

2005-09-19, 18:58
Svar #1

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej ?ivind!
 
Svea Livgardes handlingar finns tillsammans med all annan militaria i Krigsarkivet, Stockholm.
Jag minns inte om straffrullorna är mikrofilmade, det var längsedan jag var där och läste sådant. Jag har också en ana vid Svea Livgarde som dömdes till straffarbete under resten av sin värvningstid, som var totalt tre år. Han placerades vid Disciplinkompaniet på Karlsborgs fästning och fick bära sten till fästningsbygget i 15 månader på 1870-talet.  
1885 flyttades disciplinkompaniet till Varbergs fästning, så din ana kanske kom dit? Kontakta  Krigsarkivet så kan de säkert hjälpa dig med det du vill veta.
 
Hälsningar
Marianne K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna