ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brännström, Lars Engelbrekt (från Grundträsk)  (läst 649 gånger)

2005-07-04, 17:10
läst 649 gånger

Lollo B Eriksson

Hej!
Är det möjligen någon som vet något om Lars Engelbrekt Brännström, född 1872-07-06 i Grundträsk, Arvidsjaur, död 1951-03-23? Det är min farmors pappa, och jag skulle vilja veta mer om honom och hans anor. Han gifte sig med Lydia* Kristina Rådahl, 1874-1957.  
Han var bosatt i Norra Baktsjaur (vet inte årtalen, men min farmor Alma* Augusta föddes där) och gjorde värnplikten 1893.  
Tacksamma hälsningar /LBE

2005-07-04, 22:13
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:21
    • Visa profil
Lars Engelbert hittar Du lätt i Arvidsjaurs kyrkböcker. I födelseboken C:3 år 1872 framgår att han föds 6/7 i Baktsjaur och döps 7/9. Föräldrarna heter Lars Joh. Brännström och Stina Cajsa Jonsdotter. De är 44 resp. 36 år gamla och har varit gifta i 17 år.  
 
En vidare titt i husförhörslängden A1:9, sid 87 Baktsjaur, ger vid handen att fadern heter Lars Johan och är född 6/12 1828 och modern är född 14/3 1836. Här kan vi även läsa att de gifte sig 15/3 1855.  
 
På samma uppslag i husförhöret finns förgångsmannen Lars Johansson Brännström f 1804 och hans hustru Brita Maria Ericsdotter född samma år. Lars Engelberts farföräldrar? I födelseboken C:2 år 1828 finns Lars Johan född 6/12 i Baktsjaur och föräldrarna heter Lars Johansson och Brita Maja Ersdotter. Alltså är det med största sannolikhet Lars Engelberts farföräldrar, men för att vara riktigt säker krävs ju att man följer Lars Johan genom husförhörslängderna från det han föds tills han blir far till Lars Engelbert.
 
Du frågar ingenting om Lydia Rådahl så jag förutsätter att Du är klar över var hon föds. I vigselboken EI:2 ser jag att Lars Engelbert och Lydia Kristina gifter sig i Arvidsjaur 27/2 1903 så hon har alltså kommit till församlingen dessförinnan. Jag har dock inte kollat när hon kom.
 
Vad avser årtalen för när de bodde i Baktsjaur så är ju församlingsboken fram till 1934 för Arvidsjaur offentlig och för tiden därefter borde någon i Din släkt kunna berätta så det bör Du kunna få rätt på.
 
Några detaljer som ej är antecknade i kyrkobokföringen känner jag ej till för personer bosatta i Baktsjaur.
 
Hälsningar
Maiken
Maiken Arvidsson

2005-07-08, 16:36
Svar #2

Lollo B Eriksson

STORT tack för det!  
Jag har en hel del om Rådahlssläkten, men tack ändå. På farfar, LaukerMartin Eriksson, har jag också en del, det är mestadels det som händer kring Arvidsjaur jag saknar.  
Som sagt, STORT tack!
/LBE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna