ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemmansköp  (läst 853 gånger)

1999-11-06, 21:50
läst 853 gånger

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Jag funderar över hur det fungerade när man skrev köpehandlingar för ett hemman.
Var det datumet som själva köpehandlingen skrevs som den nye ägaren tillträdde, d.v.s. då hemmanet blev uppbudet första gången. Eller var det vid den tredje gången hemmanet blev uppbudet som ny ägare tillträdde. Tiden fram till tredje uppbudet tog ofta 1 år.  
Frågan är alltså om ny ägare tillträdde vid första uppbudet, eller vid tredje.

2001-03-30, 21:29
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Du bör nog skilja på tillträdesdag och den rättsliga processen.
Det torde ha varit ungefär som idag, att köpare och säljare kommer överens om en tillträdesdag, som framgår av köpehandlingen. Men att det sedan kunde ändras av domstolen om det fanns några invändningar.
Garanterad att få behålla hemmanet var inte köparen förrän i det fjärde steget, när denne fick fasta (lagfart) på den. Vilket f ö ibland tog betydligt längre tid än ett år.
Ulf Berggren

2003-02-25, 11:59
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Min man äger en stuga kallad Holbergslandet (Stor sten)i Långbanshyttan, Färnebo han är tredje generationen som äger torpet. Nu är vi nyfikna på hur gammalt torpet är vilka ägarna varit och vilka det egentligen är som bara ev.arrenderade, verkar för övrigt som den ingick i en bolby med bolbyägare Olof Bruse och sedan Carl Gustav Bruse(4/64 i Långbanshyttan). Vi har ett köpekontrakt från 1876 där jag inte riktigt förstår vilka som har ägt torpet och jorden. Hela kontraktet är för stort att lägga in här, men om någon har möjlighet att hjälpa mig kan jag maila dessa kontrakt eller lägga in delar av det här. Det finns en datering som visar på att övre våningen tillbyggdes år 1896, då en skräddare Erik Johan Eriksson med familj bodde där. Har förresten kollat husförhörslängderna för Färnebo, Långbanshyttan men där står inga namn på torpen utan bara nummer, annars vore det hela kanske lite lättare. Kan någon hjälpa mig eller ge mig tips hur jag ska gå till väga?
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-02-25, 23:26
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Vad jag förstår är det ett soldatttorp för Bruses rote. Det var nog roten som ägde torpet. Men indelta soldater upphör 1901, men även en period före detta försvinner en del rotesoldater. I samband med att en rote (Bruse) dras in säljs detta torp troligen år 1876 och blir privat ägt.
Jag har ingen direkt koppling till dessa trakter men jag tror att torpet försvinner som soldattorp 1876.
Men naturligtvis kan jag kanske hjälpa till med tolkningen av kontraktet.
 
Hälsningar
Björn Engström
bjorn.en@telia.com

2003-02-26, 09:57
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Björn!
Skickar dig en del av dokumenten via e-post, det kan ta lite tid att tanka ner, beroende om du har bredband eller ej. Tack för att du vill försöka hjälpa mig.
 
Med vänlig hälsning Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna