Som järnvägsintresserad i mer än 50 år har jag först senaste året stött på beteckningen vagnslyftare. Det återfanns i husförhörslängder från Hallsberg från 1860-1870-talet, kanske även senare. Jag ställde samma fråga som Agneta på Svenska Järnvägsklubbens diskussionssida och ett antal personer mer kunniga än jag svarade. Det hela mynnade ut i att en vagnslyftare förmodligen var en verkstadsarbetare i allmänhet, men givetvis sysselsatt med reparationer av vagnar till skillnad från de mera kvalificerade lokomotivreparatörerna. Men i Hallsberg gjordes inga lokreparationer, så det kanske förklarar att någon annan reparatörsbenämning än vagnslyftare inte återfanns där. Att lyfta vagnar för att hjul med slag skulle bytas var säkert en vanligt förekommande arbetsuppgift. Men förvisso fanns åtskilliga andra fel att avhjälpa och troligen var det väl just akuta fel som avhjälptes på en station som Hallsberg. Det periodiska underhållet gjordes vid större verkstäder. I Hallsbergs fall fanns ju Centralverkstaden i Örebro på nära håll.