ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knutby-dråpet 1894  (läst 868 gånger)

2008-04-09, 13:22
läst 868 gånger

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Visserligen har jag skrivit om det på min blogg, men jag skulle gärna vilja har mer uppgifter än det som jag fick i tidningen och i synnerhet tidningen Upsala som upphörde 1958. Det var ett dråp som inträffade under en danstillställning i Gränsta i Knutby socken i augusti 1894. Trots att det var drygt 60 personer så var det svårt att få fram vittnen bl a. Det var en piga som inte tyckte att det såg så farligt ut och då menar lagens män att angående sin ålder så borde hon har förstått att det var en hemsk misshandel. En av anledningarna som jag skriver är att jag inte hittade han som fick det största straffet, nämligen Carl Ferdinard Wahlberg som fick sju år för att har utgett det dödande knivhugget. Jag hittade inte honom i databasen om frigivna straffarbetsfångar på Svarskatalogen. Är det någon som forskar på Knutby socken som känner till hans öde?
 
Stefan

2008-04-09, 13:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I Polisunderrättelser 1894 finns han med som häktad tillsammans med 2 andra. Men inte med någon dom. Men i 1900 finns han, född 15/5 1875, frigiven 2/11 1900 från Centralfängelset Nya Varvet. Dömd för dråp och grov misshandel.
 
Enligt Sv Dödbok 4 så dog han 5/5 1959 i Knutby, bosatt i Rosenlund, Rickeby, änkling.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 09 april, 2008)

2008-04-09, 14:33
Svar #2

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Tack för uppgiften, håller just nu på att skriva om själva domstolsprocessen om händelsen, men om själva dråpet går det att läsa om på min blogg.
 
http://okandahandelser.blogspot.com/2008/04/drpet-i-knutby-1894.html
 
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna