ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: E-post adresser  (läst 924 gånger)

2005-12-22, 17:39
läst 924 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
God kväll på er!
 
Min fundering handlar om e-post. Om man har haft kontakt med folk genom e-post och helt plötsligt får en krasch i datorn, och därefter bestämmer sig för att byta adress. Då kommer ju folks upplagda e-postadress inte längre fram om de skickar något. För självklart kommer du inte ihåg någon adress själv. Hoppas ni förstår tankegången här. Självklart ändrar man ju i infon om sig själv. Men folk kanske inte kollar upp i infon om adressen är ändrad. Skulle det inte kunna finnas nåt sett på forumet att snabbvisa adresser som blivit ändrade. Så när folk märker att något verkar fel med e-posten kan de gå till e-poständringar och upptäcka att adressen är ändrad, (å andra sidan kunde de ju lika gärna gå till infon om personen och se om det är någon förändring gjord). Allt för att underlätta för varandras e-post att nå fram. Blir det överarbetat tycker ni?
Vänligen Patrick
Som nyss byt adress och även ändrat i info, men vill ej missa något intressant, som kanske risken annars är.
Vänligen Patrick : )

2005-12-22, 17:57
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2005-12-22, 18:38
Svar #2

Bill i Tibbele

Överarbetat, sa Bull.

2007-03-15, 17:06
Svar #3

Utloggad Ingeborg Lysen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2022-11-29, 13:46
    • Visa profil
Apropå e-postadresser,ett helt annat problem.Jag fick för en tid sedan tips om Mormonernas databas med adress men nu har min egen forskardator pajat och jag kan den inte i huvudet.Är det någon som kan ge mig den igen Även om den anses  innehålla många fel ,så har man som forskare en viss nytta av den  
Glad för hjälp!
Ingeborg

2007-03-15, 17:16
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
hej Ingeborg!
 
Gissar att du tänker på www.familysearch.org
 
Helene

2007-03-16, 05:10
Svar #5

Ingeborg Lysén

Tack Helena!Ingeborg

2007-06-16, 09:25
Svar #6

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
På Anbytarforum tycks det på sina håll finnas en övertro på e-mailadress som legitimationsform. I ett aktuellt inlägg i en annan tråd kan man läsa: Alla utan e-postadress kan hålla sig från Anbytarforum. Jag upplever er e-postfria som anonyma och oförskämda mot övriga som försöker hålla en saklig debatt igång.  
 
Som flera andra debattörer påpekat ställer Släktforskarförbundet inte några krav på att deltagarna skall uppge e-mailadress, och den troligt falska identiteteten NN N:son kan ju lätt skaffa sig en hotmailadress eller en högst tillfällig mailadress utan att det för den sakens skull gör honom/henne mer verklig! (Den som skrev ovanstående citerade rader har f.ö. själv just en hotmailadress...)  
 
Om nu inte e-mailadress kan styrka identiteten, vad skall man då ha den till? Skicka skällemail med sådant som man inte törs stå för i en öppen debatt?
 
Jag håller med ovanstående person att det är ledsamt med alla påhittade identiteter som numera härjar fritt på Anbytarforum, men ett krav på e-mailadress löser inte den problematiken. Ett obligatoriskt registrerat medlemskap är ingen garanti för den som inte vill stå för sina åsikter, men det försvårar förhoppningsvis fusket.

2007-06-16, 10:02
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Peter!
 
Bara som ett svar på din fråga vad man ska med e-post adress till, så har jag hittills bara blivit påhoppad med elakheter via mail en gång. Peppar peppar, men där kan jag tycka att vissa saker kan man faktiskt göra upp just via e-post eller att man kan diskutera sådant som inte rör andra. Så nog tycker jag att jag har haft oerhörd glädje över att folk har kunnat nå mig via mail.
 
Däremot att det skulle vara något skydd mot falska identiteter, det kan jag inte uttala mig om.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-16, 10:39
Svar #8

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Jag tycker att ett påhopp inte är så bara förstås!  När det gäller debatterna här så är ju en given förutsättning Svara alltid direkt på Anbytarforum.
 
Jag tycker att det är bra att du har glädje av att ha din mailadress publicerad, och det är väl det som är syftet med att ha den angiven - för ömsesidig glädje, inte som en möjlighet till att avreagera sig?

2007-06-16, 10:47
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag tycker det ska vara upp till var och en att uppge sin mailadress. Det kan finnas orsaker till det som tex att man upplever att en mailadress genererar spammail eller att man får anonyma skällmail.
 
Själv sätter jag ut min privata hotmail, dels pga av att jag (tack vare sambo ) endast får ett par spammail i veckan, dels för att jag fått oerhört fin kontakt med andra släktforskare som tagit kontakt med mig privat i släktforskarfrågor.  
 
Jag tycker man får en känsla för vilka som gör inlägg under falskt namn......! Och då syftar jag inte på anonyma inlägg som Bill och Bull.
 
Helene

2007-06-16, 11:26
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Peter!
 
Jag håller med dig om att en gång elakheter, är en gång för mycket, men det kunde ju ha varit mycket värre, men som jag sa tidigare, så har jag bara haft glädje av att ha min e-post adress med. Sedan är det som Helene säger att man kan ju av olika anledningar vilja utelämna den också. Valet ska vara fritt.
Ann-Mari Bäckman

2007-06-16, 12:02
Svar #11

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Helene och Ann-Mari,
 
jag är helt med på noterna och instämmer med er! Så länge inte administratören kräver angivandet av e-mail är det knappast någon oförskämdhet att inte fylla i mailrutan.

2009-01-11, 17:00
Svar #12

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Jag tycker det är bara bra att ha  E-postadress eftersom det underlättar kontakter med övriga forskare som gärna hjälper till med sökningen eller svarar på frågor, osv. Det finns också av flera skäl är att man hör dåligt i vanlig telefon. Fax är ju bra också hjälpmedel som man kan faxa över.  
Man behöver inte sitta och vänta på någon ska ringa.. Nej tack ! E-post är det bästa. Varför ska manm skriva falsk adress då är man verkligen riktigt dum om man tror får man inte svar.
Jag brukade mejla och fråga. Tyvärr det brukade oftast skickade mejl tillbaka som säger adressaten upphört eller vill inte svara. Då får man undrar över varför vill man ställla upp som  t ex DISBYT och kan svara på frågorna om man är nyfiken och undrade över.
 
Det borde man anmäla direkt till ansvarige person som handhar E-postadresser på listan och talade om att denna person skickade svarmejl okänt eller adressaten upphört eller svarar aldrig på fråga/-or..
 
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna