ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skånsk kista och dess ursprung  (läst 1657 gånger)

2005-01-07, 16:29
läst 1657 gånger

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Från samma ställe som den stol jag tidigare frågat om kommer denna kista, av ek med järnbeslag. Målad flera gånger och därefter lackad, med lager som lyser igenom.
 
Lättast tycker jag är årtalet/årtalen. Jag läser 1807 1801? och däröver 1827.
 

 
Svårare är det med bokstäverna - de går ihop i en riktig gröt...
 
Övre raden börjar med R, och jag tycker mig se ett M och ett D. Undre raden börjar med F och slutar med E. Svårt att avgöra vilka som är äldre och vilka som är nyare.
 
Vill någon försöka?
 

 
Roligt är det ju om kistan kan knytas till förre ägaren och hans anor;
 
Bror Nilsson,

2005-01-07, 16:31
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Kan övre raden vara P I D, dvs Pernilla Jönsdotter, född 1801 i Rya?

2005-01-07, 20:04
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag lägger in ytterligare en bild på texten från annan vinkel.
 


 
 
Jag tror att det ursprungligen endast fanns en rad - den översta - och att det stått B I (K?) D.
 
Ovanpå tror jag sedan det står B, något, och så två M som hänger ihop.
 
Därunder ser det ut som F, två spegelvända J, E
 
Några teorier?

2005-01-07, 23:19
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Anders,
 
På den mellersta tycker jag att det finns ett B och ett M och skrivet med krita B I D över.
 
På den understa F H E eller möjligen M i mitten.
Det var inte så vanligt att man målade över andra bokstäver utan att ta bort de understa.
 
Hälsningar Eivor

2005-01-07, 23:33
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tror att man målat över det understa - med rödbrun färg, men att de vita originalbokstäverna så småningom lyst igenom.
 
Jag tror att B I D är underst på översta raden. Ovanpå det bruna står B och två ihopskrivna M.
 
Undre raden är F och E. Det däremellan skulle kunna vara ett H - märkligt dekorerat.
 
Det man förväntat sig är ju S/D på slutet för son/dotter och två förklarande bokstäver innan som B I D - t.ex Brita Ingvarsdotter. Men vad skulle BMM kunna betyda? Eller FHE?

2005-01-08, 12:48
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen,
 
I Bohuslän i slutet på 1700-talet och i början av 1800 skrev man alltid initialerna med ex.vis
Karin Svensdotter blir K S D. Jag har en kista från slutet på 1700-talet med detta namn.
 
På bröllopstavlor och minnestavlor kunde man skriva ut - K arin S vens D otter som ex.
Bokstäverna BID, som ser ut som krita, är helt moderna jämfört med de andra.
 
Om Din kista är från senare tid så kan ju enl. det nyare sättet att skriva, vara t.ex. Fredrik Harald Ellerstrand på det sista och Britt-Marie Månsson på de övre.
Det är bara ett exempel nu.
Vet Du att den har gått i arv i släkten, så det inte är någon mosters eller något auktionsinköp?
 
Hälsn. Eivor

2005-01-08, 13:02
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Kistan har jag ärvt från min farfars kusin Bror Nilsson 1986 och det hemmet var tämligen orört. Allt sparades. Om kistan kommit utifrån, så är det nästan säkert mycket längesedan.
 
Jag bedömer att sannolikheten är stor att antingen Brors far eller mor ärvt kistan.
 
De kritade bokstäverna tror jag fortfarande är de ursprungliga. Enkla, och kanske därför uppfattas som moderna. De senare är mer konstfärdigt utförda. Jag tror man täckt de första med någon brun bets. Betsen har så småningom trängt in i träet så att de ursprungliga tecknen träder fram - kanske hjälpt av en senare lackning.
 
Min tro är alltså att kistan är från 1801 eller 1807 och ägts av BID(?). Senare har årtalet ändrats till 1827 och nya bokstäver tillkommit.
 
Men jag kan ha fullständigt fel... ;-) Så jag uppskattar verkligen dina tankar och idéer!

2005-01-14, 09:43
Svar #7

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Jag vet inte men här kommer ett förslag.
Kan det vara tre olika ägare ?
1 BID
2 BM?
samt  
3 FJ och IE dvs ett gift par ?
Bara ett förslag.
MVH
Lena-Maria

2005-01-14, 11:10
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har inte studerat bokstäverna så noga, men nog var det väl till 100% så att man skrev S för son och D för dotter. Nog var väl initialerna alltid tre?
 
Om t ex ANNA Elisabeth Jönsdotter och JONAS Anton Persson ville sätta sina initialer på en möbel, förekom det då att man skrev bara A E och J A eller A J och J P? I det första fallet skriver man initialerna bara för namnen och i det andra tilltalsnamnet och efternamnet utan son eller dotter.
 
Seden kanske var olika var man bodde i landet?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-14, 20:09
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack för förslagen. Jag tror fortfarande att det ursprungligen bara stått B I D (eller något liknande, där D säkert står för dotter)och 1801 (1807?).
 
Det ser bara ut att vara ett nytt årtal - 1827.
 
De tillkomna bokstäverna kan mycket väl vara i mer än en omgång.
 
Översta raden börjar då med B eller R, sedan kommer någon oläslig bokstav eller utsmyckning och sist ett dubbel-M vad nu detta kan betyda?
 
Undre raden skulle visst kunna vara F J och I E sammanbundna av utsmyckning.
 
Tråkigt för mig är att jag inte hittar någon som stämmer in på dessa bokstäver, mer än möjligen det ursprungliga...

2005-01-15, 11:58
Svar #10

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 21:13
    • Visa profil
Hej Anders
Pernilla Jönsdotter är född 1801 och får sitt första barn 1827 som det verkar av din utredning. Egendomligt att just dessa båda årtal finns på kistan, om inte kistan tillhört henne.

2005-01-15, 12:35
Svar #11

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jo Kent, jag hoppas ju att det är så. Därför skulle jag gärna hitta en hypotes som förklarar även de andra bokstäverna, och som anknyter till Pernilla-spåret.
 
Jag tycker att det står B I D. Kan man - år 1801 - ha stavat så illa? Att Jönsdotter kan bli Iönsdotter kan jag tänka mig - men Bernilla!?
 
Kn de andra bokstäverna vara något annat än initialer? Kistan stod många år på Perstorpsgården i Mardal utanför Höja. Kan R vara ett P och de dubbla M:n ha med Mardal att göra?

2005-01-15, 23:03
Svar #12

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Anders! Har du kollat upp bouppteckningar för att se om någon kista finns upptagen bland lösöret?
Kan vara ett uppslag för att se varifrån den kan ha kommit och på så sätt även få uppslag till vad bokstäverna på kistan kan stå för.
 
Kräver väl i och för sig att du forskar på din farfars kusins båda anor.

2005-01-15, 23:17
Svar #13

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Sonia, det har jag inte gjort. Det är väl den riktiga vägen att gå för att se hur länge den funnits i släkten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna