ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klotsprängare  (läst 1466 gånger)

2010-11-25, 20:53
läst 1466 gånger

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
I Habobygden, en tidskrift för släkt- och hembygdsforskare som jag just fick i min hand, står det om en man som var klotsprängare. Vad gjorde han? Han var från Dannemora, så troligen hade han något uppdrag i samband med gruvhantering.

2010-11-25, 23:07
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:03
    • Visa profil
Hej Sylvia!
 
Helt riktigt!
 
Från SAOB:
 
KLOT. bergv. om den (vanl. i rundad kakform förekommande) massa som efter slutad blåsning stundom finnes i masugnsstället o. som består av halvsmidigt, med sten o. lera från det utbrända stället samminsmält järn; äv. om järnmassa som stelnat i stället vid masugns försättning;
 
KLOT-SPRÄNGARE. (i fackspr.) vid järnbruk anställd arbetare som sysslar med söndersprängning till skrot av masugnsklot l. andra på icke önskat sätt stelnade järn- l. stålmassor
 
Stefan
Stefan Dake

2010-11-26, 17:59
Svar #2

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Tack Stefan!
Då var det ungefär vad jag trodde, fast jag inte kunde förstå vad det var för klot.
De här kloten var väl inte så absolut sfäriskt runda förstås!
 
Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna