ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopvittnen som hjälp till att spåra förfäder  (läst 1265 gånger)

1999-10-19, 08:27
läst 1265 gånger

Pierre Nilsson

Hej!
Min fm mm mf hette Erik Ersson och var född 1807 i Järnboås. Det finns två Erik Ersson i födelseboken för detta år. Den ena var son till skomakaren Erik Larsson o.h.h Stina Runberg. Den andra var son till Erik Persson o.h.h Greta Persdotter.  
 
I den andra av famlijerna heter syskonen Anna Greta, Daniel, Stina och Per. Barnen till de första föräldrarna heter syskonen Lisa och Per.
 
När Erik får barn 1831 nämns Anna Greta och Daniel som faddrar och vid ett dop 1833 nämns Stina och Daniel som faddrar. Kan jag utgå ifrån att syskonen till Erik är faddrar?
 
Har fler stött på hjälpen i såna här problem på detta sätt?

1999-10-19, 17:08
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns gott hopp att du finner din rätta Erik  
Ersson om du söker på samtliga dopvittnen du kan  
hitta OCH sedan följer dem bakåt. Att bara gå på  
namnskicket räcker inte.
 
Det finns förståd inget datum i någon av de  
husförslängder han förekommer i? Inget i  
vigselboken om var han var han kom ifrån?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

1999-10-19, 19:21
Svar #2

Pierre Nilsson

Hej!
Dopvittnena som följde med till dopet bodde i Järnboås då. Jag vet inte ännu om det finns något datum i de husförhörslängder för Lindesberg där han förekommer. Vigselboken skall jag också kolla upp. Dödboken säger inget datum utan bara födelseåret. Men prästen kan i sin iver glömt att skriva in det. För den andra gubben Erik Ersson står det 1828 sjuk och mycket svag.
Mvh
Pierre N

2000-05-07, 18:43
Svar #3

Utloggad Peter Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-11-12, 17:12
    • Visa profil
Hej !
Jag undrar en del om dopvittnen, var det bara
nära släkt och vänner som var dopvittnen?.
För när några av mina anfäder och mödrar och
dess syskon döptes, så fanns bl.a. grevar och
baroner som vittnen fast föräldrarna inte var
adliga.
 
Med vänliga hälsningar
Peter Eriksson

2000-05-07, 20:03
Svar #4

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej
Frågor kring dopvittnen är mycket intressant och jag skall bara nämna några iakttagelser. I Vika socken(W) var det vanligt att prästerna eller någon i deras familjer var dopvittnen. Förutom givetvis släktingar, om man hade några i närheten. Annars fick det bli arbetskollegor eller grannar. Och då ville man helst ha någon som stod på samma pinne på samhällsstegen eller något högre.
 
I Uppland som domineras av stora herrgårdar var det ofta uppskattat att få herrskapsfolket att stå som dopvittnen. Så hittar man adliga dopvittnen så titta i husförhörslängden ifall man hittar dem på närmaste säteri eller gods. Nu var det ju inte bara greven och grevinnan som bodde där utan kanske även släktingar med andra fina namn.  
 
I enstaka fall har jag även stött på fina dopvittnen som deltagit genom halvfina ombud.
 
Läs gärna igenom ett par år i dopboken och försök finna vilken sedvänja som är vanlig vid den aktuella tiden i den aktuella socknen.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-07-27, 14:03
Svar #5

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Hej
Om man kört fast och verkligen är angelägen att finna svaren vart anorna kommer ifrån är det verkligen en god idé att göra upp tabeller över dopvittnena och sedan forska på dem för att se eventuellt släktskap.Men det gäller ju att ha tid...
mvh
Johann Trollencrona

2009-06-09, 07:48
Svar #6

Sten Magnusson

Detta inlägg är väl något sent, men i sammanhanget finns ju en flik i programmet Disgen 8, faddrar där faddrarnas namn och ort kan registreras och på så vis kan man genom programfunktionen få ett strukturerat fadderregister.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-06-09, 17:32
Svar #7

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag har alldeles nyligen börjat intressera mig för dopvittnen. Under Landskap-socknar-Valbo kan man läsa mitt senaste resonemang som inleddes tisdagen 09 juni 2009 - 01:50 http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/1260.html?1244558978#POST901581
 
Hälsningar Jimmy Dahlund
 
(Meddelandet ändrat av Dahlund 2009-06-09 17:35)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna