ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppfostringshjälp  (läst 1628 gånger)

2003-03-20, 06:54
läst 1628 gånger

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Jag undrar vad denna term betyder.
Det barn som fick detta var tvilling, och sjunde barnet i en syskonskara, födda mellan 1823 och 1834. Det står även ett ett nummer brevid ordet uppfostringshjälp.  
 
Ingela Utterström

2003-03-20, 19:37
Svar #1

Kurt Nordman

Hej.
I faderskapsmål förekommer denna term.
I fall där någon fött barn utom äktenskapet och den utpekade fadren inte ansåg sig ha något med saken att göra kunde modern gå till rätten och begära att få barnuppfostringshjälp.  
Om rätten fann att mannen ifråga var barnets fader kunde han dömas att betala uppfostringshjälp/uppfostringsbidrag. Detta kunde utgå som en engångssumma eller som årlig ersättning för föda, klädsel och skötsel upp till en viss ålder. I ett mål från 1862 ska uppfostringsbidraget betalas till barnet uppnått 15 år, då det nog förväntas kunna klara sig själv.
Nu är det i ditt fall fråga om tvillingar och om det är uppfostringhjälp i den mening som jag beskriver borde det gälla båda.
 
Hälsningar
Kurt Nordman

2003-03-20, 21:04
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det förekom faktiskt även att fattiga familjer kunde få understöd från Frimurarna eller Patriotiska Sällskapet (tror jag), men det är sällan man ser sådana noteringar.
 
Möjligen kan sockenstämmoprotokoll från tiden innehålla något om detta.

2003-10-24, 11:26
Svar #3

Birgitta Nilsson

Uppfostringshjälp och ett nummer i kanten av husförhörslängden i 1800-talets hfl betydde oftast att barnet fick uppfostringshjälp från Serafimerordensgillet senare Allmänna Barnhuset.
Jag själv forskar på sådana barn från Borgeby, Fjelie, Flädie och Lomma i Skåne. Mycket handlingar finns hos arkivbildaren Malmöhus läns landskontor, men det finns även handlingar från Kronobarnhuset i Malmö, som kan vara av intresse.
Mycket har skrivits om Allmänna Barnhuset i Stockholm och deras uppfostringshjälpsbarn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna