ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-17  (läst 2631 gånger)

1999-08-20, 21:11
läst 2631 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
I Längjums socken(R)står en man benämnd som trädgårdsmästare vid sin död i slutet av 1700-talet. I Längjum fanns det inga stora gods, så vilka akn ha haft behov av och råd med en trädgårdsmästare? Vilka uppgifter hade han? Ev var hans son sedan trädgårdsmästare i en grannsocken.
Gerd Johansson
Tråvad

2000-11-18, 06:12
Svar #1

Gunnar Ståhl

Under 1800-talet infördes legitimering av trädgårdsmästare (jfr bl a matrikel för Bergianska Trädgården i Stockholm). Har någon studerat vilka institutioner det fanns för att godkänna trädgårdsmästare /förutom Bergianska/? Jag talar om brytningstiden då skråväsendet upphörde och utbildningen centraliserades.
En konkret fråga berör min farmors far, Gustav Blomberg (f. Jonasson i Strängnäs lfs 1832), som var trädgårdsmästardräng 1852 på Olivehäll (Ulvhäll) i Strängnäs, på Elghammar (Björnlunda sn), Kvartinge (Kärnbo = Mariefred) och slutligen Grönsö (Kungs-Husby) varifrån han 1859 reste till Stockholm. - År 1861 kom han till Mälby (Frustuna sn) som trädgårdsmästare för att samma år flytta till Hallkved (Funbo sn). Där var han trädgårdsmästare i mer än 45 år (Funbo förs.bok från 1901 och uppgift från sondottern Margareta Frändberg i Västerås). - Alltså, vad fanns mer än Bergianska eller motsvarande som gav utbildning och rätten (om det nu fanns en sådan?) att kalla sig trädgårdsmästare?

2000-11-18, 18:08
Svar #2

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Gunnar!
 
Enligt vad jag förstått fanns det en motsvarande utbildning även vid Rosendals trädgård på Djurgården i Stockholm där bl.a. min farfars bror fick någon diplomering omkring 1900.
 
Hälsningar Stig Geber

2000-11-19, 12:03
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Gunnar
Jag håller på med identifiering av fotografier åt Upplandsmuseet. Det gäller bilder tagna av handlanden Johan Lundin i Funbo. Hans affär låg granne med Bönhuset i Åby (Missionsför-bundet) och frikyrkligheten tillika med släktbanden går som en röd tråd igenom bilderna och visar vägen. Nåväl under tiden 1895-1900 bodde i detta bönhus f trm Gustaf Blomberg 1832-04-16 i Strängnäs och hustrun Sofia Magdalena Möller 1835-03-01 i Köping.  
 
Johan Lundin har även tagit en del foton från Hallkved men jag har inte så många med namn på än. Lundin fotade inte gärna porträtt. Han ville ha hela människor, lagom många och byggnader/vegetation ikring när han byggde upp sina motiv. Han kom till Funbo 1887 och avled 1929, 82 år gammal.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-11-19, 15:36
Svar #4

Gunnar Ståhl

Missionshuset i Funbo har jag bild på - med släkten stående utanför (på min farmors sida). Fotograferat omkring 1908. - Även bilder på Sofia Möller (1903), Anton Blomberg (1896) och Simon Blomberg (1892). Det vore trevligt att jämföra med Ditt material Torbjörn; jag ska ändå till Uppsala snart, om det är där Du vistas. - Tipset om Rosendal från Stig var spännande; den uppgiften kände jag inte alls till. Nu får jag att göra! Tack för svaren!

2001-04-01, 23:03
Svar #5

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Min stamfader Olof Persson Almberg var trädgårdsmästare på Ekhult i Björsäter sn, Östergötland under hela  1760-talet och senare på flera platser i landskapet under resten av sitt liv. Yrket har sedan gått i arv i flera generationer. Olof föddes 1729 i Lännäs sn i Närke och han dog 1802 i Västra Husby sn, Östergötland. Mellan 1729 och 1760 har jag emellertid en lucka om denna person som jag inte har lyckats fylla.
Kan någon säga mig var jag bör leta för att finna var han kan ha gått i lära och var han på den tiden kan ha erhållet sin mästartitel ?
Tacksam för alla ledtrådar.
Mvh
Lars-Erik Almberg

2002-05-16, 15:24
Svar #6

Åsa Ahrland

Jag skriver en avhandling om trädgårdsmästare på 1700-talet och skulle behöva få tag i fler uppgifter angående vilka yrken trädgårdsmästarnas fäder hade. Det gäller både anställda trädgårdsmästare på landsbygden och i städerna och handelsträdgårdsmästare. Uppgifter från hela landet under perioden ca 1600-1850 är intressanta.
 
MVH
Åsa Ahrland

2002-05-17, 19:27
Svar #7

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Petter Sjögren, född 1765, var trädgårdsdräng och trädgårdsmästare vid Björkeborn, Karlskoga, 1788-97, Hönsäter, Österplana, 1798, kom till Sätteri Lång, Grums, 1799, flyttade till Stömne, Stavnäs, 1805 för att efterträda trädgårdsmästare Lönnberg, som drunknat. Nästa år dog han själv i inflammation. Hans härkomst var länge svår att hitta för mig, då han inte använde patronymikon och dessutom kallades Per i födelseboken och så länge han fanns i föräldrahemmet. Men genom att en bror hade en skuld till honom i sin bouppteckning, fann jag att hans far var bergsmannen Erik Nilsson, Rosenfors, Karlskoga.
Olof och Ingrid Bergström

2002-05-23, 18:36
Svar #8

Eva Leksell

Här några trädgårdsmästare på 1700-talet  
och början av 1800-talet (om  
födelseuppgifterna stämmer bör det gå att få  
fram fäder).  
 
Erik Hindrik Ditlov Hector, f 1801 24/4 i  
Bjäresjö (M), d 1825 i Genarp/Lyngby (M),  
trädgårdsmästare. Flyttade 1821 till  
Krageholm, Sövestad (M) (hfl), 1823 fr  
Sövestad till Toppeladugård, Lyngby (M), 1824  
till Ingelstad, Östra Herrestad (L).
Gift 1824 33/10 i Genarp (M) med Christina  
Charlotta Gröndahl, f 1800 7/3 på Oby,  
Blädinge i Småland.  
 
Christian Fredrik Hector, trädgårdsmästare på  
Krageholm, Sövestad, f 1776 3/1 på  
Näsbyholm, Gärdslöv (M), far till ovanstående  
Erik Hindrik Ditlov.
 
Uppgifterna om dem är ur kyrkböcker. En släkt  
Hector ska finnas med i Svensk släktkalender.
 
Karl Gustaf Palmgren, f 1738 på Sturefors  
gods, Vist socken i Östergötland. Den unge  
Palmgren blev trädgårdsdräng och lyckades  
skaffa sig den troligen bästa utbildning som  
då stod till buds, nämligen som praktikant i  
Holland, där han stannade åtminstone ett par  
år. Efter återkomsten blev han trädgårdsdräng  
på Drottningholms slott på 1760-talet. Därifrån  
flyttade han 1767 till Fiholms gods i  
Västmanland, där han vid 29 års ålder blev  
trädgårdsmästare. Flyttade mellan olika gods  
och gårdar i Mellansverige och var bland  
annat trädgårdsmästare i Bergianska  
trädgården några år på 1790-talet. Död 1809  
18/6 i Brännkyrka församling. (Ur Ebbe  
Aspegrens Riksspöket: Helga de la Brache,  
om bedragerskan Aurora Magnusson,  
dotterdotter till trädgårdsmästaren.)
 
Per Löfberg, f 1790 29/5 i Virke (M),  
trädgårdsmästare hos kamrer Malmborg i  
Malmö. Löfberg avrättad i Malmö 1820 15/3 för  
delaktighet i mord på sin husbonde. (Se  
Rötters lista över Avrättade, Skåne.)
 
Några trädgårdsmästare finns med i antavlor  
på Internet, men det har du kanske redan  
kollat. (Jag använde sökorden  
trädgårdsmästare och född och död)
 
Och slutligen passar jag själv på att efterlysa:
 
Lars Gröndahl, f 1776, okänt var,  
trädgårdsmästare på Oby, Blädinge i  
Småland kring år 1800 (far till Christina  
Charlotta Gröndahl ovan). Han flyttade därifrån  
med sin familj omkring 1805 och jag vet inte  
vart de tog vägen.

2002-05-24, 17:44
Svar #9

Eva Leksell

Flera generationer av släkten Hector var  
trädgårdsmästare (mest på Krageholm),  
upptäcker jag när jag kollar Svensk  
släktkalender 1978.  
 
Den äldst kände av släkten, Fredric Ludwig  
Hector, f omkr 1713, d 1780, trädgårdsdirektör  
vid Krageholm, hade bland annat sönerna  
Detlof  Magnus, f 1750, d 1810, och Fredrik  
Ludwig, f 1756, d 1825, båda  
trädgårdsmästare vid Krageholm. Detlof  
Magnus son Christian Fredrik, f 1776, d 1849,  
var trädgårdsmästare vid Krageholm efter  
fadern, och en annan son Conrad, f 1777, var  
också trädgårdsmästare men det står inte var.  
Christian Fredriks son Erik Ditlov hann inte  
vara trädgårdsmästare länge eftersom han  
dog så ung. (Erik Hindrik Ditlov står det i  
vigselboken, men i övriga kyrkböcker står inte  
namnet Hindrik med.)
 
Släkten finns även med i Svensk  
släktkalender 1920-21 och 1943, men där har  
jag inte tittat.

2002-05-24, 17:46
Svar #10

Utloggad Arne Thornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2023-12-09, 09:33
    • Visa profil
Hej Åsa,
 
..en avhandling om trädgårdsmästare på 1700-talet .. låter mycket intressant! Under den tiden var väl de stora godsen föregångare? Åtminstone i Skåne hämtades kunniga trädgårdsmästare från utlandet av olika godsherrar. Liknande förhållanden gällde nog i andra landskap.
 
Bland mina förfäder har jag Maximilian Körner (1750-1828), trädgårdsmästare/inspektor på godset Hviderup (M). Han var född i Warlitz, Mecklenburg-Schwerin och sägs där ha varit kunstgärtnermeister. Han efterträddes som trädgårdsmästare på (H)viderup av sin äldste son Johan Christian Körner (1781-1853).
 
En annan spännande skånsk trädgårdsmästarsläkt vid den tiden är de la Motte. Från Scangen (lista för skånsk släktforskning) hämtas ett utdrag ur ett mailutbyte (2000-06-06):
----------------------------------[snip]----------
Claes Ahlneck skrev 6 juni:
> Det finns i boken Barsebäck - En bygd i förvandling av Margareta
> Sjöstedt en del om en släkt de la Motte som fa allt består av
> trädgårdsmästare. De kom enligt boken till Sverige i mitten av
> 1700-talet och flyttade runt i Skåne (Borlundagård, Billinge,
> Barsebäck, Solberga). Kanske du hittar någon länk där.
>
 
Sven-Olle Olsson skrev 6 juni:
> Finns det någon som intresserar sig för släkten de la Motte? Jag
> har dels kontakt med en i släkten samt en anknytning till mina
> Bromsar nämligen:
>
> CO de la Motte, som var född den 12/9 1798 i Stora Herrestad, L
> och död den 14/8 1861 i Östra Vemmenhög, M.
> Han var gift med Elsi L Kihlgren f 4/11 1806 i Lund.
 
Den 23/12 1797 dog i Billinge Jacques de la Motte, 73 år gammal.
 
Den 14/2 1801 föddes i Billinge Johan Fredrich, son till Carl de la Motte
och h h Helena Nyman.
 
Uppgifterna kommer från avskrifter av kyrkoboksdata för Billinge, utförda
av föreningen Eslövsbygdens Släkt- och Folklivsforskare 1998-1999.
 
mvh
/Arne Thornberg
 
-----------------------------[snap]----------------------------
 
Det skulle vara intressant att få veta mera om trädgårdsmästeriets villkor och utveckling under 1700-talet.  :-)

2002-05-25, 10:06
Svar #11

Utloggad Sven-Göran Hallonquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 07:04
    • Visa profil
Hej Åsa
 
Har en ana som var trädgårdsmästare men har dock ej undersökt hans ursprung.
 
Jonas Svensson Hall född 1626. Rådman (1678-1701) och trädgårdsmästare i Gränna. Begravs där 25/8 1701 75 år gammal.
 
Den enda Sven Hall som jag stött på var Ryttmästare i början av 1600-talet men jag vet inte om denne kan vara fadern.
 
mvh
Sven-Göran Hallonquist

2002-05-26, 09:38
Svar #12

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej Åsa!
Jag har några anor som varit trädgårdsmästare:
 
Johan Gustav Nylund född 18030624 i Täckhammar, Bärbo (D). Han var trädgårdsmästare i Vänersborg, Flo, Tengene, Råbäck, Järpås, Varnhem, Södra Ving, Sävare och Skara. Död 18491211 i Skara.
 
Hans far: Anders Nylund född 17781224 i Nybygget, Runtuna (D). Död 18381212 i Stavstugan, Bärbo (D). Var trädgårdsmästare i Lövsund, Runtuna (D), Täckhammar, Bärbo (D) och Bäckershof, Östra Vingåker (D).
 
Hälsningar
Susanne

2002-05-28, 12:39
Svar #13

Åsa Ahrland

Hej Eva Leksell!
Eftersom din e-postadress inte är tillgänglig (just nu?)skickar jag ett inlägg här på diskussionsidan istället. Tack för de många intressanta uppgifterna angående trädgårdsmästarsläkten Hector!  
 
Själv har jag stött på bouppteckningar på landsarkivet i Lund efter trädgårdsmästarna Fredric Ludwig Hector (Herrestad hd, Krageholm, Sövestad 15/1 1781, 1781:2), D M Hector (Herrestad hd, Krageholm, Sövestad 1/10 1810, 1810:27) och Eric Hector (Herrestad hd, Ingelstad gård, Ö Ingelstad, 1825:8)samt en mamsell Catharina Hector (Herrestad hd, Sövestad, 1838, 1836-39:129).
 
Karl Gustaf Palmgren var däremot en ny och spännande bekantskap. Han är särskilt intressant eftersom han varit på utbildningsresa i Holland. Stort tack för den uppgiften!
 
Med vänlig hälsning
 
Åsa Ahrland

2002-05-28, 18:58
Svar #14

Eva Leksell

Hej Åsa.
 
Det är ju roligt om mitt bidrag kan komma till  
nytta. Trädgårdsmästare låter som ett  
spännande forskningsämne, men eftersom  
de ofta flyttade rätt långt så måste det vara  
svårt att spåra dem, inbillar jag mig.

2002-05-28, 19:42
Svar #15

Anneli Arvidzon

Hej Åsa!
 
Här kommer en trädgårdsmästare till Magnus Wistedt f omkring 1716 Odensiv vigd  1746-06-27 Odensviholm (Carta Sigillata), Småland med Agneta Rising f omkring 1723 Gamleby, Småland. Magnus dör 1791-05-05 i Kleva, Blackstad, Småland (C:2 1759-1791), han får 3 söner som jag känner till, varav en dör som barn.
 
Magnus var trädgårdsmäster på Odesviholms herrgård när han gifter sig med Agneta Rising och där är sönerna födda. Mäster Magnus flyttar så småningom med sin familj till Kleve i Blackstad.
 
Du kan söka på rötter och få upp honom och det finns säkert många som kan komplettera mina uppgifter om tex när de flyttade till Blackstad sn. Jag känner inte till vad hans far var och min ana blev inte trädgårdsmästare, vad jag vet.
 
Med vänlig hälsning
Anneli Arvidzon

2002-05-28, 22:34
Svar #16

Kerstin Söderlind

Hej
 
Jag har en trädgårdsmästarsläkt i min forskning. Thomas Pettersson van der Lucht (senare von der Luft) har troligtvis kommit från Holland/Belgien till Dybäcks gods Villie sn (Malmöhus län) i början av 1700-talet. 1732 arbetar han på Skillinge i Munka Ljungby (Kristianstads län) och 1758 på Sperlingsholm (Halland).
Thomas två söner Petter och Fredrik von der Luft arbetar även de som trädgårdsmästare. Petter på Rydsgård i Villie sn (M) och Fredrik på Trolle Ljungby slott (utanför Kristianstad), Fredrik dör där 1808.
Fredriks son Leander von der Luft född 1766 blev även han trädgårdsmästare bl a annat arbetade han på Nääs slott i Skallesjö i Älvsborgslän där dog han 1820.
I boken Folklivet i Skytts härad i Skåne vid början av 1800-talet, Nils Loven står omnämnt en von der Luft som var trädgårdsmästare i prästgården (jag vet inte vem) det berättas även om en annan trädgårdsmästare Sacchov som säjer sej komma ifrån Tyskland
 
Hör av dej om du önskar mer uppgifter
Hälsningar
Kerstin

2003-02-08, 22:33
Svar #17

Bertil Holmström

Till Åsa Ahrland: I maj 2002 berättar du om en avhandling om trädgårdsmästare på 1700-talet, och efterlyser uppgifter om vilka yrken trädgårdsmästarnas fäder hade.  
 
Moses Hammar, ana till fru, föddes 1717 i Ammer, Revsund (Z), av fältväbeln Lars Hammar och Sigrid Holmer. Han flyttar 1743 till Svärta (D) där han blir trädgårdsmästare på godset Norshammar (Svärta gård), och blir senare klockare i socknen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna