ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jaktlöjtnant  (läst 1063 gånger)

2003-09-25, 21:19
läst 1063 gånger

Bertil Holmström (Beho)

Min morfars farfar var en jaktlöjtnant, även benämnd jaktuppsyningsman, vilket innebar att han förde befäl på en (seglande) tulljakt. Någon som är mera om titeln, hur gammal den är, vad som kom istället? Hur var den inordnad i tullorganisationen? Var kan man hitta data om en jaktlöjtnants förordnanden?

2003-11-30, 16:50
Svar #1

M. Börjesson

Jakt Löjtnant Carl Magnus Sivertsson, dödförklarad 1811
 
Hej ! Jag söker uppgifter om dels denne specielle  
person som var verksam i Skalla Hamn, Vässingsö, Onsala, dels om vad hans titel kan innebära. Troligt är att han var något inom lotsämbetet men jag är inte säker på om jaktlöjtnant-titeln har med samma yrke att göra eller om han varit det innan. I så fall inom vad? Tack på förhand!  
 
 
(Denna fråga låg ursprungligen under en egen rubrik. //Anbytarvärden)

2003-12-21, 23:22
Svar #2

Stefan Elfving

Uppgifter om jaktuppsyningsmän kan man kanske hitta i riksarkivet. Där finns Överdirektörens för sjötullen arkiv.Jag har kopior på Personella berättelser.... från tiden 1798-1808 angående jaktuppsyningsmannen Olof Klingstedt m fl i Strömstad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna