ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Signeter/Sigill bland bönder på 1600-talet  (läst 815 gånger)

2005-09-05, 06:45
läst 815 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej
I min släktforskning har jag funnit att en anfader till mig i början av 1600-talet inledde en protestaktion mot slottsherren på Varbergs fästning. Han ämnade att skriva till kung Christian IV (med hjälp av en lokal skrivare) och klaga på de mått och vikter som användes när man tog in skatter. Bl.a. samlade han in signeter från 23 st andra bönder i trakten, vilka ställde sig bakom skrivelsen.
 
Min fråga är nu: Hur såg böndernas sigill eller signeter ut? Jag hade tidigare trott att det vid denna tid mest var högreståndspersoner och kanske hantverkare som hade egna sigill? Kan detta helt enkelt syfta på en mycket enkel stämpel för att exempelvis bränna boskap och som också kan ha använts till att försegla ett brev med? Eller kan ordet zigeneter som det skrivs i originalhandlingarna även tolkas på något annat sätt?
Tackar på förhand!
Andreas

2005-09-05, 10:27
Svar #1

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Andreas, jag förmodar att du inte besökte förra helgens släktforskardagar i Göteborg. Där fanns en föreläsning av Magnus Bäckmark, under rubriken:
Prästers, borgares och bönders sigill som källa i släktforskningen.
Han berättade att det just i västra Sverige inte alls var ovanligt att bönder använde sigill.
Sigillen var ofta en cirkel med personens initialer, t.ex. en Nils Larsson kunde ha NLS.
Sådana sigill användes tydligen ofta av sexmän, tolvmän, som ju oftast var bönder. T.ex. i mantalslängder. Jag har själv aldrig sett något sigill där.
Kanske någon annan som lyssnade kan fylla på med mer information, om jag glömt något.
 
/Kjell

2005-09-05, 11:11
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Tack för infon!
Nämndes det några lästips i ämnet i fråga?  
hälsningar
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna