ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cajsa Lisa Persdotter i Serrejaur, varifrån kom hon?  (läst 1032 gånger)

2006-04-21, 20:16
läst 1032 gånger

Utloggad Daniel Johnsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 08:38
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett par, Gustav Jonsson Åman och Cajsa Lisa Persdotter (GID 1974.24.21400). Jag har dock kört fast med Lisa, vet inte varifrån hon kommer. Dom gifte sig den 15 april 1854 i Arvidsjaur, och dom bosatte sig sedan i Serrejaur på Gustavs föräldragård. Lisa är född 1831.
 
Finns det någon som kan lösa mysteriet med varifrån Lisa kommer, så att jag kan finna hennes föräldrar?
 
Med vänlig hälsning,  
 
Daniel Johnsson

2006-04-21, 21:30
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:25
    • Visa profil
Hej Daniel!
Har du kollat i vigselboken när hon gifter sig? Kanske står det där var hon då var bosatt. Har du tur är det hos ev. föräldrar.
 
Hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

2006-04-22, 18:28
Svar #2

Utloggad Daniel Johnsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 08:38
    • Visa profil
Hej igen,  
 
Jo, jag har kikat i den, och det jag kan tyda ut av det så skulle hon vara från Auktsjaur, men där återfinner jag inte henne.
 
Mhv,  
 
Daniel.

2006-04-22, 19:49
Svar #3

Maritha Berglund

Daniel
Kan det vara denna dam?
 Caisa Lisa Persdotter
Far:   Pehr Larsson (1802 - 1863)  
Mor:   Anna Lisa Pehrsdotter Käck (1802 - 1873)  
   
Född:   1831 Vuotner, Arvidsjaur församling  
Bosatt:   Serrejaur, Arvidsjaur församling  
Död:   Serrejaur  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Noteringar  
Källa: Sarrejaur och Grannas,Elsy Nyman, Serrejaur sida 3.
Källa: Arvidsjaur byar och nybyggare 1757-1897 R-Ö, E.Nyman - Vuotner sida 5.

2006-04-22, 20:46
Svar #4

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:25
    • Visa profil
Hej Daniel!
Blandar du inte ihop damerna nu? Var det inte Anna Greta Johansdotter som enligt vigselboken skulle finnas i Auktsjaur?
 
Hälsar och undrar
Maiken
Maiken Arvidsson

2006-04-22, 21:54
Svar #5

Utloggad Daniel Johnsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 08:38
    • Visa profil
Hej.
 
Det stämmer att det är Per och Anna som är föräldrar till Caisa. Anledningen till att jag inte hittat henne var för att hon inte dök upp i husförhörsböckerna förrän i den för 1846-51 (GID 1974.27.84300). I de två föregående finns hon inte med på samma sida som föräldrarna, dessutom har jag inte hittat henne i födelseboken.
 
Vad gäller Anna Greta så har jag kanske förväxlat dom av misstag i mitt letande. Hon skall enligt vigselboken finnas i Autsjaur, men som piga. Varken husförhörsboken för 1813-23 eller 1823-33 finns hon med under Autsjaur. Troligen får jag ge mig vad det gäller Anna Gretas ursprung.  
 
Men jag vill tacka Maritha och framför allt dig Maiken som har tagit dig tid att svara på flera av mina frågor. Hoppas att jag inte har varit till för stort besvär. Jag har senaste året hållt på med min egen släkt, och dom härör från södra Sverige, från Kisa i norr till skåne i söder, och där ser generellt böckerna annorlunda ut. Det finns nästan alltid födelsedatum förutom bara årtalet även från 1700-talsböckerna, och framför allt sidhänvisningar när dom flyttar mellan gårdarna och byarna. Så det har varit lite som att börja på nytt när man började på min flickväns släkt uppe i Lappland. Men det har varit både kul och lärorikt.  
 
Tack ni båda i alla fall, hoppas att ni får en fin söndag, och att vi kanske hörs igen så småningom. Nästa anhalt i mitt sökande efter min dotters/flickväns släkt blir i hälsingland.  
 
Med vänlig hälsning,  
 
Daniel Johnsson

2006-04-22, 21:59
Svar #6

Utloggad Daniel Johnsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 08:38
    • Visa profil
Nu är jag visst ordentligt trött... ber om ursäkt, du har ju hjälpt mig att hitta hennes mamma och syskon, det vill säga Anna Gretas, det var hennes mammas födelse som jag inte hittade. Ursäkta mitt misstag, det har varit en lång dag.  
 
Med vänlig hälsning,  
 
Daniel Johnsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna