ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjalp pa Anbytarforum!  (läst 852 gånger)

2002-11-29, 12:47
läst 852 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om chansen till svar/hjalp minskar beroende pa hur lange ens inlagg forblir obesvarade.
 
Sjalv har jag flera under olika socknar och en del av dessa har nu flyttats langre tillbaks i ledet p.g.a att nya inlagg kommit in efter mina. Gor detta inte att mina chanser pa svar minskar ju mer inlagg kommer in?
 
Vore det inte battre med en slags Anslagstavla dar det gick att uppmarksamma/ paminna andra (nya) forskare om utestaende, obesvarade efterlysningar?
Jag tror att det skulle vara till stor hjalp. Vad tycker ni andra forskare?
 
Mvh
 
Ann Little

2002-11-29, 13:10
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Ann, chansen till svar beror säkert till 95% på om frågan är enkel eller svår eller till och med omöjlig att besvara. Det måste också råka finnas någon med ett intresse i samma sak som du frågar om. En extra påminnelse tror jag inte ökar chansen så mycket, och måste vägas mot att detta ytterligare ökar bruset i forumet. Det är redan ett väldigt stort antal inlägg att bevaka som det är, utan att var och vartannat ska upprepas med jämna mellanrum.
 
Kom ihåg att Anbytarforum är ett forskarutbyte och inte ersätter egen forskning. Man kan aldrig begära att få hjälp, ens om det gäller ett enkelt uppslag.

2002-11-29, 14:02
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Anders!
Tack for ditt svar. Alltdet du papekar ar jag redan medveten om men tycker anda att nagot behovs goras for att oka chanserna till svar.  
 
Jag har flera ganger varit tvungen att papeka att da man som jag ar bosatt utomlands och inte har samma tillgang till direkta kallor som ni som bor i Sverige, sa ar man totalt beroende av andras hjalp. Jag kan av ekonomiska skal inte anvanda mig av de hjalpmedel som finns tillgangliga for alla via datorn.
 
Vad gor jag nu da jag sitter totalt fast? Jag vet att jag inte kan krava pa svar men det ar ocksa mojligt att jag gar miste om svar just for att min efterlysning sa smaningom goms (och gloms ) bort. Det ges ju ingen mojlighet till att fornya en obesvard fraga/ efterlysning!
 
Mvh
Ann

2002-11-29, 23:43
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Hej Ann
 
Jag vet inte om det är något bra tips men jag brukar använda sökfunktionen på sidan för att eventuellt hitta inlägg som har något med mina anor att göra. Jag skriver helt enkelt in namnet på en person som jag skrivit ett inlägg om förut och får kanske på så sett ett napp på inlägg som jag missat. På det viset har jag faktiskt också hittat en del nya anor som andra personer frågat efter som visat sig även tillhöra mina anor.
 
MVH
 
Birgitta

2002-11-30, 15:09
Svar #4

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Ja, sokfunktionen ar bra pa manga vis, men jag formodar att du endast soker pa namn, vilket betyder att den som du kanske kunde ha hjalpt om du tittat under socken, inte blir hjalpt.  
Det kanske handlar om andra anor an dina, men ror sig om samma socken och ungefar samma tidspunkt. Om du da har ratt matrial tillgangligt, sa kan du kanske ta dig en titt i matrialet du har och se efter om dessa personer omnamns.
 
Om det fanns en Anslagstavla enbart for efterlysningar som ej fatt svar efter tre manader, lat oss saga, sa borde val chanserna till hjalp oka,just darfor att allt finns samlat pa ett stalle. Den som till exempel vill se under Nykil behover bara kasta ett oga over sockenspalten for att se om de finns nagra dar som behover hjalp.
Givetvis maste de sedan ga till inlaggen pa Nykil och som nu leta efter inlagget det galler, men eftersom datumet pa inlagget (enligt min ide)ges i sockenspalten, sa gar det lite fortare att hitta.  
 
Mvh
 
Ann

2002-11-30, 17:27
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej Ann
Och hur ska det göras rent praktiskt? Att om inte man fått svar efter 3 mån ska det inlägget läggas in på en anslagstavla. Inlägget kanske är nr 26 av 67. På något automatiskt sätt tror jag det går dåligt. Så du får nog nöja dej med nuvarande väntan. Kom ihåg att kolla alla frågor du lagt in.
Inte säkert att svar kommer med vändande post.
mvh
rune

2002-11-30, 18:59
Svar #6

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Rune,
 
Jo du, jag kollar faktiskt flera ganger om dagen alla de fragor jag lagt in.
 
Med vandande post formodar jag att du menar omgaende svar, nagot som jag haft turen att fa flera ganger tidigare.
Visst forstar jag att det ar orealistiskt att tro att det alltid skall ga sa fort och latt, men vari ligger felet att onska att det gick att oka chanserna till svar, da man kort fast sa ordentlig som jag har nu?!  
 
Mvh
 
Ann

2002-11-30, 22:02
Svar #7

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Ann!
 
Jag är rätt så säker på att vi är många som så fort vi får se en efterlysning som berör vårt geografiska område och vår kompetens, kollar upp om vi på något sätt kan hjälpa frågeställaren. Men ibland finns det ingen hjälp att ge, därför att ingen forskat runt denna person tidigare, eller för att kanske någon uppgift är felaktig. Det är dessutom inte lätt att finna personer med vanliga namn om det finns minsta oklarhet om födelsedata, födelseplats eller vad personen verkligen heter.
 
Jag tror inte att det blir fler svar därför att man upprepar och påminner om efterlysningar. Risken är istället att man slutar läsa allt detta, då det tar en del tid att faktiskt kolla upp en efterlysning, även om den inte ger resultat. Att se rader av svåra efterlysningar av typen Karl Nilsson, född runt 1840 någonstans i Småland, som kanske var far till pigan Stina Karlsdotters oäkta barn Nils Karlsson, och sedan antingen for till Amerika eller flyttade till Stockholm, fast på ett annat ställe står det att blev båtsman inspirerar inte alltid till att försöka kolla upp det. Och det nästan enbart svåra efterlysningar som ligger obesvarade, kanske inte alla i samma klass som mitt typfall, men jag är säker på att åtminstone 10 personer har läst varje rop på hjälp och sett efter om de har någon uppgift lätt tillgänglig som kan lösa problematiken.  
 
Just 'lätt tillgänglig' är nyckelorder, för att släktforska är en hobby, en livslång sådan för de flesta. Det sker på människors dyrbara fritid. Även om det hör till hobbyns tjusning att sitta och läsa sida upp och sida ned för att finna sina anor, så uppstår inte samma kall att lägga ned 50 timmar för att lösa en annan forskares problem. En timme kanske, men där går nog de flestas smärtgräns.
 
Man kan inte hela vägen förlita sig på andra, och deras upptäckter, det är orealistiskt att tro att man kan forska sig tillbaka till medeltiden utan att själv ge sig in i arkivens värld och lösa upp sina gordiska knutar själv ibland. En hel del får man hjälp med här på Anbytarforum, själv har jag blivit hjälpt många gånger, och jag hoppas jag har hjälpt andra när jag dykt ned i databaser och grävt efter problem till andras lösningar. Men jag har också fall där jag lagt ned kanske 100 timmars läsning av många volymer fich?kort på att lösa en enda persons födelseplats. Det är svårt att förlita sig på andra människor när man stötet på sådana problem.
 
Om man inte har minsta möjlighet att själv studera källorna, skall man kanske överväga att lägga sin forskning på is tills dess att man själv har något eget att tillföra till sina efterlysningar. De flesta hjälper gärna till att läsa, reda ut sannolikheten bland flera tänkbara människor och mycket annat som man råkar på, men att sitta och svara på ideliga förfrågningar med tredjehandsuppgifter är inte helt lätt, och inte särskilt roligt i längden.
 
Genline är ett projekt som när det är färdigt kommer att ge utlandssvenskar en otrolig möjlighet att forska. Det kostar en slant, men det gör de flesta hobbys.
 
Bernt Bergkvist

2002-12-01, 00:44
Svar #8

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Bernt!
 
Ater igen en forelasning! Det kanns som att vara tillbaka i skolan.
 
Jag begar inte att andra forskare skall tillbringa massor av egen tid till att hjalpa mig. Men vad jag begar ar att fa ha friheten att uttrycka mig i den form jag gjort ovan, utan att fa dessa oandliga forelasningar.
 
Mitt forslag skulle gora det lattare for den som kan/vill hjalpa andra. Det behovs bara att sockennamn (och datum) anges i alfabetiska spalter, alltsa inga ovriga uppgifter sasom namn o.sv. Detta gor att det gar att fa plats med manga utestaende forfragningar,utan att det behover ta upp for mycket utrymme.
Sa fort som en fraga/efterlysning besvarats, sa skall den tas bort ifran Antavlan. Det betyder att den som gjort efterlysnigen far kontakta Anbytarvarden.
Om en efterlysning forblir obesvarad efter en viss angiven tidspunkt, sa tas den ocksa bort.
 
Darefter Bernt, sa kan man kanske borja att tanka pa att lagga sina forskningar pa is!
 
Mvh
 
Ann

2002-12-01, 08:23
Svar #9

Rune Edström (Rune)

Hej Ann
Minns du hur det var i skolan kan du inte vara så gammal. Det brukar vara ungdommen som vill förändra världen. Dom gamla uvarna försöker förklara varför det är som det är.
Bernt härovan har förklarat precis hur dom flesta gör.
Du vill ha frihet att uttrycka dej som du vill, samma rätt må du ju ge dom som svarar.
 
Har du något förslag, rent praktiskt, på hur din önskan att sortera ut ett inlägg som inte fått svar efter 3 mån, skulle gå genomföra? Ska den som frågat lägga in det på hänvisning, eller är det Anbytarvärden? Lite början på problemet bör du komma med. Sen hur det sorteras, blir en senare fråga. Verkar det gå genomföra, så det blir enkelt för den som hittat svaret, så stöder jag dej. Men alla önskedrömmar blir inte  uppfyllda, som även du kanske kommit i kontakt med.
mvh
rune

2002-12-01, 08:54
Svar #10

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej alla
 
Anetavlan är ett bra exempel på vad Ann Little söker här ovan.
 
http://www.anetavlen.dk/discus/
 
Berith

2002-12-01, 09:10
Svar #11

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Ann!
 
Jag menade inte att såra dig, eller reta upp dig, jag ville mest visa på att det är många människor, mig inkluderat som studerar dina och andras efterlysningar och gör vad som går att göra utifrån vårt material för att svara på dem.
 
Men, därmed inte sagt att allting är perfekt som det är. Jag påstår att en mall vid efterlysningar skulle underlätta mycket. En mall så att alla namn skrivs in normerat för att underlätta sökning, och där årtal, socknar och gårdar/adresser anges på ett lika sätt i alla efterlysningar. Då skulle det vara rätt så lätt att finna rätt även i gamla efterlysningar. Idag är det något av en djungelns lag där, trots anvisningar.
 
Normering tror jag är en väldigt viktig fråga. En person som hette Kristina Karlsdotter kan heta Kristina/Christina/Stina Karlsdotter/Carlsdotter. Antalet sökvarianter blir för många.  
 
Förmodligen skulle detta kräva rätt så mycket arbete, kanske med en anbytarvärd för varje landskap, eller ett team med 3-4st anbytarvärdar som har hand om 3-4 landskap som hjälper till att normera och modererar efterlysningarna så att de kan publiceras i databasform. Jag tror dock att kvaliteten skulle öka så pass mycket på efterlysningarna att det är värt att pröva något sådant. Den ökade spårbarheten gör det också lättare för forskare att komplettera gamla efterlysningar när de stöter på personer en tid efter efterlysningarna.
 
Men för detta behövs ingen särskild anslagstavla i mina ögon, bara lite mer disciplin på hur man efterlyser. Detta enligt mina åsikter.
 
Bernt Bergkvist

2002-12-01, 09:36
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Ann! Ditt förslag har en nackdel, nämligen att det ger mer jobb till de som administrerar dessa sidor. Jag misstänker t.ex. att man inte skulle vara så noga med att tala om att man fått svar. Ett exempel på där du själv inte varit så hjälpsam med informationen på Anbytarforum - för forumets läsare - var under Säby där du svarar att Ja, jag vet till vilken stat Carl, August Wilhelm Nilssoon emigrerade och skall skicka E-mail om det och andra uppgifter som jag har (direkt citat).  
 
Under tiden jag skrivit detta har Berit lagt in att Anetavlen i Danmark har denna anslagsfunktion för obesvarade frågor - var och hur? Jag hittar inget sådant vid en snabb koll (har inte använt deras diskussionsforum något men det ser ju att vara som föregångaren Anbytarforum).
 
Det är många som gör så idag att de skriver en massa frågor här, sedan får de svar privat på mejlen eller de letar upp informationen själva. Därefter talar de inte om att de fått svar eller att de själva sökt upp det nu, så att frågan är inaktuell. Därför ser frågorna obesvarade ut här, medan de i verkligheten ibland är besvarade. En anslagstavala skulle säkert ge samma problem. Det är många som idag gör onödiga hjälpinsatser eftersom folk redan fått efterfrågad hjälp.
 
Jag går genom lite då och då och svarar på en gammal efterlysning som rör socknar jag kan och har material till, men jag vet ju inte om frågan är aktuell, men ibland kan ju t.ex. informationen i frågan vara fel så det kan vara id? att gå in i en gammal, så att inte andra hamnar fel. Kommer man som ny forskare till Anbytarforum så kanske man också läser genom de gamla diskussionerna på sitt område och ser vad som finns sagt/frågat.
 
Denna diskussion dyker upp lite då och då från de som inte får svar snabbt nog tycker de. Jag brukar tycka att släktforskning är en hobby som kräver tålamod, särskilt när det är saker man själv inte styr över (svarstider från pastorsexpeditioner, frivilliga krafters hjälp, att släktingar ska hitta en själv ....).
 
Jag har i en tidigare diskussion föreslagit dig två saker, dels hur du själv skulle kunna forska från England (Genline och LDS) men du svarade att du inte har förutsättningnarna för detta och det respekterar jag, dels att samla dina frågor under en sockenrubrik i stället för att ställa nya frågor under egna rubriker under efterlysningar just för att samla ihop saker för de forskare som läser under en socken. Jag tror även att jag föreslog att gå med i den lokala föreningen, när man har anorna regionalt väl samlade. I en tidning kan du ju själv skicka in en fråga utan att vara medlem, ge t.ex. ditt anträd för de uppgifter du fått fram och fråga om någon kan fylla på (eftersom du bor utomlands etc etc och inte har möjlighet av andra skäl att använda genline osv). Den sprids ofta också till andra föreningar genom utbyte.
 
Vissa frågor kanske aldrig kommer att besvaras, för att de var för otydliga eller för ospecifika (som Bernt gav extrema exempel på men man känner igen upplägget). Andra för att det är få som forskar i den församlingen. Det finns dessutom en massa forskare som inte upptäckt Anbytarforum fast de har Internet - och många som läser utan att skriva.
 
Jag kan förstå din frustration, men fler forum att bevaka här - bara för att känna en press att hjälpa till - tror jag inte löser problemet på det sätt du är ute efter. Det är problemet redan idag med att folks efterlysningar sprids på många ställen med olika information på alla - de lyckas knappt hålla reda på sina egna frågor. En glad (och engagerad) entusiast föreslog en gång i tiden ett generalregister för alla efterlysningar - från tidningar etc - det var dock före Anbytarforums tid, idag skulle det väl vara helt ogörligt.
 
Anbytarforum ska väl inte heller bara vara en ren uppslagstjänst vilket det dessvärre verkar bli, med tanke på alla som frågar om alla släktingar från 1890-talet och bakåt :-) - i stället för att låna hem filmerna själv ...
 
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
 
PS. Det är inte föreläsningar, det är motargument från de som inte delar din uppfattning :-)...

2002-12-01, 11:59
Svar #13

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Till Rune
 
Jag lamnade skolan for 42 ar sedan men minnet ar gott.
 
Till Bernt och Eva,
 
Det ar klart att arbetsbordan okar for nagon/nagra om mitt forslag genomfordes/gick att genomfora men maste det da vara den avgorande orsaken till att undvika forandringar/forbattringar?
 
Eva,jag har idag delat med mig av de upplysningar som jag tidigare skickade till en annan forskare via E-mail.Uppgifterna har jag lagt in under Emigration ifran Ostergotland,hoppas att det ar ratt.
 
Till Berith,
Tack for ditt inlagg om Anetavlan, som jag tog mig en titt pa idag.  
 
Mvh
 
Ann

2002-12-01, 22:26
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Ann! Det var ju jättebra kompletteringar du gjort idag, det är precis så Anbytarforum ska fungera ...:-) Bra att du hade nytta av Minnesota-tipset också!
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2010-03-20, 02:47
Svar #15

Sten Magnusson

Här väl en lite sen synpunkt åtta år efter senaste inlägget.  
 
Det har av och till debatterats om att inlägg 5 - 10 år gamla inte ska tas upp igen. (min tolkning). Det finns enligt min mening ingen saklig grund för ett sådant resonemang.
 
Ann ställer i sitt första inlägg i denna diskussion följande fråga bl.a. Jag undrar om chansen till svar/hjalp minskar beroende pa hur lange ens inlagg forblir obesvarade.
 
Om så inlägget skulle vara äldre än dessa 8 år torde det alltid finnas någon som kan ge en ny synpunkt på en fråga.
 
Därmed menar jag inte att man behöver lägga in en påminnelse jämt, men säg t.ex. en gång/halvår. Till slut kan ju en obesvarad fråga bli aktuell för att någon uppmärksammar den och frågeställaren kan få ett besked.
 
Lägg nu också märke till att denna diskussion hamnar först igen på nytt senaste dygn.
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna