ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klädbruk på 1800-talet (Lövstabruk (C))  (läst 869 gånger)

2001-11-18, 19:35
läst 869 gånger

Marie Levin

Hej alla glada släktforskare.
 
Idag sitter jag och går igenom en hög med bouppteckningar från mitten av 1800-talet.
 
Jag har en fundering ang min ana Eric jakob Kjettselberg född 1787 död 1842. Bruksarbetare vid Lövstabruks herrgård.
 
Det är en utförlig bouppteckning efter honom och hans hustru (hon avled 7 dagar efter Eric).  
 
Enligt bouppteckningen så ägde Erick två Frackar, en blå och en svart Frack.
Jag undrar hur vanligt det är att en bruksarbetare äger 2 frackar och när skulle han använda dem? Jag undrar även hur mycket saker  
och kläder som var brukligt att äga vid denna tidpunkt. Tre kossor har det också.
 
Hoppas på att någon kan hjälpa mig med detta.
mvh  
Marie Levin  
http://w1.859.telia.com/~u85907601/sl/sl.html

2001-11-19, 01:25
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
En ren gissning. Du säger att Eric Jakob Kjettselberg arbetade vid Lövstabruks herrgård. Om han jobbade vid själva herrgården - och inte vid bruket som exempelvis smed, smältare, räckare,  körare, kolare et cetera - kan det väl tänkas att han använde frackarna i jobbet. Han kan ju ha varit kusk eller betjänt vid herrgården hos t ex friherre (Carl?) de Geer. Benämningen bruksarbetare verkar ha använts lite allmänt för anställda vid bruken oberoende av vad de arbetade med. Jag har en ana som anges vara bruksarbetare vid Åkerby bruk, men han arbetade sannolikt som skräddare.

2001-11-23, 18:38
Svar #2

Marie Levin

Hej Tord,
 
Tack för ditt svar. Jag har själv funderat i dessa banor vad skulle han annars med frack till. Tittade lite bland gamla anteckningar för Erik och han står även omnämnd som dagkarl på ett ställe.  
 
Mvh Marie Levin

2001-11-24, 02:53
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hej Marie,
 
Jag kommer ihåg att namnet Kjettselberg har skymtat förbi mina ögon i flera olika sammanhang då jag tittat i kyrkböckerna för uppländska bruk. Bl a är en Kjettselberg på ett ställe utpekad som fader till någons oägta (ej felstavat) barn. Jag tror att jag för länge sedan gjorde ett inlägg om det i Anbytarforum.
 
Mvh Tord

2001-12-01, 11:45
Svar #4

Marie Levin

Hej Tord
 
Det finns nog en hel del Kjettselbergare vid Lövstabruk som hänger ihop med de jag har i min antavla (och några som inte gör det också).
 
Den Kjettselberg som du nämner har jag inte hittat. Jag sökte här på anbytarforum men kunde inte hitta något passande inlägg. Du får gärna höra av dig om du hittar på några fler.
 
mvh Marie

2004-04-27, 23:36
Svar #5

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej!
 
Frack var såvitt jag vet inte ett högtidsplagg på 1840-talet, utan helt vanlig klädsel. Kanske även en vanlig bruksarbetare hade frack. Jag hade en släkting som dog 1840. Han var torpare och hade frack. Fracken behöver ju inte sett ut som en modern frack, utan hade förmodligen grövre tyg etc. En annan möjlighet är att betydelsen av ordet frack förskjutits och att frack inte betyder exakt frack.
 
mvh
 
Anders

2004-04-28, 01:43
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Lustigt att denna diskussion återuppväckts efter drygt tre år! Enligt Nordisk Familjeboks tredje upplaga (nytryck 1946) uppstod fracken som högtidsdräkt ur den från senare delen av 1700-talet använda vardagsrocken med snedskurna skört. Det kanske är förklaringen till det hela.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna