ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klädesvävare  (läst 1173 gånger)

2003-02-07, 20:25
läst 1173 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Vad gjorde en klädesvävare?

2003-02-07, 20:54
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Vävde kläde, d.v.s. visst slags tyg av kardullagarn, vanl. tvåskaftat, som gm appretering (valkning, ruggning m. m.) erhållit en fast konsistens o. en filtartad yta; numera företrädesvis ett dylikt tyg av hög kvalitet (med slät o. glänsande yta)
 
SAOB

2003-02-07, 21:33
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack för svaret. Jag sökte själv i en vanlig sökmotor utan att hitta någon förklaring. Tänkte inte på SAOB .... :-)

2003-02-08, 13:55
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Fast vid närmare eftertanke vet jag inte om jag blev så mycket klokare av detta.  
 
Jag undrade egentligen mer över om man satt hemma och vävde vid denna tid. Det rör sig alltså om tiden kring 1825 i Dalarna. Några vävfabriker hade väl knappast startat upp i Sverige vid den tiden? Eller?
 
Jag medger att frågan var ogenomtänkt och felformulerad.
 
Med vänliga hälsningar
Marianne

2003-02-09, 00:40
Svar #4

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Visst satt man hemma och vävde vid denna tid, under första hälften av 1800-talet. Handvävarna levde länge sida vid sida med de allt mer industrialiserade textilcentra som växte upp i trakten av Borås (bomullsindustri) och Norrköping (ylleindustri) med mera. Norrköpings äldsta textilföretag startade sin verksamhet redan på 1600-talet, men dessa skilde sig oerhört mycket ifrån de som fanns ett par till tre hundra år senare.
 
Vävarfamiljer utanför fabrikerna arbetade oftast åt förläggare, kunde vara en rik bonde eller handelsman i en närbelägen stad som försåg vävarfamiljerna med garn och sålde sedan det färdiga tyget. Arbetet kunde vara säsongsbetonat, beroende på andra försörjningsmöjligheter. Sommartid kanske jordbruksarbetet var viktigare?
 
Några årtionden före sekelskiftet 1900 började den mekaniska vävningen slå ut den som gjordes för hand, hade orsak i en ekonomisk högkonjunktur och med den tekniska förbättringar i infrastrukturen. Vävarfamiljerna gick sotdöden till mötes.

2003-02-09, 21:33
Svar #5

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Harri!  
 
Detta ämne gör mig mer och mer nyfiken, så imorgon ska jag gå till biblioteket för att leta efter mer information.  
 
Med vänliga hälsningar
Marianne

2005-06-14, 23:25
Svar #6

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
På en loppmarknad hittade jag häromdagen boken Vävarnas barn av Per Anders Fogelström (för 10:-!). Det är en roman från Stockholm på 1700-talet.
Den gav verkligen svar på många av mina frågor kring klädesvävaryrket.  
 
En annan bok är Klas Nybergs Köpes: Ull Säljes: Kläde - Yllemanufakturens företagsformer i 1780-talets Stockholm. (Ekonomisk-historiska inst, Uppsala Univ 1992.) Men den är inte lika lättläst.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna