ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mätare  (läst 1508 gånger)

2001-12-30, 20:15
läst 1508 gånger

Utloggad Sölve Kajanus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2010-08-04, 16:20
    • Visa profil
Min morfars farfar var Christen Nilson, född 1798 i Råga Hörstad, Asmundtorp. Han flyttade till Landskrona omkring 1825 och arbetade där som mätare - han gick även under namnet Christen Mätare. Jag misstänker att hans yrke hade med hamn och sjöfart att göra - förmodligen var det viktigt at mäta både vikt och volym vid lastning - men kan någon tala om för mig vad en mätare gjorde mer exakt?

2002-01-04, 22:11
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3751
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 21:16
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Enligt SAOB fanns i städer mätare som genomförde
officiell mätning av vissa (torra) varor som försäljas i eller införas till en stad.
 
Ibland förtydligade man så att någon t ex betecknades som kolmätare.
Ulf Berggren

2002-01-12, 22:17
Svar #2

Utloggad Sölve Kajanus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2010-08-04, 16:20
    • Visa profil
Tack Ulf!
Det var väl ungefär vad jag trodde. Eftersom Landskrona var en stor sjöfartsstad och Christens son (min morfars far)blev sjökapten, så finns ju anknytningen till sjöfart och handel och då är det nog troligt att det handlade om varor som skeppades ifrån eller infördes till Landskrona hamn.

2005-08-02, 13:01
Svar #3

Lars Westerberg

Min farmors morfar Lars Andersson var mätare i Sölvesborg. Han kallades för Mätarelassen. Han står omnämnd i församlingsboken som mätare. I boken om Sölvesborg på 1800 talet står han också omnämnd på sidan 75 som Mätaren Lars Andersson.  
Jag gissar på att han mätte virke som lastades på båtarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna