ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hilda Maria Larsdotter, född 1889, ev. Parakka  (läst 522 gånger)

2002-05-24, 20:02
läst 522 gånger

Marianne Mickelsson

Hej!
Är det någon som vet något om Hilda Maria Larsdotter, ev. född i Parakka 1889-12-16. Hon gifte sig 1913-12-22 med Lars Petter Grelsson, född 1873-12-29. Det skulle vara roligt om någon kunde hjälpa mig att få reda på något om henne, och även honom.

2002-05-24, 20:53
Svar #1

Karin A Björkholm (Karin)

Tycker att Grelsson är ett ovanligt efternamn gör därför en sökning på www.ellisisland.org och finner där 'en' singel Maria W Grelsson från Nederkalix.Hon är 25 år gammal augusti 1903 då hon reser västerut till Chicago,Illinois och till vänninan Augusta Petersson 945 ? California Ave. Chicago,Ill.
Kanske en syster till Lars Petter?!

2002-05-24, 22:25
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Hilda Maria Larsdotter kan väl mycket väl vara denna (?klicka). Hon är född i Gällivare, boende i Ulatti 1890 - därifrån är väl inte så förfärligt långt till Parakka som du nämner..
Någon lämplig Lars Petter Grelsson har jag inte påträffat i 'ANNO 1890' ännu.. -men han dyker säkert upp.

2002-06-01, 18:39
Svar #3

Marianne Mickelsson

Tack för dessa upplysningar! Jag ska kolla om dessa leder mig framåt i min forskning. Finns det mer upplysningar som kommer fram är jag tacksam om ni hör av er.

2002-06-02, 08:32
Svar #4

Donald Freij

Hej Karin och Marianne!
Att Maria W Grelsson skulle kunna vara syster till Lars Petter verkar otroligt. Lars Petters syster heter Maria Albertina f 1878-10-17 i Ullatti, Gällivare. (C:7). Föräldrarna till Lars Petter är Grels Grelsson f 1832 i Satter och Brita Stina Olofsdotter f omkr. 1843 i Ullatti. Lars Petter är barn i Grels andra gifte. Grels gift tre gånger.
Mvh
Donald Freij

2002-06-02, 09:08
Svar #5

Karin A Björkholm (Karin)

Hej o God VM-Söndag,
 
Var Maria var född framgick inte av ellisisland-sidan.Nederkalix uppgavs som senaste vistelseort.W-et efter Maria var också otydligt vill jag minnas.

2002-06-02, 10:20
Svar #6

Marianne Mickelsson

Hej Donald och Karin!
 
Jag tackar för era tips om Maria Grelsson. Det stämmer att hon var en syster till Lars Petter.  
MVH Marianne Mickelsson

2002-06-03, 21:58
Svar #7

Marianne Mickelsson

Hej igen!
 
Jag måste nog förtydliga mig själv... jag menar att Maria Albertina var en syster till Lars Petter. Detta har jag sett i de dokument som jag har. Jag vet dock inte om Maria W Grelsson var samma person som denna.
mvh Marianne Mickelsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna