ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gruvejordsägare  (läst 1257 gånger)

2010-09-15, 10:43
läst 1257 gånger

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Har i min forskning stött på en ana med titeln gruvejordsägare. Personen hör hemma i Kila socken utanför Sala.
Jag har försökt få klarhet i vad gruvjordsägare är för något, men har hittills gått bet. Dock har jag noterat att jag inte är ensam om ha titeln bland mina förfäder så jag antar att det finns en och annan här som kan ge en kunnig förklaring.

2010-09-15, 17:38
Svar #1

Utloggad André Hedman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2015-02-06, 12:22
    • Visa profil
Hej Kenneth!
En gissning är, att Personen äger rätt att att bryta sten som innehåller material såsom guld, silver eller annan material som är användbar.
André

2010-09-16, 15:49
Svar #2

Bertil Johansson

Vad titeln konkret innebär beror bl.a. på vilken tid det gäller. Man behöver fler uppgifter om din ana - vem, var och när - för att kunna komma vidare.
MVH
Bertil Johansson

2010-09-17, 12:36
Svar #3

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Personen är Jan Andersson, troligen född 1790, och i hfl Kila AI:13 s 251 benämnd gruvejordsägare. Det handlar alltså om 1830-talet och Granmuren i Kila socken utanför Sala.

2010-09-17, 16:54
Svar #4

Bertil Johansson

Hej Kenneth,
Förhållandena är litet svårtolkade. I och för sig står Jan Andersson inte som ägare i husförhörlängden, men termen dyker upp på andra håll, t ex om grannen Anders Mattsson i Jan Anderssons och Anna Olofsdotters vigselnotis (Kila E2 25/11 1818). Granmuren var en av många kronohemman var räntor/skatter på 1500- och 1600-talet anslogs till Sala gruva, därav beteckningen gruvejord. Hemmanen var då fortfarande statens egendom, brukarna hade åborätt. Staten kan givetvis ha sålt gårdarna senare, men då borde rätteligen beteckningen gruvejord inte stått kvar i längderna - sådant kan förstås ske av slentrian.
För att klara ut frågan om ägandet skulle man behöva gå till jordeböcker och länsräkenskaper.
Gruvejord är således en kameral term, som inte säger något om eventuell gruvdrift där. Anslagen av hemmansräntor hade bl.a till syfte att förse gruvan med skog och andra förnödenheter. Det finns föralldel gamla vattenfyllda gruvhål i skogen omkring Granmuren.
Men det var ett lustigt sammanträffande; Min farfars mor Brita Jansdotter föddes i Granmuren 1837, som dotter till Jan-Olof Persson och Stina Jansdotter på en av de andra gårdarna.
MVH
Bertil Johansson

2010-09-17, 23:02
Svar #5

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Tack för ditt utförliga svar, Bertil. Får väl kolla igen om Jan Anderssom står angiven som gruvejordsägare.  
Hur som helst, ditt svar förklarar en del av en långdragen process som jag har hört att Sala stad var inblandad i, nämligen vem som hade rätten till en del skogsfastigheter. Sala stad vann, och blev också betydligt större till ytan på kuppen. Processen pågick ganska sent, kan ha varit på 1910/20-talet när gruvdriften upphört.

2014-07-17, 21:43
Svar #6

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Ett litet inlägg på efterslängen. Jag håller på med historik om gruvor och jag kopplar gruvejordsägare till just jordägare av marken vid gruvorna. Mycket var det så att den som bröt arrenderade (kör med moderna begrepp) marken av markägaren.
 
Vill bara påvisa en annan möjlighet, kanske ska säga att det är mindre gruvor jag håller på med. De stora som Sala och Falun har jag bara läst lite om och har inte satt mig in i hur allt funkade där. Jag har bara sett för mindre gruvor med privata markägare till skillnad mot staten.
Ulf.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna