ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vagnlyftare  (läst 1010 gånger)

2001-04-05, 07:57
läst 1010 gånger

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
Jag undrar vad en vagnlyftare hade för uppgifter?
I början på 1900-talet fanns det yrket hos SWB-
järnvägen i Västerås.
Tacksam för upplysningar
Agneta

2001-04-05, 11:40
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Som uppvuxen vid järnvägen och även med några års anställning vid SJ har jag aldrig hört talas om denna yrkesgrupp.  
Därför tror jag att yrkesgruppen förekom vid SWB:s verkstäder som i varje fall i början av 1900-talet var förlagda till Västerås.  
Ett vanligt fel på järnvägsvagnarna var slaghjul. En skada som uppstod när tåget bromsades så hårt att hjulen kanade mot rälsen. Skadan hörs som ett dunkande när tåget passerar.  
I Falun där jag jobbade drog man in vagnen på det så kallade Repspåret där vagnen lyftes med domkrafter så att hjulparet kunde rullas undan och ett nytt sättas dit.
På verkstaden hade man en travers som man lyfte vagnen med. Jag förmodar att traversföraren och hans medhjälpare kan tituleras vagnlyftare.

2001-04-05, 21:07
Svar #2

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Som järnvägsintresserad i mer än 50 år har jag först senaste året stött på beteckningen vagnslyftare. Det återfanns i husförhörslängder från Hallsberg från 1860-1870-talet, kanske även senare. Jag ställde samma fråga som Agneta på Svenska Järnvägsklubbens diskussionssida och ett antal personer mer kunniga än jag svarade. Det hela mynnade ut i att en vagnslyftare förmodligen var en verkstadsarbetare i allmänhet, men givetvis sysselsatt med reparationer av vagnar till skillnad från de mera kvalificerade lokomotivreparatörerna. Men i Hallsberg gjordes inga lokreparationer, så det kanske förklarar att någon annan reparatörsbenämning än vagnslyftare inte återfanns där. Att lyfta vagnar för att hjul med slag skulle bytas var säkert en vanligt förekommande arbetsuppgift. Men förvisso fanns åtskilliga andra fel att avhjälpa och troligen var det väl just akuta fel som avhjälptes på en station som Hallsberg. Det periodiska underhållet gjordes vid större verkstäder. I Hallsbergs fall fanns ju Centralverkstaden i Örebro på nära håll.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna