ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vägvakt  (läst 1276 gånger)

2005-02-10, 03:33
läst 1276 gånger

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Yrket VÄGVAKT.  
 
Jag har i min släkt en del som har yrkesbetäckningen VÄGVAKT.  
Vad är nu detta???  
 
Mejla mig gärna på: erske@msn.com  
 
M.v.h.  
Erik Andersson

2005-02-10, 07:35
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Erik
De vägvakter som jag haft kontakt med hade ansvar för en viss längd av den allmänna vägen, kanske 1 mil. Fylla igen gropar som blev. Ordna med att grus blev utkört med i allmämhet häst och vickskäppa. Kratta bort sten som kom fram. Övergick senare till underhållet hos Vägverket och kallades vägarbetare.
mvh
rune

2005-02-10, 21:52
Svar #2

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Tack Rune!  
 
Ja, jag anade att var något sådant men vill veta. Tack, för nu vet jag!  
 
M.v.h.  
Erik Andersson.

2006-04-03, 11:48
Svar #3

Wingman78

Hejsan!!! Jag har jobbat som vägvakt.. Det jobbet går ut på att kontrollera vägar, skyltar, kantstolpar, viltstängsel mm .. men oxo att åtgärda enklare saker som att laga potthål.. det driftområdet jag jobbade på var ca 80 mil väg.. RV ( riksvägar ) skulle kollas 1 ggr per vecka .. LV ( länsvägarna ) var 14 dag..  
så en dag i veckan kunde jag göra större saker.. montera skyltar som jag inte skulle hinna på den ordinare svängen...
 
det finns yttligare en vägvakt.. ( numera bara VAKT ) .. då står man med flagga och styr trafiken vid vägarbetsområden ( asfaltering mm )
 
Hoppas att du är nöjd ...
 
MVH Björn

2012-08-24, 22:25
Svar #4

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej!
 
Min farmors far arbetade som vägvakt under början av 1900-talet. Jag undrar om någon vet om det finns några arkiv man kan vända sig till och hitta mer information om hans tjänstgöring som vägvakt?
 
Tacksam för svar.
 
Mvh Anton

2012-10-23, 18:24
Svar #5

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Var det vägmästaren som var arbetsledare/bas för vägvakterna i ett visst vägdistrikt? Om inte, vem var bas över vägvakterna då?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna