ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Binnebergsupproret  (läst 1661 gånger)

2010-04-18, 11:12
läst 1661 gånger

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
En av dem som deltok i opprøret, men som døde før han fikk dom, var bonden Jan Andersson Stensrud, altså død 1710. Hvordan finner jeg nærmere opplysninger om ham og hans slekt?

2010-04-18, 13:15
Svar #1

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Rådets utslag och dom:  
1. Bonden Bengt Jonsson i Ebbetorp, Hova gäld, dömdes att halshuggas, dess hufwud slåss på en påle och den ärrige kroppen styckias och på fyra stegell läggas  
2. Bonden Anders Bondesson i Gastorp, Hova gäld  
3. Bonden Måns Svensson i Äskeleden, Undenäs gäld  
4. Bonden Sven Nilsson i Korterud, Hova gäld  
5. Bonden Påfwel Bengtsson i Ängen, Hova gäld  
6. Drängen Per Nilsson i Lindhult, Hova gäld  
7. Bonden Jon Nilsson i Skogen, Ransbergs gäld  
8. Bonden Jan Andersson i Stensrud, Bällefors gäld  
 
Nr 2-7 dömdes att halshuggas deras hufwuden, slåss på en påle, och den öfriga kroppen styckias och på fyra stegell läggia  
 
Jan Andersson i Stensrud skulle vel lide samme skjebne, men døde altså før dommen.

2010-04-18, 13:49
Svar #2

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Grunnen til at jeg søker Jan Andersson er at det i bygdebok for Eidskog bd. V s. 354 opplyses at eier i gården Holtet, Anders Evensen f. 1703, solgte sin del av gården i 1734 og at det ser ut til at hans sønner Lars Andersen f. 1732 og Jon Andersen f. 1735 flyttet til gården Stensrud i Sverige. Holtet ligger omtrent på høyde med Häljeboda i Sverige. Jeg har søkt lenge under Stenserud i Gräsmark, men uten hell. Derfor søker jeg på Stensrud i Bällefors.

2010-06-13, 14:24
Svar #3

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Jeg har sakset fra en tråd fra Inger Olsson: Kan någon hjälpa mig med var följande släkt bodde, troligen någon gård i Askum Wägga. I rakt nedstigande led : Johannes Andersson, hemmansägare f 1811-08-08 d 1878-12-31, Anders Jonsson f 1775 d 1824, Jon Efvensson f ? d 1797, Even Jonsson f? d 1751, Jon Evensson f? d 1724, Even Torbjörnsson f? d 1671.  
Är det någon som vet lite mer om släkten, vilka var de, vad var det för gård, etc skulle jag bli väldigt glad. Det har sagts av en släkten att de har blått blod, men jag har inte kunnat hitta något. Hälsningar Inger  
Hasse Johansson har gitt et tillegg.
Mitt anliggende er: Kan det være en sammenheng mellom denne familien og bonden Jan Andersson i Stensrud, Bällefors gäld som etter Binnebergopprøret dömdes att halshuggas deras hufwuden, slåss på en påle, och den öfriga kroppen styckias och på fyra stegell läggia?  
(Jan Andersson døde før dommen ble fullbyrdet).
Vennligst Rolf.

2010-06-13, 15:43
Svar #4

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag var tvungen att kolla vad detta var för något. Jag hittade denna länken: http://www.torehartung.se/content/den-finska-invandringen-till-tiveden
 
Ett smärre uppror mot svenska överheten kom också till stånd, det var det s k Morgonstjärneupproret. Det skrämde upp drottning Kristina alldeles i onödan. De upproriska var 12- 15 finnar, beväpnade med spikklubbor, s k morgonstjärnor och infångades snabbt. Allvarligare var då det s k Binnebergsupproret 1710, då den avskydde och oärlige fogden Johan Wahrenberg misshandlades och dödades. De upproriska bönderna fick hårda straff, märkligt nog var samtliga de sju som dömdes till halshuggning finnättlingar från Tivedstrakten. Deras nedärvda envishet, frihetskänsla och sturskhet gjorde kanske att de hade extra svårt att finna sig i överhetens påbud och befallningar.
 
Det förklarar vad det är för något du skrivit om. Intressant ämne! Min första fråga är om du kollat domböckerna för området?
 
Sen refereras det till en bok i sidan jag länkade till. Har du kollat den? Bertil I W Kjelldorff: Finsk invandring till Tiveden med omnejd. 375 sid.   Den kan köpas hos Finnerödja hembygdsförening, hos Laxå kommun eller hos författaren, Tfn 08-820621.
 
Vad vet du om upproret? Det låter mycket intressant, skulle gärna veta mer om det!
 
/Torbjörn

2010-06-13, 18:00
Svar #5

Inga Ellsäter

http://www.forskningitiveden.se/Upproret%20i%20Binneberg.html  är en bra länk för fakta om upproret.
Med vänlig hälsning
Inga Ellsäter

2010-06-13, 19:04
Svar #6

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Jeg har lest en del om Binnebergsopprøret og bakgrunnen. Stort sett er det det samme som dekkes i trådene til Inga og deg. Siden vi er opptatt av sammenhengene, kan jeg nevne at jeg i forrige uke var på Fredriksten festning i Halden der Carl XII ble skutt i tinningen. Det er planer om å grave opp kroppen, jeg tror det er 5te gang, for å finne ut om kula var svensk eller norsk. Det jeg er spesielt opptatt av, er å finne svenske aner på min farsside. Jeg har leddene bakover til Lars Evensen Matrand i Vinger f.1720. Jeg tror hans slekt kom fra Sverige og var finske innvandrere. Hans sønn Trond Larsen f.1768 fikk Danebrogsmedalje for sin krigsinnsats mot svenkene i slaget på Jerpset 25.mai 1808.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna