ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skeppsbyggmästare  (läst 944 gånger)

2000-08-04, 23:30
läst 944 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Anders Rönquist, f ca 1735 d 1799 i Umeå, var skeppsbyggmästare. Enligt domboken 1769 hade han vistats på flera ställen inom Sveriges gränser och varit byggmästare i städerna så ock i Stockholm som annorstädes. Anders var i sitt först äktenskap gift med Christina Grundberg från Jakobstad och där föds också några barn 1749-1754.
Har någon träffat på Anders?

2003-10-12, 18:35
Svar #1

Solveig Mårtenssson

Hejsan!
Även jag har hittat en skeppsbyggmästare vid namn Rickard Otto Ullström född 1857 23/10 i Söderhamn. Någon som vet något mer om honom och kanske vad en skeppsbyggmästare gör. Alla upplysningar emottages tacksamt.
Mvh Solveig Mårtensson

2003-10-12, 23:35
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
SKEPPBYGGMÄSTARE  
 
BRUK: (numera i sht i skildring av ä. förh.)  
 
#(titel för) person som yrkesmässigt konstruerar fartyg l. handhar den tekniska ledningen av skeppsbygge (l. genomgått utbildning för sådan verksamhet); i fråga om nutida fÖrh. vanl. ersatt av: fartygskonstruktör l. skeppsbyggare l. skeppsbyggnadsingenjör; i fråga om ä. förh. särsk. om (l. ss. titel för) statlig ämbetsman med uppgift att leda byggande av krigsfartyg.  
 
SAOB nätupplagan

2014-01-30, 22:47
Svar #3

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:10
    • Visa profil
Hej! Jag har en Skeppsbyggmästare i Marstrand och Göteborgs Amiralitetsvarvsförs. som jag inte hittar i HFL men får barn i Marstrand 1779 resp 1781
och infl till Marieberg GBG 1783 men sen är det stopp för 1784 saknas HFL och sen verkar de inte finnas i nästa bok. Hans namn är Lars Georg Benjaminsson Ståhl född omkr 1730-40. Hans hustru heter Anna Sophia Arbin 37 år 1779.
 
Hoppas någon kan hjälpa mig vidare.
 
Med vänlig hälsning
Christina

2014-01-31, 19:22
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Göteborg och Majorna är ju inte precis som andra ställen vad gäller - inflyttninglängd, husförhörslängd osv osv - du vet det vanliga hantverket i släktforskeriet.
Jag kollade i församlingens register, som delvis återfinns under Karl Johans församling (kolla vidare där). Karl Johans församling eller Förenade kustförsamlingen är ursprungligen ett sammanlägg av Amiralitetsförsamlingen och Mariebergsförsamlingen.
Jag fann då skeppsbyggmästaren Lars G Benjamin Ståhl som avliden i Mariebergsförsamligen den 18/10 1793 och hans bouppteckning kan du ta del av i Sävedals häradsrätt 1794: no 49.
Hälsningar LarsO

2014-01-31, 23:18
Svar #5

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:10
    • Visa profil
Hej Lars Olof !
 
Detta trodde jag nästan inte jag skulle kunna få fram så jag är dig evigt tacksam för din hjälp. Det betyder som du kanske förstår oerhört mycket (anor)
och jag kunde inte reda ut var jag kunde leta. Det är det rörigaste hittils värre än Stockholm tycker jag.  
 
I HFL i Borås 1810 står hustrun skriven hos dotterns fam som svärmor fru Anna Sofia Arbin så jag trodde inte hon var änka då.
 
Varmt tack för tid och engagemang från dig för att hjälpa mig hitta och gå vidare.
Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna