ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lägenhetsägare  (läst 4178 gånger)

2010-12-31, 18:01
läst 4178 gånger

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Ja, vad ÄR en lägenhetsägare? Den beteckningen förekommer rätt ofta. Jag har hela tiden tänkt att det är vad det låter som. Någon utan bestämt yrke men som iaf äger sin bostad, alltså knappast en av de fattigaste.
Men så slog det mig alldeles nyss att det kanske inte är så.  Lägenhet är ju också ett gammalt ord för transport, transportmedel.  hitta en lägenhet hitta ett sätt att ta sig nånstans,  
 
Så lägenhetsägare är kanske en ägare av ett mindre åkeri, eller delägare i ett rederi, eller nåt sånt?
 
Jag vet att jag kan googla, men det är bra om också andra släktforskare får dela på facit...  
 
Jag återkommer om ingen barmhärtig och kunnig själ hinner före.  

2010-12-31, 18:23
Svar #1

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Svenska Akademiens Ordbok (som även finns tillgänglig online) är en ypperlig källa att ösa ur när det gäller att definiera gamla ord och uttryck. När man söker på lägenhet får man ett flertal definitioner, och nummer 7-10 i ordningen känns mest relevanta i sammanhanget:
 
7) tillgång(ar). resurs(er), medel; inkomst(er); förmån(er).
 
8) (?) till en (jordbruks)fastighet hörande jord (åker, äng, skogsmark) l. vatten (sjö, å) l. byggnad l. anläggning l. rättighet o. d. (ss. en ekonomisk nyttighet); äga.
 
9) (jord)egendom; numera bl. om mindre (icke i mantal satt) egendom (ofta avsöndrad från en större); förr äv. om gård i stad. [...] Har lägenhet afsöndrats från flera jordeboksenheter eller delar deraf, skall den (osv.). [...] jfr [...] TORP-LÄGENHET m. fl.
 
10) (med kök l. kokvrå försedd) bostad (särsk. i hyreshus), våning; ofta: mindre våning. äv. (i sht i ssgr) om lokal för affärsvärksamhet l. industriell värksamhet o. d; äv. (numera knappast br.) om vart särskilt av de rum l. utrymmen som tillhöra ett hus l. en bostad osv.
 
Lägenhet i vår mer moderna bemärkelse är tydligen tidigast belagd i källorna i ett brev 1639, men jag underströk den nionde definitionen och dess avledning Torp-lägenhet (som väl är det man främst kommer att tänka på när det gäller 1800-talsförhållanden). Utan att jag märkte det fanns faktiskt även Lägenhetsägare med som avledning på lägenhet-; enligt SAOB är ordet tidigast belagt i källorna 1820, och används i regel vanligen i samband med den nionde definitionen på ordet lägenhet, alltså jordegendom.

2010-12-31, 20:12
Svar #2

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Tack Moderator Markus!
 
Ja det är nog nr 9. Under kvällens gång googlade jag lite, och fann faktiskt ett svar här på Anbytarforum, i en annan avdelning.
 
Det är tydligen ett torp på en mindre, friköpt tomt.  Dvs, man själv ägde torpet ifråga, och därmed var ett halvt pinnhål bättre situerad än de flesta vanliga torpare.
 
Ganska lustigt att i allmänhet anges deras yrke eller försörjning - men vid enstaka tillfällen som här anges egendomssituation istället.
 
 
Synd på den läckra hypotesen att det en synonym för en partsredare.  Hypotesen tycks vara vederlagd.  

2011-01-01, 18:15
Svar #3

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
En lägenhet kunde, särskilt mot slutet av 1800-talet, vara ganska stor - jag har exempel på lägenhet om 17 har. Skillnaden mot ett litet hemman var främst, att lägenheten inte var satt i mantal. Därmed undgick lägenhetsägaren grundskatterna. Å andra sidan hade han inte rätt till del i samfällda nyttigheter, som fiskerättigheter, sandtag, torvmossar m m.
Vanligen var den dock ganska liten till arealen - jämförelsen med ett torp är bra!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna