ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beställa Mikrokort  (läst 651 gånger)

2011-10-09, 23:06
läst 651 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Lindroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-10-28, 20:51
    • Visa profil
Hur beställer man mikrokort och hur avläser man de sedan. Är det på biblioteket man läser dem?
Har sökt jättelänge men kommer inte på hur man beställer mikrokort.

2011-10-10, 07:48
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ann-Charlotte,
När Du frågar om mikrokort, blir jag osäker på hur Du menar?
Är det några speciella kort/fische Du letar efter?
 
Att jag skriver på detta sätt beror på att om Du avser att släktforska i kyrkböcker, skulle man kunna säga att mikrokorten är ett passerat stadium. Här kan man använda någon leverantörerna på internet - Svar, Genline - eller som jag föredrar det nyfotograferade från - Arkiv Digital.
Om jag inte missuppfattat saken går det emellertid att fortfarande forska på kort. Du får då vända Dig till Släktforskarcentrum i Ramsele.
 
Om Du kanske inte känner till detta, kan man låna dator med abbonemang på kyrkböcker på de flesta större bibliotek.
 
Ställ gärna fler frågor, om något är oklart, så finns det säkert någon som hjälper till.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2011-10-10, 23:04
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Eftersom du bor i Stockholm kan du alltid åka till Riksarkivet i Arninge. De har mikrokort (filmade kopior) av kyrkböckerna. Det är gratis att forska där.
 
Men bekvämast är förstås att abonnera på bilderna via Internet, som Olle skriver här ovan.

2011-10-11, 20:19
Svar #3

Utloggad Ann-Charlotte Lindroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-10-28, 20:51
    • Visa profil
Hej!
Tack för svaren!
Jag är ute efter domböcker från sent 1700-tal.  
Jag tror det bästa stället att vända sig till är stadsarkivet (här i Stockholm).
Via mail så fick jag veta att det finns tillgängligt där.
 
Tack återigen!
 
Mvh
Lottie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna