ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fällberedare  (läst 1544 gånger)

2002-09-19, 08:02
läst 1544 gånger

Anna- Lisa Göransson

Kan någon tala om vad en fällberedare gjorde. Kan det översättas med garvare. Eller är jag fel ute, det kanske inte har ngt med skinn att göra överhuvudtaget? Hoppas på svar.
Anna-Lisa

2002-09-19, 09:44
Svar #1

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
En speciell sorts garvare. Så här skriver Akademiens ordbok:
 
ETYMOLOGI: [sv. dial. fällboredare, sämskmakare; liksom d. fel(d)bereder, felt-, efter t. fellbereiter, av fell o. bereiten. Benämning på handtvärkare som bereder skinn på annat sätt än en vanlig logarvare; dels liktydigt med: vitgarvare, skinnare (som i regel äv. syr fällar av de beredda skinnen), förr äv.: buntmakare,  
 
BETYDELSE: liktydigt med: sämskmakare.

2002-09-20, 07:49
Svar #2

Anna- Lisa Göransson

Gunnar Carlin!
Tack for ditt utförliga svar.
Anna-Lisa

2005-02-04, 17:41
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Min mormors far var fällmakare. Jag vet att han hade en speciell symaskin, som han sydde skinnen med. Hans hustru vävde fälltäckena.
 
Jag har väl aldrig funderat mer på detta, men antar att en fällmakare inte beredde (garvade) skinnen, utan köpte dem färdigberedda för att sedan göra fällar.  
 
Om han också beredde skinnen med olika ämnen, var han väl samtidigt en garvare, eller? Var inte dessa två olika yrken?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2011-05-03, 09:45
Svar #4

Utloggad Martin Wahlén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 23:23
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har försökt hitta en förteckning på internet över vad som finns i nordiska museets samlingar angående fällberedare/sämskmakare och fann då följande sida (kräver DjVU) http://ia600300.us.archive.org//load_djvu_applet.php?file=14/items/meddelandenfr nn02swedgoog/meddelandenfrnn02swedgoog.djvu sidan 256ff (bild 274ff) är meddelanden från skråavdelningen som bland annat innehåller en förteckning över skråhandlingar som fanns på nordiska museets arkiv 1901. Jag tänkte att detta kunde vara av allmänt intresse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna