ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adopterad eller död ?  (läst 647 gånger)

2006-02-24, 14:39
läst 647 gånger

Börje jansson

Jag letar efter den ene av ett par tvillingbröder födda 10 okt 1930 i Brooklyn, NY, USA.
Jag har originalet av  Certificate of Birth  .
Det berättas att denna son dog ca. ett år gammal.
Jag finner dock inget Death certificate. Jag har sökt på internet, Ancestary, Genealogy etc. utan resultat.
Det var sannolikt tuffa tider för en ogift mor med två nyfödda pojkar och möjligheten att han blev adopterad är rimlig.
 
Kan någon ge ett gott råd hur och var jag söker vidare på de två alternativen .

2006-02-24, 21:41
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Börje! Vad har du sökt i på Ancestry? De har vad jag kan se (har abonnemang) inte några register över avlidna i New York på 1930-talet, så du kan inte hitta någon uppgift om ett certifikat där av den anledningen.
 
Av någon anledning kan man söka på avlidna i New York 1930 där och få upp uppgifter ur Social Security Death Index att personer avlidit 1930 - vilket är 6 år innan systemet inrättades ...
 
Det finns däremot ett gratis tillgängligt register över avlidna i New York från 1891  t.o.m. 1945. Har du sökt i det registret?
 
Du når det via adressen http://www.italiangen.org/databaselist.stm
men den bästa sökmöjligheten har du via Steve Morses webbplats med sökformulär.
 
Hälsningar,
Eva

2010-03-14, 11:13
Svar #2

Utloggad Elisabeth Lundh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-06-11, 15:36
    • Visa profil
Undrar jag nu för fick reda på min farmors sidan (vid 1850-1900 talet) jag trodde att hon hade fyra bröder en som dog som liten...sen fick jag reda på hade två systrar...oxå men troligen var döda eller kanske blev bortadopterad. Vad kan jag få reda på som skulle vara intressant o veta bättre...Hoppas någon kan hjälpa mej...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna