ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inackorderingsbarn  (läst 368 gånger)

2005-08-14, 00:16
läst 368 gånger

Susanne Nyström

Inackorderingsbarn under te x krig vet jag att min farmors familj hade från Norge...kan man på nått vis få reda på vad som hände med dessa barn  efter att de kommit tillbaka hem???

2005-08-14, 13:40
Svar #1

Marianne Solli

Jeg går ut i fra at de aller fleste av dem kom tilbake til sine familier, med noen unntak. Jeg kjenner personlig flere av dem som var til oppfostring i Sverige; noen av dem ble adoptert i Sverige. Siden de fleste av barna allerede hadde familier i Norge, kom de tilbake til sine egne etter en tid. Mange av dem var fra Finnmark, som ble brent da tyskerne begynte å trekke seg tilbake.  De fleste av de familiene som mistet sine hjem, ble evakuert lengre syd i landet og kom tilbake til ruiner.Noen hadde rømt innover på viddene og skjulte seg der. Derfor var svenskehjelpen god, især for familier med flere barn å ta seg av, mens de samtidig skulle få gjenreist sine hjem. De barna som hadde gått på skoler i Sverige strevde litt med å ta igjen norskkunnskapene da de igjen begynte på norske skoler.
 
Ellers skulle jeg tro at det finnes lister over disse barna ved arkiver i Sverige.
 
Hilsen Marianne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna