ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adoption i samband med inlämnande till barnhus i Sthlm  (läst 906 gånger)

2004-02-29, 21:55
läst 906 gånger

Ulrika Johnsson

Hej!
Jag har frågor som berör adoption vid inlämnande av barn till Allmänna Barnhuset i Sthlm år 1833:
 
Min farmors mors far föds år 1827 som oäkta av okända föräldrar (enligt födelse- och dopbok). År 1830 gifter hans mor om sig (änka sedan 3 år) med en man som ca 4 år senare, med anledning av hustruns sjukdom, lämnar in pojken på allmänna barnhuset samtidigt som han skriftligen adopterar densamme (..den omnämnde min adopterade son..), samt två döttrar som fötts som äkta inom det tidigare äktenskapet.  
 
Pojken antar några år senare adoptionsfaderns efternamn. Åren innan inlämnandet till barnhuset står han i husförhörslängden noterad som son och i något fall också med moderns efternamn som ogift.
 
Vad som förbryllar mig är att jag inte någonstans har stött på något liknande fall av denna typ av adoption. Handlingarna som berör adoptionen av pojken/döttrarna har jag funnit i allmänna barnhusets arkiv. Finns det någon som stött på något liknande fall och vet hur man löser faderskapsfrågan?
Med hopp om respons från någon sakkunnig...
Med hälsningar från Ulrika Johnsson

2006-07-30, 17:36
Svar #1

Elke Erkers

Hej,
 
Vi har frågor angående några anförvanter. I födelseboken står det att Carolina Bergman föddes av pigan Anna Greta Ridderborg den 20 februari 1833. Anna Greta arbetade som piga på Husby Gård, Munsö. Fadern är tyvärr okänd. Carolina gifte sig så småningom med en sockerbruksarbetare vid namn Carl Erik Bergman och enligt rotemansarkivet, om vi har tolkat uppgifterna rätt, är hon änka och mor till Anna Lovisa Carolina när hon flyttar från Munsö till Stockholm 1879. Mer information rörande Anna Greta Riddeborg och Carl Erik Bergman är hopplöst att hitta. Är det någon som kan hjälpa oss?
Tacksam för all information.
Med vänliga hälsningar
Ronald Castenfelt & Elke Erkers, Stockholm

2006-07-30, 19:50
Svar #2

Karin Andersson

Hej Elke. Ett försök att hjälpa. Nu blir det forskning!
Enligt Sveriges befolkning 1900 finns Carolina Bergman (svärmor)f 1833 och dottern Anna Lovisa Karolina f 1855 med familj i Maria Magdalena, Stockholm.
 
Post 140037
 
Bergman, Carolina
 
f. 1833 i Munsö (Stockholms län, Uppland)
 
Svärm.
Änka, ensam i familjen
 
Fotangeln N:o 5,7
Maria Magdalena rote 19 (Stockholms stad, Uppland)
 
Kyrkobokföringsort: Maria Magdalena
 
Födelseort i källan: Munsö Stockholms län
 
 
Dottern:
Post 140039
 
Anna Lovisa Karolina
 
f. 1855 i Maria Magdalena (Stockholms stad, Uppland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Fotangeln N:o 5,7
Maria Magdalena rote 19 (Stockholms stad, Uppland)
 
Kyrkobokföringsort: Maria Magdalena
 
Födelseort i källan: Maria Magdalena Stockholms stad
 
 
Hushållet:
Viekman, Gustaf 1829 Far
(Saknar efternamn), Anna Lovisa Karolina 1855 Mor
Bergman, Carolina Elisabet 1878 Barn
(Barn), Svea Gustafva Idalia 1887 Barn
----------
Bergman, Carolina 1833 Ensam
 
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.---
 
Kyrkobokföringsort år 1900 Maria Magdalena för samtliga. Fotangeln N:0 5,7 Maria Magdalena rote 19 (Stockholms stad Uppland).
 
Att gå bakåt i tiden från 1900 för att se när hon blev änka. I vart fall 1886 (du skriver 1879)var hon änka enligt Rotemansarkivet.
 
Eller att söka i födelsebok 1855 i Maria Magdalena där dottern Anna Lovisa Karolina föddes. Från det årtalet gå framåt i tiden för att hitta Carl Erik Bergman.
 
Ja, ge inte upp. Mvh Karin A.

2011-07-10, 09:43
Svar #3

Utloggad Ulrika Hjalmarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-08-15, 08:04
    • Visa profil
Hej
 
Då jag ännu inte hört av någon respons så postar jag detta igen men nu med uppdaterad information.
 
Min farmors morfar Carl Johan föds 1827 i Adolf Fredriks församling (Stockholm) som oäkta av okända föräldrar - barnmorskans adress står i dopboken. Modern, änka sedan slutet av 1824, är samma år boende i Johannes församling där Carl Johan också är noterad som son.  
 
År 1828 står en Johan Christoph. Hultgren som medlem i hushållet (Husfh.längd). År 1830 gifter modern om sig med Hultgren i samband med att hon är gravid - Hultgren ansöker 3 år senare om att Allmänna barnhuset, med anledning av hustruns sjukdom, skall ta hand om Carl Johan. I familjen finns ytterligare 4 barn varav de två första fötts inom äktenskap 1 samt resterande under äktenskap 2.  
 
I ansökningshandlingarna till Allmänna barnhuset står bl.a. följande: att som jag ingådt uti giftemål med min nu varande maka som då ägde 3:ne barn, och jag äfven samman aflat 2:ne barn, med den nämnde hustrun; af dessa 3:ne barn, har jag låtit adoptera dem uti mitt namn,(...), denna nu, min adopterad son Carl Johan... Carl Johan använder härefter efternamnet Hultgren.  
 
Finns det någon som har en idé om hur man löser faderskapsfrågan - kan Hultgren vara far till Carl Johans trots allt eller ej? Någon som stött på något liknande fall möjligen?
 
Tacksam för alla idéer och möjlig hjälp.
 
/ Ulrika Hjalmarsson (Johnsson)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna