ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skräddargesäll  (läst 845 gånger)

2006-06-12, 21:33
läst 845 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hur gammal var man vanligtvis när man vandrade runt som gesäll? Min ana Carl August Göransson f 1815 i Fägre (R) verkade som skräddare i Halna, Fredsberg o Björkäng (alla R). Han bodde tillsammans med sin mor och hennes nya familj utanför Skövde fram till ca 1825. sedan har jag inte hittat honom förrän 1831 i Bellefors pastorat (R). Där flyttar han omkring en hel del de närmaste åren tills han gifter sig. Han står omväxlande som dräng och gesäll. Ingen av de han bor hos står antecknade som skräddare. Vid det tidigaste boendet tyder jag att han kom som lösdrivare. Är dock osäker på om jag tolkat det rätt. Det finns ett skrin hos en kusin till mig , som ska ha varit hans gesällskrin. Är det möjligt att han gjorde sin gesällvandring så tidigt som före 1831, då han fyllde 16 år? Och var kan jag leta för att få reda på mer om det ev. lösdriveriet.
MVH
Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna