ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spögubbe  (läst 2914 gånger)

2004-04-03, 07:29
läst 2914 gånger

Ellen Nordström

I en vigselbok för 1736 vigs spögubbens son NN med pigan NN. Vad gjorde en spögubbe?
Ellen Nordström

2004-04-03, 11:00
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det bör vara en person som utdelar spöstraff. Se vidare Profoss!

2004-04-03, 16:29
Svar #2

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Ur Nordisk Familjebok/Uggleupplagan 15 , sid 527:
 
Fordom gick kyrkvaktaren omkring i kyrkan under predikan och väckte inslumrande åhörare, antingen genom att med en lång staf, som var försedd med skramlande ringar m.m., stöta i golvet (hvaraf han fått namnet kyrkstöt) eller med densamma ge de sofvande lätta slag (hvaraf den skämtsamma benämningen spögubbe)
 
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfbo/0282.html
 
Mvh / Berit

2004-04-03, 17:15
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Men är inte det i överförd skämtsam betydelse?

2004-04-03, 17:23
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vad som är hönan och vad som är ägget kan man fråga sig, men på Språkdata (språklig referensdatabas vid Göteborgs universitet) anges bägge:
 
spögubbe a) kyrkvaktare, som hade till uppgift att i kyrkan med ett spö väcka sovande åhörare, b) profoss med uppgift att verkställa spöstraff

2005-12-28, 18:47
Svar #5

Spögubb Torbjörn Larsson

Jag har tagit mig namnet Spögubb. 1754 om jag minns rätt föddes den som senare blev Spögubb och så har vi hetat tills 1896 1900 då min farfars far, dennes far böt namn till Sares som gården hette i st Skedvi dit de flyttade från Dalafloda.  
På en skampåle som stått uppställd i Gamla stan står en bronsfigur i toppen. Den föreställer en Spögubbe med hög hatt och ris i handen och benäms Kopparmatte. Kyrkstöten, kyrkvaktmästare och namn på en som tillverkade spön till risstraff är några förslag jag har fått.

2005-12-28, 20:13
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Spögubb Torbjörn Larsson,
Om Du går till SAOB, finner Du tre olika betydelser av ortdet spögubbe:
- (delvis skämtsam) benämning på kyrkvaktare (urspr.) med tanke på att en av dennes uppgifter var att med spöet l. kyrkstöten (l. på annat sätt) väcka sovande; äv. bildl.
- profoss med uppgift att verkställa spöstraff; äv. om person med uppgift att utdela spöstraff o. hålla ordning vid skola o. dyl.; äv. bildl.
- (numera bl. ngn gg i skildring av ä. förh.)vid studentkompani: (beväring med uppgift att vara) rolighetsminister.
Känner Du kanske till om Du haft någon med ovanstående befattningar i släkten - eller om namnet möjligtvis tagits från gården där en spögubbe har bott (är osäker på den här typen av namntagande)?  
Fö; Det tredje exemplet kanske inte är aktuellt i Ditt fall).
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-08-16, 14:00
Svar #7

Utloggad Arne Fors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2015-03-08, 16:12
    • Visa profil
Jag har en anfader som står benämd spögubbe i husförhöslängden 1801-807. I alla husförhör tidigare och senare står han som kyrkvaktare.
 
Alltså betydelse 1 ovan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna