ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronoskogvaktare  (läst 1855 gånger)

2006-02-14, 17:35
läst 1855 gånger

Inger Björkman

Om någon vet vad detta yrke innebär så skulle jag vara tacksam för svar

2006-02-14, 22:31
Svar #1

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Inger, yrkets innebörd beror nog på när skogvaktaren var verksam. En skogvaktare var en underordnad tjänsteman i Skogs- och jägarstaten. Deras uppgifter bestod väl på 1700-talet i att bevaka kronans skogar, och lagföra tjuvskyttar och vedtjuvar. De hade även tillsyn över skatteböndernas skogar, och skulle se till att bönderna inte fällde kronans träd, som t.ex. ekar. (Ekar var kronans även om de växte på en självägande bondes mark.) En av mina anor, som var skogvaktare i Bullarens härad i norra Bohuslän, stämde folk inför tinget t.ex. för huggande av ek, eller olovligt svedjande, varvid ekplantor hade strukit med. Vidare visade han upp skjutna vargar vid tinget.

2006-02-15, 10:37
Svar #2

Birgitta Rosén

Inger, nu vet jag inte var i Sverige din fråga gäller men jag har flera anor med titeln kronoskogvaktare på Öland. Där tycks förhållandena varit litet ovanliga, då skogarna där var kunglig egendom från Johan III.s tid fram till någon gång på 1800-talet. Bönderna fick inte jaga eller överhuvudtaget utnyttja skogarna. Skogarna var alltså kronoskog och kronoskogvaktarna hade en känslig uppgift. Har just nu ingen bra referens till de här uppgifterna men är du intresserad kan jag ge dig litteraturhänvisningar.
Mvh
Birgitta R

2010-12-12, 16:38
Svar #3

Utloggad Per Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 17:32
    • Visa profil
Hej!
 
Av den tidigare diskussionen ovan uppfattar jag att en kronoskogvaktare var en lägre tjänsteman i kungens (statens) tjänst.
 
Jag tror mig ha en ana som var kronoskogvaktare i Västermo socken i D-län i början av 1700-talet. Ett problem för mig är att kyrkböckerna från den tiden har brunnit upp.
 
En fråga är: Finns det någon förteckning över kronoskogvaktare och var kan man i så fall finna den (jfr med försvarets mönstringsrullor etc)
 
Tacksam för svar
 
mvh
 
Per Lundgren

2010-12-12, 17:14
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kongl. skogs- och jägeristaten : biografiska studier 1539-1898 : jämte en historisk inledning / af Hugo Samzelius Samzelius, Hugo, 1867-1918 (författare)  
Alternativt namn: Samzelius, Johan Axel Hugo, 1867-1918
Stockholm, 1898-1902
Svenska 2 vol.
 
Vad heter Din ana?
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-12-12, 23:27
Svar #5

Utloggad Per Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 17:32
    • Visa profil
Olle!
 
Tack för Ditt svar. Min ana är min farfars farfars farfars f Anders Lundgren född i Västermo 1720 enligt en notis i dödboken vid hans död 1785-07-11 vid Österhammars bruk i Fellingsbro. Jag har bara hittat en Lundgren i Västermo vid 1720-talet och det är skogvaktaren Anders Lundgren född 1680. Han har bl a två söner Giösta född 1719 och Petter föd 1725. Min hypotes är att min ff ff ff f skulle kunna var son till skogvaktaren Anders Lundgren i Klofsten. Dels är detta biologiskt möjligt men passar även att min ana är son nummer två och fått faderns namn Anders. Mitt underlag i brist på de tidiga uppbrunna böckerna är dels den sammanställning som Karl-Olov Karlsson gjort av testamentspengar vilket jag verifierat genom boken kyrkliga räkenskaper som ej brunnit upp. Jag behöver dock gräva vidare för att bevisa min hypotes.
1800 finns en bouppteckning efter en Gustaf Lundgren som anges som Kronaskogvaktare i Klofsten.
 
mvh
 
Per Lundgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna