ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Auktioner av barn  (läst 5624 gånger)

1999-12-17, 12:49
läst 5624 gånger

Siv Lundgren

Min farmors far blev föräldrarlös som barn. Han fick flytta runt hos olika familjer, var eller varannat år, under hela sin barndom. På ett ställe i Hfl. står det antecknat att han tillhörde Strängnäs Lfs.
Jag vet att det förekom att barn såldes på auktioner, till den fosterfamilj som krävde minst i ersättning för att ta om dessa barn.
Är det någon som vet i vilka register man kan leta
om hur det gick till vid dessa auktioner, samt om det finns beskrivit i literauren om dessa händelser.
Mvh Siv

1999-12-17, 23:23
Svar #1

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:19
    • Visa profil
Hej Siv,  
Dessa uppgifter finns bl.a.  i kommunala protokoll, som oftast förvaras i kommunernas centralarkiv och det skall gå att få reda på genom en kontakt med den person som är arkivansvarig i kommunen det gäller. Det är också lite olika hur mycket som protokollsförts.
MVH BMA

1999-12-20, 15:55
Svar #2

Siv Lundgren

Hej BM,
Tack ska du ha för upplysningen, jag ska kolla upp med kommunen efter helgen.
MVH Siv.

2000-04-25, 21:42
Svar #3

Britt-Lis Barre

Det är inte alltför länge sedan auktioner på barn förekom. Min morfar gick på auktion när hans mor dog och hans far inte kunde ta hand om sina fyra yngsta  omyndiga  moderlösa barn. Auktionerna påminde om forna tiders slavhandel - ett tillfälle att skaffa billig arbetskraft. Min pappa gjorde en film om sin svärfar: Kristin kommenderar Den visas ibland på TV.  
Tyvärr är väldigt litet forskat omkring denna människohandel.  
MVH Britt-Lis Edgren-Barre

2000-06-17, 19:55
Svar #4

Åsa Stenwall

Hejsan
Det finns en bok som en Utauktionerad pojke har skrivit. Den heter Sockenpojken. Jag kommer inte ihåg vad författaren hette. Han bodde i Västerbottens inland.
MVH Åsa

2000-06-18, 06:00
Svar #5

Stig Rådahl

Hejsan Britt-Lis! Den av Åsa här ovan nämnda boken sökte jag i Libris och fick följande:
Författare: Lundquist, Ludvig, 1898-  
Titel: Sockenpojken : verklighetsskildring  
Upplaga: 4., rev. uppl.  
Ort/Förlag: Stockholm : Filadelfia  
Utgivningsår: 1969  
Omfång: 118, [2] s.  
SAB/Ämnesord: Cic, Kristendom Uppbyggelselitteratur
 
Mvh Stig

2000-12-09, 14:30
Svar #6

Barbro Lunsjö

Harry Martinson blev utackorderad som sockenbarn. Om jag inte missminner mig berättar han om det i Nässlorna blomma.  
Auktion på barn förekom inte, endast utackordering.
Adoptionshandlingar finns hos tingsrätten.
Hälsningar Barbro

2002-12-01, 13:48
Svar #7

Göte Ingelman

Till Siv Lundgren  
I dec. 1999 tog Du upp ämnet Barnauktioner till lägstbjudande och frågade då efter litteratur på området.Det är inte så mycket satt på pränt från den dystra sidan av vår sociala historia. Jag gav själv ut en kulturhistorisk roman i ämnet 1998,REPSLAGARENS ÄTTLINGAR.Den bygger på autentiskt material från Jämtland och Ångermanland, och handlar om två syskon som såldes på auktion på 1880- talet. De träffades först femtio år senare.
Boken är på 422 sidor och utgiven på Ord & Visor Förlag Skellefteå. Finns att köpa i bokhandeln, eller direkt från förlaget. Signerade och numrerade ex. kan köpas av mig personligen via e-post.
Mvh Göte Ingelman

2002-12-01, 16:39
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej Barbro
Du skriver att det var utackordering, inte auktion. Tillåt mej tvivla på det. Före fattigvårdsnämdens tid var det ju sockenmännen som skötte den sysslan. Nog tror jag att det var den som bjöd minst som fick ta hand om den som inte kunde föda sej själv. Auktion fast fel håll mot vad vi är vana. Eller så fick den fattige gå på roten.
mvh
rune

2002-12-01, 20:34
Svar #9

Kurt Karlsson

Utackordering eller auktion är kanske en definitionsfråga. Sammankallade man verkligen till öppen offentlig auktion eller bjöd man in tänkbara utackorderingsvärdar till auktion? Om barnen blev föräldralösa och hemmet såldes på auktion kom då barnen med av bara farten? Säkert fanns stora skillnader såväl mellan landsbygd och stad som regionalt.
 
Annars låg det naturligtvis i fattigvårdsnämndens intresse att hålla kostnaderna nere. Där satt ofta snåla bönder som min mor sade, bönder som med nödvändighet tvingats att vara ekonomiskt försiktiga. Enl fattigvårdsnämndens protokoll i den Upplandssocken där min mor föddes (1893) och växte upp, utackorderades hon 1898 för 62,35 kr, 1899-1900 för 68 kr, 1901-05 för 75 kr, för att 1906 sjunka till 70 kr per år. Hon behandlades väl enl egen uppgift och på samma sätt som de riktiga barnen. Hon upprätthöll kontakt med familjen även som vuxen.
 
Alla hennes övriga utackorderade syskon (7 st) hade inte samma tur, en del behandlades illa. Den sista utackorderingen rör min mors yngsta syskon och är från 1911. Då tvingas fattigvårdsnämnden betala 130 kr per år för hennes bror, då 13 år gammal och uppenbarligen besvärlig. Samma år betalar man 30 kr per år för hans två år yngre syster!
 
Men även äldre orkeslösa eller långtidssjuka utackorderades till familjer om ålderdomshem inte fanns att tillgå. Min mormor (1864-1935) var ständigt sängliggande från 1921 till sin död. För henne betalar fattigvårdsnämnden en familj 70 kr i månaden fram till 1927 då hon tas in på det nybyggda ålderdomshemmet. Någon form av auktion eller förhandling föregick säkert placeringen i familjehem. Betalningen tärde ju på sockenkassan.
 
Ovanstående är framforskat av en kusin till mej och kommer från sockenstämmoprotokoll mm vid Landsarkivet i Uppsala.

2002-12-02, 07:26
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Hej
Tror ju inte att utackordering eller auktion är en definitionsfråga.
Enligt Göte Ingelmans (härovan) hemsida
www.welcome.to/ingelman  
så var det först 1919 som offentliga barnauktioner förbjöds. Tror ju inte han är ute och cyklar.  
mvh
rune

2004-11-04, 18:25
Svar #11

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om någon vet något om trillingarna Strand, Abraham Isak och Jakob f.1881-12-17 i Fägre.
De auktionerades bort och vad jag förstod skulle dessa bli ganska kända. Tänkte om det finns att läsa mer om dem någonstans
 
MvH
Johanna

2005-01-26, 16:12
Svar #12

Linn Åhslund

Hej! Jag undrar var man kan hitta information om  personer som har varit barnhemsbarn och sedan blivit utauktionerad? Står det automatiskt i anteckningarna i kyrkböckerna eller liknande, eller finns/fanns det särskilda register? Någon som har erfarenhet och mer kunskap? Tack på förhand/ Linn

2005-01-27, 00:49
Svar #13

Utloggad Britta Stenberg-Tyrefors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 20:45
    • Visa profil
Linn.
Vi sökte efter fyra utauktionerade syskon från Larv i Västergötland på 1800-talet och hittade dem i ett protokoll fört vid kommunalstämma i Larv fört i december 1868. Dessa papper fanns på kommunkontoret i Vara och vi fick en kopia därifrån. Här finns summan som överenskommits och namnen på dem som tagit sig an barnen. Äldsta flickan 17 år (som antagligen kunde bidra med arbete) gick för 33 Rd, en flicka 9 år och en pojke 7 år gick för 50 Rd och yngsta flickan 2 år gick för 54 Rd. Alltså för oss lyckades det men kommunkontoret. Vänliga hälsningar Britta.

2005-01-27, 10:08
Svar #14

Linn Åhslund

Tack för svaret. En fråga som kommer nu är hur lång tid in på 1900-talet som dessa auktioner förekom? Kan de ha skett under första två årtiondena på 1900-talet? Eller är det för sent? I så fall kanske min teori spricker.

2005-01-27, 10:57
Svar #15

Utloggad Britta Stenberg-Tyrefors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 20:45
    • Visa profil
Hej Linn.
När jag svarade på din fråga i natt, hade jag inte läst igenom alla inläggen under den här rubriken först, men nu ser jag att svaren redan finns där. Hälsningar Britta

2005-01-27, 11:28
Svar #16

Linn Åhslund

HEj Britta!
Du var trött och ajg ahde bråttom... Nåja, får sätta mig och läsa lite och förhoppningsvis komma till klarhet.

2008-01-01, 22:11
Svar #17

Utloggad Åke Hjalmarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2011-02-05, 20:49
    • Visa profil
Linn m fl.
I Borås Läns tidning kunde följande läsas om dessa auktioner 1908.  så kom man till de äldre och nu gällde det för ordföranden att pressa ned priset så mycket som möjligt. En 70 år gammal man, blind sedan 20 år, gick under klubban. Hans gamla vårderska spekulerade, men ville ha 10 eller 12 kronor i månaden.Han - slogs bort- för 96 kronor årligen. Gumman kunde inte räkna och trodde att 96 kr per år gjorde mer i månaden än hon haft förut. Själv hade gumman i fattighjälp 3 kr i månaden. En 70 år gammal stackare som själv har 3 kronor i månaden i understöd, var spekulant på sin 90-åriga moder, och ville ha 8 kronor i månaden för sin moder...
Ett 20 tal människor såldes på detta vis till minstbjudande. Yngsta barnet var 5 år.

2009-05-13, 10:14
Svar #18

Utloggad Stefan Svärd

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 17:34
    • Visa profil
Hej
Söker info om sex barn som blev sålda på auktion år 1900 i Tanums kommun grebbestads socken, har varit i kontakt med arkivet i Tanum men de hade inget i sina arkiv.
Min fråga är då var kan man vart letar man då?

2009-05-13, 23:34
Svar #19

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Står det inget i husförhörslängden/församlingsboken för Grebbestad?

2009-05-14, 01:00
Svar #20

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Stefan.Tittade i en bok om denna fråga.Om det inte finns i kommunens arkiv.Som tex.sockenstämmoprotokoll el.fattigvårdshandlinar.Kan man söka i domkapitelets fattigvårdshandlingar.Men sedan finns ju Göteborgs statsarkiv med betäckning Utpensioneringsliggare.Lycka till Vänl.Häls.Tina Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna