ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jakobsson Johan Isak född 1833 Gällivare  (läst 1305 gånger)

2001-07-01, 19:10
läst 1305 gånger

Glenn Jacobsson

Hej  
Om någon har uppgifter om släkten Jakobsson - Gällivare/Jokkmokk så skulle jag väldigt gärna ha reda på det så att jag kan fortsätta.
Johan Isak Jakobsson f 1833 d 1906
gift med:
Sofia Nilsdotter f:1833 d:1924
fick minst ett barn:
Jakob Johansson f 1876
Gifte sig med:
Evelina Nilsdotter f:1876
 
Om någon har uppgifter som kan verka stämma så låt mig få veta .
MVH Glenn Jacobsson /Falkenberg

2001-07-01, 22:36
Svar #1

Alice Ahnqvist

Hej!
Johan Isak Jakobsson finns enligt husförhörslängder, där det är noterat att han är född 1833. Om jag kommer i håg rätt i skrivande stund, så saknas födelsebok i Gällivare församling kring åren 1833-1835. Han är son till Jakob Esajasson, fördd 1801 i Hakkas, som efter sitt giftemål med Anna Greta Johansdotter, född 1803 flyttade till Palohuornas, där Johan Isak är född.
 
Jakob Esajasson härstammar från Esajas Thomasson i Järäma, eller det vi idag kallar för Satter. Om denna Esajas Thomasson håller f n Släktforskarföreningen i Gällivare att göra en släktutredning, som går att förbeställa av den.
 
1862 gifte sig Johan Isak Jakobsson med Sofia Nilsdotter, född 1833 från Storberget. Sofia är dotter till Nils Petter Jönsson, som är född i Överkalix men bosatte sig i Storberget efter sitt äktenskap med Anna Greta Persdotter. Även Anna Greta har anknytning till Esajas Thomasson.
 
Jakob, född 1876 är det yngsta barnet enligt mina noteringar. Jag har inte någon annan uppgift än att han gifte sig 1900-01-29. Denna uppgift kommer från Ljungs familjeregister.
 
Det finns en Evelina Nilsdotter, född 1876 i Ullatti enligt hfl. Enligt Ljungs familjeregister gifte hon sig 1900-01-19. Troligtvis med ovannämnda Jakob. Enligt samma källa dog hon 1914-01-25 i lungsot. Hon är dotter till Nils Petter Mickelsson, född 1848 och Kajsa Magdalena Nilsdotter, född 1844. Bägge från Ullatti.
 
Själv har jag även en enknytning till nämnda Esajas Thomasson.
 
Hoppas att du har någon nytta av dessa uppgifter.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2001-07-02, 00:10
Svar #2

Glenn Jacobsson

Tusen tack Alice!
Visst har jag nytta av dessa uppgifter och min syster som håller på och letar kommer att bli själaglad.
Har du någon aning om ifall dessa personer var lestadianer - vi har fått en uppgift om att det skulle finnas lestadianer i släkten - och har du några tips om var jag bör söka vidare - jag kan ju även nämna att jag är en riktig nybörjare på detta.
Hackas som du nämner har vi också fått en liten uppgift om så den bör stämma.
Ljungs register nämns ofta i släktforskning - vem är det?
Återigen tack!-det står att man inte skall tacka men detta gör att vi nu kan söka vidare
Glenn Jacobsson/Falkenberg

2001-07-02, 21:34
Svar #3

Alice Ahnqvist

Hej!
Jag har ingen aning om de var laestadianer, men många vid den här tiden i vår församling, speciellt på landsbygden och i Gällivare var lastadianer.
 
Ljungs familjeregister är utarbetad på grundval av till våra dagar bevarade kyrkoböcker för Gällivare församling. Urkunderna är för Rasbiologiska Institutets räkning genomgångna åren 1923-1927. Husförhörsböckerna börja år 1758, men åren 1768-1775 saknas. födelseböckerna börjar år 1759 med pag. 43, varför de 42 första sidorna saknas. Vidare saknas åren 1769-1772, 1799-1801, 1828-1830 och 1835-1845.  
 
Dödboken börjar 1744, saknar åren 1765-1772, 1820-1829 och 1835-1845.
 
På grund av de många luckorna i böckerna saknas en hel del uppgifter i detta arbete; svårast är luckorna 1835-1845, då samtliga ministerialböcker saknas. De många anteckningarna död eller ? beror till stor del av dess luckor. För övrigt fördes ej kyrkoböckerna förut med samma noggrannhet som nu......
 
Slut på citatet. Detta förtal skrev August Ljung i Stockholm den 5 sept 1950.
 
Liknande register finns upprättad för Jukkasjärvi, Karesuando och Pajala församlingar.  
 
Rasbiologiska Instituet fanns i Uppsala.  
 
Själv kollar jag alltid uppgifterna som jag fått från detta register med födelse, vigsel och dödboken samt husförhörslängderna.  
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2001-07-02, 21:51
Svar #4

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Jag vet inte om de var laestadianer. Vid denna tidpunkt och i dessa bygder var ju väldigt många laestadianer.
 
Ljungs familjeregister är upprättad av en man som hette August i förnamn. Förutom registret för Gällivare församling har han gjort liknande register för Pajala och Jukkasjärvi. Om jag inte minns alldeles galet finns det även ett för Karesuando församling.
 
August Ljung har upprättat dessa register på uppdrag av Rasbiologiska Instiutetet, som fanns i Uppsala.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2001-07-03, 19:45
Svar #5

Glenn Jacobsson

Tack för alla tips Alice.
Jag har nu massor med olika ställen jag kan kolla på efter denna delen av släkten - dina tips gjorde att denna delen blev bra mycket lättare.
Du (hoppas Ni inte tar illa upp av du) nämde häromdagen att Jakob Esajasson härstammade från Esajas Thomasson - alltså var de inte direkt nära släkt eller har jag tolkat fel , eller vet du hur?
Slutligen av ren nyfikenhet - på vilket sätt härstammar du till Esajas Thomasson - svara bara om du vill och jag hoppas att du inte tar illa upp över frågan.
Min del av denna släkt avslutas mestadels i Norrköping dit min far Arne Jakobsson flyttade till och gifte sig.
MVH
Glenn Jacobsson/Falkenberg

2001-07-03, 22:11
Svar #6

Alice Ahnqvist

Hej!
Esajas Thomasson, född 1702 i Narken, Bosatt i Järämä eller Satter var farfars far till Jakob Esajasson, född 1801.
 
Jakobs far hette Esajas Jakobsson, född 1769 och han var i sin tur son till Jakob Esajasson, född 1736.  
 
Om du vill veta mer om denne Esajas Thomasson finns det ett häfte som heter Ett bidrag till historien om byn Satter/Järämä i Lule Lappmark av Bengt Hjalmar Andersson. Scriptum nr 32, Red. Egil Johansson. Rapportserie utg. av Forskningsarkivet vid Umeå Universitet, ISSN 0284-3161 CODEN: UM/FARK/SC-92/0032. Januari 1992.
 
Själv har jag anknytning till sonen Jakob Esajasson, född 1736 via hans dotter Ingrid Jakobsdotter, född 1764.  
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2003-01-02, 20:10
Svar #7

R.Lien

Den l?stadianske vekkelsen startet i Pajala under adventstiden i 1845. Lars Levi L?stadius d?de i februar 1861. F?r denne perioden fantes det ingen l?stadianere, men nå er forsamlingen stor og har spredt seg over mange land,- også til USA. Moderforsamlingen er i Gällivare. Det er derfor ikke rart om man har l?stadianere i slekten om man stammer fra Nordkalotten. L?stadianerne er en del av den Lutherske kirke = statskirken.

2003-03-17, 13:42
Svar #8

Anders Ek

Den s k laestadianska väckelsen startade långt tidigare! Rörelsen benämns efter L L Laestadius, som efter sin omvändelse såg verkningarna av sina predikningar. Den trosuppfattning som delas av dem, som främst av människor utanför rörelsen, benämns laestadianer började i 1 Mosebok, 1 kap, 1 vers.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna