ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medalj F.C. Bossingham  (läst 669 gånger)

2013-03-17, 15:25
läst 669 gånger

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Jag har försökt forska fram vad som rör sig bakom denna medalj i några år utan att komma någon vart.
Medaljen verkar ha erövrats i prov eller tävling arrangerad av Vauxhall MCC. Redan här kör jag fast.
MCC kan stå för både MotorCycle Club och MotorCar Club. Har ingenstans funnit belägg för att någon sådan förening existerat.
Medaljen kommer från England och har engelska silverstämplar från tiden.
Vauxhall är ju som bekant ett engelskt bilmärke som började tillverkades 1903 men det är också en stadsdel i London.
Reliability Trail brukar vara en tillförlitlighetstävling för vanligtvis motorcyklar men 1927 skulle jag kunna tänka mig att man även anordnade dessa för bilar.
F.C Bossingham borde vara personen som fick medaljen men även här krånglar det till sig. FC är ju en vanlig förkortning för Football Club.
Vad som gör att jag har blivit osäker på om det är en person som avses är att jag nu har sett en till likadan medalj med exakt samma text.
Kan någon hitta en F C Bossingham i England från denna tiden eller något annat som har med Vauxhall MCC att göra?

2013-03-17, 16:00
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Bara en gissning, ur BMD births:
Name: BOSSINGHAM, Fred Clifford
Registration district: [?] Rotherham County: Yorkshire
Year of registration: 1900
Quarter of registration: Jul-Aug-Sep  
Mother's maiden name: Not available before 1911  
Q3Volume no:[?]9CPage no:[?]728
 
Census 1911:
BOSSINGHAM, William   Head   Married13 years   M   43   1868    Saddler   Northants Pole Brooke   VIEW   
BOSSINGHAM, Annie Elizabeth   Wife   Married   F   40   1871      Yorks Clifton   VIEW   
BOSSINGHAM, Fred Clifford   Son      M   10   1901      Yorks Rotherham   VIEW   
BOSSINGHAM, John William   Son      M   8   1903      Yorks Rotherham   VIEW   
BOSSINGHAM, Irene   Daughter      F   2   1909      Yorks Rotherham   VIEW   
BOSSINGHAM, Lillian   Daughter      F   1   1910      Yorks Rotherham

2013-03-27, 11:28
Svar #2

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:43
    • Visa profil
    • Originallitteratur till fordon
Med tanke på ålder, skulle denne Fred Clifford Bossingham född 1901, passa in bra.
Finns det förslag på var man kan hitta information om motortävlingar i England från denna tiden?
Att googla har inte varit så framgångsrikt för mig hittills.
Om man ska misstänka att Vauxhall MCC är arrangören är det mycket troligt att tävlingarna hölls i närheten av London.
Anledningen till att det finns två medaljer med samma text kan vara att det kördes en serie tävlingar där respektive segrare premierades i varje deltävling.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna