ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Betala underhåll  (läst 595 gånger)

2012-10-18, 00:17
läst 595 gånger

Utloggad Mats Trägårdh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2013-04-19, 05:49
    • Visa profil
Om ett barn föddes som oäkta under 20-talet, hur fungerade det med underhåll?
Storyn i korthet:
Min mormor född 1921 som oäkta. Hennes mor visste vem fadern var men av okända anledningar lades locket på.
Den stora frågan för mig och faderns barnbarn är om han överhuvudtaget visste om att min mormor blev till.
Om han visste om det kan det kanske finnas uppgifter på någon myndighet som eventuellt visar på om det utbetalades något underhåll? Vart skall jag då vända mig för att bringa klarhet i detta?
Hoppas det inte blev för krångligt / Mats

2012-10-18, 00:38
Svar #1

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Eftersom hon föddes 1921 så kan det finnas uppgifter om detta i barnavårdsnämndens arkiv hos kommunen där hon föddes eftersom varje ogift mor från och med 1918 fick en barnavårdsman oavsett om de ville eller inte.
Där kan det också finnas någon socialakt för din mormor eller hennes mamma. Där kan också finnas uppgifter om fadern, även om andra källor är bättre.
 
En kusin till min mormor stämde fadern till hennes oäkta son, för att få denne att betala underhåll. Där framgår ju faderns namn. Så har du tur kan du hitta någon stämningsansökan på din mormors far.
 
Mvh Anton

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna