ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Persson född 1779 i Arjeplog, och hans hustru Cristina Eriksdotter  (läst 1540 gånger)

2001-04-17, 20:17
läst 1540 gånger

Dan Eriksson

Söker uppgifter om Lars Persson född 1779 död 1855 i Sundnäs Långudden Arjeplog, samt hans hustru Cristina Eriksdotter född 1780 var vet jag ej.Är det någon som kan hjälpa mig med dessa problem?
 
 
 MVH
 Dan

2001-04-23, 21:05
Svar #1

Utloggad Torbjörn Holmström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Dan. Lars Persson , som du undrar över, kan vara den man som finns omskriven i boken Petrus Lestadius av Arne Norberg. Han var bl a ofta resesällskap till P. Lestadius. Han är omnämnd på flera ställen i boken. Jag har ej kollat årtal så noga men du kan ju kanske försöka låna boken på bibliotek så ser du ju om det kan vara mannen du letar efter. Jag ska också kolla . Hälsn Torbjörn Holmström

2001-04-28, 11:05
Svar #2

Kjell-Åke Lundström

Hej Dan!
Jag har en Lars Persson Kateket, men det stämmer inte på födelseåret! Jag söker också Petrus Laestadius kompis. Han hade en dotter Anna Kristina som blev gift i Joeström i Tärna. Den Lars Persson som jag har skrivit upp härnere, hade en syster Brita, som var gift i Sundnäs Arjeplog.
         1 Lars Persson, född 1799 i Arjeplog by, Arjeplog. Kateket
           i Arjeplog.
           
 
                     *** Generation I ***
 
           f
         2 Per Sjulsson, född 1761 i Krappeware, Arjeplog, död 1810.
           Bosatt i Arjeplog by, Arjeplog.
           
           Gift 1787 i Arjeplog med  
 
           m
         3 Elsa Mattsdotter, född 1759 i Wuolvo Lokteå, Arjeplog, död 1822.
           Bosatt i Arjeplog by, Arjeplog.

2001-05-05, 16:45
Svar #3

Dan Eriksson

Tack Torbjörn och Kjell-Åke!
Den Lars Persson jag har är den som är omskriven som resesällskap till P. Laestadius. Denne Lars Persson var Kateket och fick som sådan pension år 1837, han bosatte sig då på Sundnäs Långudden.
Lars Persson hade en dotter vid namn Carin född 1824.
Enligt en annan källa skulle hennes far vara Per
Nilsson född 1770 i Semisjaur: Vilket som är det rätta vet jag ej.
Är det någon som vet?
 
Häls.Dan

2003-05-13, 21:23
Svar #4

anneli

Per Nilsson hade en dotter Karin/Catarina född 1824, gift med Lars Jonsson Vesterlund.

2003-05-16, 14:08
Svar #5

Eivor Lindmark

Hej Dan!
Lars Persson kateket, var född 1799 i Krappisvare, Arjeplog. Jag har inga uppgifter om hans hustru pga att kyrkböckerna har förstörts vid brand.
Enligt mina anteckningar är fadern Per Sjulsson född 28/1 1762.
 
Lars Perssons barn:
Brita f. 1835
Elsa Maria f. 1840
Anna Catarina f. 1842
Johannes f. 1846
Sara Greta f. 1847
Christina f.1849
 
Alla barnen födda i Sundsnäs.
Yngsta dottern Christina gifte sej 27/12 1868 med Lappkungen Lars Erik Granström i Arvidsjaur.
 
Du kan läsa mer om Lars Persson i boken Arjeplogs lappskola av Erik Nordberg.
Där finns även uppgifter om sonen Johan (Johannes) som också var kateket.
 
Mvh Eivor

2003-05-16, 15:33
Svar #6

Åke Forsmark

Från 1839 var också Per Henriksson fosterson hos Lars Persson. Jag citerar från sameskivan:
 
 
Barnen Lars och Per dömda af Svea hovrätt på dråp av fadern till Lars 30 daler samt och Per till 10 riksdaler banco i böter (1839 25 mars). Lars fosterson hos morbrodern Sjul Persson i Aspnäs och Per hos morbrodern Lars Persson 1799 i Sundnäs.
 
Lars och Pers mor hette Britta Persdotter och var syster till Lars Persson och Sjul Persson. Följaktligen också dotter till Per Sjulsson och Elsa Mattsdotter. Var Britta Persdotter fanns 1839 vet jag inte.
 
Såvitt jag känner till så levde Per ett ordnat liv efter detta och eftermälet lär ska ha varit att pojkarna inte skulle ha levt till vuxen ålder om det inte tagit kål på sin far.
 
Hårda bud.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna