ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kamrer  (läst 1427 gånger)

2003-11-03, 18:21
läst 1427 gånger

Gun Hansson

Hej!
Vet någon vad man hade för utbildning för att arbeta som camrer på 1700-talet? Eller om det var ett yrke man ärvde.
Mvh
Gun

2003-11-04, 17:19
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
det beror nog på var man var camrer. Ju mer komplicerad syssla, ju mer sannolikt en högre utbildning. (I o f s känner jag bäst till 1600-talets förhållanden, men någon annan kan säkert korrigera/komplettera svaret).
 
Om Du möjligen frågar efter en speciell person kan det finnas kunskap här i forumet som ger Dig utbildningsort m m. Det finns en del matriklar som innehas av deltagare i forumet t ex.
 
Sannolikheten för att man ärvde yrket kamrerare var väl varken större eller mindre än för andra yrken; Jmfr präster och officerare, olika typer av hantverkare o s v.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-05, 15:52
Svar #2

Gun Hansson

Hej Olle!
Tack för intressant information.
Personen jag söker var camrer i Västbo, han är även nämnd som landskamrer och häradskrivare. Han heter Gabriel Seth, föddes 1736 i Väring, Skaraborg.Kanske någon vet något om hans studier eller liknande?
Mvh
Gun

2003-11-06, 10:15
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen Gun,
Gabriel Seth finns ej med i Lundqvist, Västgöta nation i Uppsala. Borde vara intressant att söka honom vid Västgöta nation i Lund, samt givetvis bland Skara djäknar. Känner själv ej till om det finns någon tryckt matrikel över dessa, men det kan säkert någon annan hjälpa Dig med.
Eftersom Du vet att han är född i Väring 1736, kanske Du också känner till hans föräldrar. Kan han möjligen vara släkt med kh i Habo Martin Seth, (som bl a hade dottern Catarina Seth f. 1686, och Elisabeth Beata Seth f. 1702 - båda gifta med präster) ?
(Källa: Lundqvist, enl ovan)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-06, 13:41
Svar #4

Gun Hansson

Hej Olle!
Tack för tipset, ska titta på vårt bibliotek om de har Västgöta nation i Lund där.
Martin Seth, kh i Habo, gift med Johanna Kempe var Gabriels farfar. Gabriel var son till Carl Seth f. 1697-08-17 i Väring.(Väring CI:1). Carl Seths hustru hette Maria Lund f. 1706.
Jag har lite mer information om släkten Seths led bakåt och deras hustrur om det är något du är intresserad av.
Mvh
Gun

2003-11-06, 15:27
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ingen som protesterar om jag placerar in detta under (normal)stavningen Kamrer förmodar jag..

2003-11-06, 20:28
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gun,
Kollade för säkerhets skull i Libris om det finns någon matrikel. Fann:
författare:  Sjöström, Carl, 1851-1918  
titel:  Vestgöta nation i Lund : 1683-1910 : biografiska och genealogiska anteckningar jemte historik / af Carl Sjöström  
ort/förlag:  Lund  
 utgivningsår:  1911  
 omfång:  294 s.  
 annan titel:  Vestgöta nation i lund 1683-1918
 
När det gäller Skara fann jag:
författare:  Erlandsson, Elis Alfred  
titel:  Album Gymnasii scarensis 1795-1821. Biografiska anteckningar saml. och utg. [Skara,H.allm.lärov.].  
ort/förlag:  Lidköping  
 utgivningsår:  1936.  
 
Men, den täcker ju inte tiden Du efterfrågar ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-08, 14:35
Svar #7

Gun Hansson

Hej Olle!
Tack för hjälpen. Tyvärr fanns inte Västgöta nation i Lund på vårt bibliotek, får försöka någon annanstans. Men jag tittade i Smålands nation i Lund för den tiden och där fanns han inte.
Vet du om det fanns några högskolor i Göteborg vid denna tid?
Mvh
Gun

2003-11-08, 15:03
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gun,
Vad gäller Sjöström, Västgöta nation i Lund, bör det väl finnas någon i forumet som har den och skulle kunna hjälpa Dig med ett uppslag ... tycker jag  
Ställ frågan på annat ställe så den syns så kanske någon hjälper till. Nu är vi ju under Camrer ...
Likaså Din fråga om högskolor i Göteborg.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2019-04-07, 20:20
Svar #9

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Vilken typ av arbetsuppgifter hade en kamrer i en jordbrukskassa och mejeriförening på en mindre ort, i mitten av 90-talet? Krävdes utbildning?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna