ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-19  (läst 1699 gånger)

1999-09-06, 22:54
läst 1699 gånger

Yvonne Andersson

Är det någon som vet var man kan få tag i böcker om Dalaupproret som man kan köpa eller låna på bibliotek vilken titel har dom . Jag har försökt på biblioteket men dom vet inte vad dom ska söka. Det är lite svårt eftersom jag inte bor i Dalarna.
Yvonne

1999-09-06, 23:30
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns flera böcker om detta, bl.a. av Bjarne Beckman, vill jag minnas. 1993 kom Dalarnas Hembygdsförbunds årsbok ut med ett antal artiklar om detta, den heter När 7000 man från Dalorten sprang eller något liknande. I en av Släktforskarförbundets årsböcker finns en artikel av Lars Ericsson om de som blev tillfångatagna i Stockholm.
Det finns en serie böcker av Olle Wingborg som heter ungefär Bibliografi om Dalarna, där mängder med intressanta böcker finns nämnda. Den borde ditt lokala bibliotek kunna ta rätt på.

1999-09-07, 06:53
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Bjarne Beckmans (1899-1984) grundläggande doktorsavhandling om dalupproret heter:
Dalupproret 1743 och andra samtida rörelser inom allmogen och bondeståndet (Göteborg 1930). Mer litteratur finns, förutom Dalarnas hembygdsbok 1993 Femtusen man från dalorten sprang, bl a Börje Sandén: Vad hände egentligen? Dalupproret 1743. Stora Daldansen (Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut), anmäld i en understreckare av Alf Åberg i Svenska Dagbladet 940717.

2000-08-04, 22:38
Svar #3

Sven-Erik Svensson

En Sundin ( Sven?) har skrivit två böcker om en Planting Bergloo. En av böckerna heter hemma och i Sibirien
Här avhandlas en del om dalaupproret. Bl a skulle
P B ha erbjudits ledarskapet för upproret och en av hans bröder ingick i den trupp som vaktade  de dödsdömda. Dessa uppgifter är baserade på P B:s dagbok.

2000-08-05, 15:11
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Doktorsavhandlingar eller inte... Så kan det smyga sig in ett eller annat fel i materialet.
Gunnar Olmås har skrivit en liten men viktig rättelse till Fem tusen man från dalorten sprang. Det rör sig om namnen på två av de upprorsledarna som kom från Mora och som avrättades. Rättelsen kan läsas i Genklang nr 2, januari 1994, som kan beställas via föreningen Ovansiljans Släktforskare's hemsida Genklang on line.

2000-08-15, 06:43
Svar #5

Börje Sandén

Boken Vad hände egentligen? del 3 skrev jag 1993, samtidigt som Dalarnas hembygdsförbund publicerade boken 5000 man från dalorten sprang. Vi kommer fram till delvis motsatta åsikter om de grundläggande orsakerna till demonstrationen. Mina argument grundar sig på några lokala dokument som inte beaktats av forskningen. Såväl boken som senare tillkomna synpunkter finns på forskningsinstitutets hemsida www.algonet.se/~ukforsk

2000-08-15, 08:55
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag vill poängtera att rättelsen av Fem tusen man från dalorten sprang som publicerats i Genklang, endast avser två av de avrättades identitet, som feltolkats av tidigare forskare. En nog så viktig sak för oss släktforskare.

2004-05-13, 09:13
Svar #7

Leif Mörkfors

Är det någon som vet om det finns någon litteratur som redogör för hur många och vilka som omkom vid den Stora Daldansen i Stockholm år 1743 ?
Jag har en Bur Mats Matsson f 1698 som i en kladdig vänstermarginal i hfl uppges avlida 1743 skjuten?? i Stockholm. Var han en av dem ?

2004-05-13, 09:54
Svar #8

Essan Gradhman

Hej Leif!
Efter vad jag minns, har Bjarne Beckman skrivit en bok om Dalaupproret. Men namnet på boken minns jag inte, tyvärr, men det är nog ganska lätt att få reda på.
mvh
Essan G

2004-05-13, 11:49
Svar #9

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:59
    • Visa profil
Beckman, Bjarne:  
Dalupproret 1743 och andra samtida rörelser inom allmogen och bondeståndet
(Göteborg 1930)

2004-05-13, 13:13
Svar #10

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:12
    • Visa profil
Dalarnas Hembygdsbok 1993 Femtusen man från Dalorten sprang handlar om Dalupproret 1743. Jag är en av medförfattarna. Du har inte uppgivit vilken socken den efterfrågade kom ifrån. Listor över samtliga som omkom eller blev kvar i Stockholm finns på Riksarkivet, men någon fullständig förteckning finns så vitt jag vet inte publicerad. Hör gärna av dig, jag kanske kan hjälpa dig.
Hälsningar
Leif Olofsson, Säter

2004-05-13, 13:37
Svar #11

Leif Mörkfors

Tack för infon ! Skyndar ner på biblioteket och lånar ovanstående skrifter !
EN fullständig förteckning vore ju hyperintressant att få fram, något för länsförbundet ?

2004-05-13, 13:42
Svar #12

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Leif,
jag tror att namnlistorna som finns i en av riksförbundets tidiga årsböcker är kompletta. Kommer inte ihåg vilket år det var tyvärr.

2004-05-13, 16:03
Svar #13

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Den artikel som Torbjörn tänker på är Lars Ericsons, Den stora daldansens offer år 1743. Artikeln ingår i Släktforskarförbundets årsbok 1991 Bland bergsmän och bruksfolk.

2004-05-14, 13:17
Svar #14

Leif Mörkfors

Har nu lånat på mig både Beckman och Årsbok för avnjutande i helgen. Få se om jag hittar min Mats.
Tack för hjälpen !
Leif

2004-05-14, 14:58
Svar #15

Anna-Lisa Göransson

Bur Mats Matsson skulle kunna tänkas tillhöra den släkt i Säfsnäs som kallas Bure eller vara ättling till de som bodde i Burhöjden Säfsnäs, då dessa ibland kallas Bur. Men det är en helt annan familj än Bures. Detta är bara en tanke. Allt är ju möjligt. Intresserad av svar, för eller emot.
Mvh
Anna-Lisa

2004-05-15, 10:00
Svar #16

Leif Mörkfors

Har nu under kväll och morgon läst igenom Bjarne beckmans verk samt årsboken från 1991.  
Intressant !
Det visade sig att min anfader Per ersson i venjan spelade en inte obetydlig roll i upproret och att han lyckades fly ur kaosets Stockholm efter nederlaget. Bjarne Beckman hänvisar vid flera tillfällen till en berättelse av Per som skall finnas i Stora Kopparbergs Bergskollegiarkiv. Var finns det ? I Falun ?
Har någon läst berättelsen ? Tydligen skall det finnas ett referat hur en venjansbonde jagas upp på ett tag och has ihjäl, kanske är det Bur Mats ?
Bur Mats Matsson en är fullblodig venjanskarl.(Ingen koppling till Säfsnäs).
 
I årsboken finns ju utdrag på de som förts till sjukhusen efter slaget ! Man får dock känslan av de som omkom DIREKT i gränderna och som jagades ned i sjöarna och drunknade inte finns med?! Förtecknades dessa i någon dödbok i någon stockholmsförsamling eller var det massgrav som gällde utan identifikation ?

2004-05-15, 12:50
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Du kan kontakta Stora Enso, Centralarkivet, tommy.blomqvist@storaenso.com, tel. 023 - 78 21 92.
 
Han kanske vet om Stora Kopparbergs Bergskollegiarkiv förvaras där. (Det kan också ha flyttats till Uppsala Landsarkiv).
 
Mvh / Leif

2004-05-15, 15:01
Svar #18

Stina Carlsson

Leif Mörkfors!
 
Eftersom du har den eftertraktade boken i din hand (och jag inte alls hittade den på mitt arkiv) tänkte jag be dig titta på listorna över deltagare från Folkärna socken....
 
Mvh
Stina Carlsson

2004-05-16, 08:56
Svar #19

Leif Mörkfors

Hej Stina ! Från Folkärna hittatde jag följande namn:  
Erik Matsson (verkar ha lämnat sjukhuset vid liv)
Erik Ersson
Mats Andersson
Erik Persson (hemförd  3 aug)
 
Det var alla där Folkärna står utskrivet. Det finns ju ett antal personer där ingen socken anges och som man kan identifiera genom deras soldatnamn.
 
Mvh Leif

2004-05-16, 09:17
Svar #20

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Bergskollegii arkiv finns på Riksarkivet i Stockholm

2004-05-16, 09:22
Svar #21

Stina Carlsson

Hjärtligt tack, Leif!
Jag forskar vidare!
Apropå, det finns en pjäs om Dalaupproret av författaren Sven Delblanc - ifall du inte redan
stött på den. Den är ganska intressant och heter
MORGONSTJÄRNAN.
 
Mvh
Stina Carlsson

2004-05-16, 21:41
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och alla vet väl vad en morgonstjärna är? Det är en spikklubba!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-17, 08:41
Svar #23

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Leif Mörkfors,
Den berättelse av Per Ersson om förhållandena i Venjan som du efterfrågar ovan, daterad 1744 20/4, finns enligt Bjarne Beckmans källhänvisning bland oordnade handlingar i Stora Kopparbergs bergslags (ej bergskollegi!!) arkiv. Se även avhandlingens inledande källförteckning, s. XIX. Som redan Leif Nygård påpekat bör du vända dig till Stora Ensos centralarkiv för vidare efterforskning av nämnda berättelse. En mycket omfattande samling av berättelser och vittnesmål från personer som var delaktiga i upproret finns dock i Svea hovrätts huvudarkivs handlingar rörande Dalupproret 1743 i RA.  
 
Värt att framhålla i denna diskussion är att Beckmans avhandling från 1930 förvisso är innehållsrik vad gäller personuppgifter, men det finns annan litteratur som bättre belyser orsakerna till och framväxten av upprorsrörelsen och som ger en mer differentierad bild av denna folkresning. I Beckmans myller av personuppgifter är det mycket svårt att få en helhetsbild av upprorsrörelsen och det är lätt att man missbedömer betydelsen av enskilda deltagares betydelse i sammanhanget eftersom Beckman använt sig av vissa enskilda personers berättelser och vittnesmål som grund för sin skildring. Ett sådant exempel är Per Ersson i Venjan, som inte ingick i upprorets ledning, och inte tillhörde dem som avstraffades efteråt.  
 
Leif Olofsson har redan nämnt Dalarnas hembygdsbok 1993 som framhåller det lokalhistoriska perspektivet.  
 
År 2001 utkom Karin Sennefelts avhandlingen Den politiska sjukan. Dalupproret 1743 och frihetstida politisk kultur, som på ett helt annat sätt än Beckman förmår förklara hur upproret växte fram och ger den helhetsbild som Beckman inte förmådde göra i sin avhandling.  
 
Alf Åberg gav 2002 också ut en bok om dalupproret, Tragedin på torget, men han har inte haft tillgång till Sennefelts forskningsresultat och boken är mest ett referat av Beckmans avhandling och annan tidigare utkommen litteratur.

2004-05-17, 19:37
Svar #24

Leif Mörkfors

Tack Torsten Berglund ! Beger mig till Stora Kopparbergs arkiv i morgon.

2004-05-17, 20:30
Svar #25

Eva Leksell

Stina, jag har stött på en bok som nämner personer från Folkärna och trakten omkring som hade varit med i Stockholm och kommit tillbaka. En anfader till mig från Folkärna fanns med i uppräkningen. Det handlade inte om vad de hade varit om egentligen utan var mer en redovisning av pengar de fått med sig eller hur det nu var.
 
Jag tror att jag kopierade några sidor ur boken och ska se om jag hittar kopiorna eller åtminstone uppgifter om vilken bok det var. Det kan ha varit en bok om Avestas historia.

2004-05-17, 21:23
Svar #26

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Eva,
 
Du syftar antagligen på Petrus Norbergs monumentalverk (i 2 band) Avesta under kopparbrukets tid. 2.(1956).
 
Där kan man läsa om Dalaupproret på s. 687-690, 707-713.
 
Mvh / Leif

2004-05-17, 22:56
Svar #27

Eva Leksell

Ja, det är nog alldeles riktigt, Leif, för den boken har jag i alla fall tittat en del i (på jakt efter helt andra uppgifter). Men det var länge sedan så jag får väl kolla den igen vid tillfälle på biblioteket nu när jag blivit påmind om saken.

2004-05-18, 16:42
Svar #28

Stina Carlsson

Eva och Leif,
tack för era inlägg. Har ej kollat Petrus Norberg. Om du Eva hittar dina kopior är jag intresserad. Vem var förresten din anfader från Folkärna?

2004-05-18, 21:25
Svar #29

Leif Mörkfors

Torsten Begrlund!
Kollade med Stora Kopparbergs arkiv idag. Tyvärr kunde man inte spåra berättelsen av Per Ersson med hjälp av de källhänvisningar som fanns i Bjarne Beckmans bok. Oordnade handlingar var inte till någon hjälp. Tänker åka dit och försöka leta själv.    
Var tror du jag ska börja leta?
Mvh Leif M

2004-05-18, 21:57
Svar #30

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Leif,  
enligt Beckman (s 224) var Per Erssons berättelse ingiven till undersökningsrätten i Falun 20/4 1744 och bevarad bland lösa oordnade handlingar i Stora Kopparbergs Bergslags arkiv. Närmare än så preciserar tyvärr inte Beckman sin källhänvisning. Av de källserier i Stora Kopparbergs Bergslags arkiv som Beckman redovisar i sin källförteckning (s XIX) förefaller Till bergsrätten inkomna suppliker och handlingar 1743-1744 vara den som ligger närmast till hands att undersöka.  
 
Hoppas att du finner berättelsen!

2004-05-18, 22:21
Svar #31

Eva Leksell

Nu har jag hittat listan jag skrev om och den var just ur Norbergs Avesta under kopparbrukets tid, del 2. Men jag kom ihåg lite fel, det var i juni 1743, innan de drog i väg till Stockholm, som bönder från Hedemora, Grytnäs och Folkärna kvitterade ut respengar från Avesta bruk, det vill säga tvingade till sig dem. Ett 70-tal personer från Folkärna finns uppräknade, en del av dem som ombud för någon annan. För de andra socknarna betydligt färre.
 
Det finns mer att hämta på de sidor Leif nämnde, och det kan jag återkomma till.
 
Stina, om du talar om vilka personer du är intresserad av och var de bodde så kollar jag om de finns med. Inte bara en utan faktiskt två av mina anor hittar jag i listan: Anders Persson Gröning (1688-1756) i Gammelgård och Erik Göransson (1703-1756) i Haltarsbo.

2004-05-18, 23:09
Svar #32

Stina Carlsson

Eva!
Jag behöver alla 70 namnen faktiskt, så jag får väl traska iväg till referensbiblioteket i min hemstad och kopiera. Men tack!

2004-05-18, 23:57
Svar #33

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det fanns sedan tidigare en rubrik Dalaupproret 1743 (nu korrigerad till Dalaupproret 1743 (Stora Daldansen') under Övriga ämnen: Historia - kanske är det vettigt att flytta över detta dit och lämna en hänvisning härifrån 'Dalarna'.. -Men jag avvaktar först ev. vilda protester från alla 'äkta' dalkarlar.. :-)

2004-05-19, 08:05
Svar #34

Utloggad Elisabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Hej,
Efter att ha sett detta ämne tänkte jag höra om någon kan hjälpa mig med en fråga angående Stora Daldansen.
Jag har en ana Erik Staffansson från byn Uppsälje i Järna. Enligt husförhörslängden (Järna AI:2) dog han i Falun 1743. Senare har jag läst i ett gammalt nummer av Järna hembygdsblad att han finns med bland de Järnakarlar som deltog i upproret 1743 och skall ha dött i Falun (dock utan någon källhänvisning).  
Det skulle vara väldigt intressant att veta vad som hände honom. Tyvärr är det ju dåligt med dödböcker i Falun denna period. Så om någon vet om han finns med på några listor över personer som deltog i upproret eller har något förslag på hur jag skall gå vidare i Falun mottages alla tips tacksamt.
Hälsningar,
Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna