ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arv från USA - Amerikaarv  (läst 1312 gånger)

2006-01-29, 16:26
läst 1312 gånger

PeO Åstbom

Jag undrar om svenska myndigheter registrerade uppgifter när en större summa ärvdes från avlidna i USA under 1950- och 60-talen?
Någon som vet?

2006-01-30, 00:22
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det gjorde de säkert - pengar fick inte föras varken in i eller ut ur Sverige utan ganska mycket pappersexercis ... något Internet med blixtsnabba transaktioner fanns ju inte ...
Jag skulle tro att Skatteverket kan vara rätt instans att fråga om detta!
 
Ingela

2006-01-30, 14:55
Svar #2

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Vet inte riktigt. Men min farfar fick ett brev från en advokatfirma i USA på 60-talet och ännu en gång i början på 90-talet ang. pengar, hus och tomt. Farfar dog -92 och arvet löstes aldrig ut av honom. Hur kan man göra för att gå vidare?
Tanten han ärvde var hans moster som dog 1969 (tror jag.
Vidare var väl aldrig övriga släktingar i USA intresserade av att dela med sig...

2006-01-30, 23:23
Svar #3

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Konsulaten var tidigare behjälpliga med amerika-arv och vid googelsökning på arv från utlandet får man bl.a en träff på konsulatsarkiv i Nationell arkivdatabas. Tillsynsmyndighet för större penningöverföringar var riksbanken men de kunde nog delegera mycket av hanteringen på valutabankerna.
 
Sören Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna