ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjungare  (läst 1666 gånger)

2002-12-04, 17:18
läst 1666 gånger

Jan Wallander

Vet någon vilka krav man ställde på utbildningen för en sjungare? Jag talar om 1700-talets mitt.  
Vilka arbetsuppgifter hade sjungaren?
Jag har uppgifter om att sjungarens inkomster i huvudsak kom från korgångspengarna alt. korsångspengarna. Vilket är det rätta?
Mvh
Jan W

2002-12-04, 23:30
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Sjungare förekom i kyrkor där det inte fanns någon orgel. Många mindre kyrkor fick inte orgel förrän långt in på 1800-talet. Han ledde alltså psalmsången. Sysslan kunde kombineras med lärartjänster och kunde vara något av vice klockare.

2002-12-05, 12:34
Svar #2

Jan Wallander

Hej!
Tack för Ditt svar. Min ff ff ff var sjungare i Katarina fs i Sthlm 1738-1755. Där fanns även en kantor - alltså ingen lite kyrka. Jag har kunnat läsa ut att en del av sjungarens sysslor var att leda körsången (kallades möjligen detta korsången?) och att följa skolbarnen i ostiatimgången dvs när dom gick från hus till hus och sjöng. Skulle gärna vilja hitta en källa där man kan läsa mera om detta och hans övriga sysslor.
Mvh
Jan W

2002-12-20, 10:38
Svar #3

Jan Wallander

Min ff ff ff Gabriel Petri Warlander var sjungare i Katarina fs, Sthlm, 1738-1755 . Vem vet något om utbildningskraven för en sjungare? I vilka församlingar förekom dom? Finns ngn litteratur?

2002-12-20, 23:06
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
I mindre församlingar som saknade orgel var det sjungaren som ledde psalmsången. Dessa hade ingen utbildning och eventuellt någon liten ersättning men oftast ingen alls.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna