ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolfogde  (läst 2113 gånger)

2006-08-05, 18:31
läst 2113 gånger

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
På Anbytarforum: Släkter: Werre, skriver Jan-Åke Sandberg 3 jan 2000 om Annika Helstedt (min mans ff fm mf fm) att hon eventuellt var dotter till skolfogden på Visingsö.
Vad hade en sådan för uppgifter?
Sylvia

2006-08-05, 19:56
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Kan det stå skogsfogde. Kronan hade stora ekplanteringar på Visingsö för framtida skeppsbyggnationer.
 
Annars inrättade Per Brahe d.y. ett gymnasium i Kumlaby ödekyrka (1100-talet). Skolan inrättades 1911 som högre folkskola. Dess rika bibliotek flyttades till Växjö.
 
En teosofskola (Senare antroposofi) grundades på Visingsö 1913.  
 
Källa Sv Uppslagsbok 1936.

2006-08-06, 00:33
Svar #2

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Tack, Torbjörn!
Det är mycket möjligt att du har rätt om skogsfogde.
Werre-släkten som Annika gifte in sig i, hade flera generationer med hejderidare eller skogvaktare. Annika var född ca 1670, så fadern har varit samtida med Per Brahe d.y. En sonsons son till Annika och hennes man Nils Werre hette Anders Werre. Han ska en tid ha varit skogvaktare på Visingsö, så det verkar finnas beröringspunkter.

2009-05-13, 23:06
Svar #3

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Efter snart tre år dyker ordet skolfogde upp igen för mig. Det handlar inte om skogsfogde som Torbjörn tipsade om och som jag tyckte verkade troligt då.  
Anders Thorstensson har lagt ut en bild från Arkiv Digital här på Anbytarforum under rubriken Lästips -> Västergötland -> Valstad, vigselnotis 1709.
Denna vigselnotis handlar om en syster till den Annika jag skrev om i mitt förra inlägg. Där står tydligt Scholefougde eller möjligen
Scholaefougde, i varje fall inte skogsfogde.  
Denne skolfogde levde på Per Brahe d.y.:s tid, och nu uppstår frågan igen:  
Vad kan han ha haft för uppgifter?
Sylvia
 
(Meddelandet ändrat av sos 2009-05-13 23:08)

2009-05-14, 08:05
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Inom Per Brahes grevskap fanns efterhand en mängd gårdar donerade till hans på 1630-talet inrättade skola på Visingsö. Godsen kallades allmänt  skolegods. Kan det vara så att den skolefogde som Du refererar till levde i ett område med Visingsö-skolegods och var en av dessa skolegodsfogdar. I mina hemtrakter bodde en skolegodsfogde i Ingelsbo, Adelöv socken. Jämför t ex http://web.comhem.se/~u40354952/htmlmormor/0001/9200.htm
Vem var Din skolefogde?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-05-14, 17:48
Svar #5

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Tack Olle för ett informativt svar!
Jag förstår att jag måste läsa mer om Per Brahe och Visingsö!
Min skolefogde hette Jonas Jonsson Hellstedt (ibland stavat Helstedt) och var enligt dotterns vigselnotis från 1709 fordom Scholefougde öfwer Wisingsöö.
Jag undrar hur långt tillbaka fordom ligger, om han hade tjänsten före din Jonas Falk.
Vad tror du ingick i hans uppgifter? Ett slags tillsyningsman; revisor för räkenskaperna? Annat?
Vänliga hälsningar,
Sylvia

2009-05-14, 18:47
Svar #6

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Förlåt! Johan Falk heter han ju.
Jag kan nämna att släkten Werre, som Annika Hellstedt gifte in sig i, flyttade från Valstads församling, Kymbo socken, till Habo socken, som en gång hötde till Visingsborgs grevskap.
Sylvia

2009-05-14, 21:48
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Har nu hittat titeln skolefogde i förhållande till Visingsborgsskolan. Salomon Kraft skriver om detta i Gränna Visingsö historia, sid 158. Där anges  Ett donationsbrev av den 4 januari 1654 utökade skolands egendomsbestånd. I fast årslön tillerkändes konrektorn 85, kollegan 70, skolfogden 20 samt organisten 9 dlr. smt jämte klockarlönen av Visingsö. Om skolfogden här är detsamma som senare skolegodsfogde - där det bör ha funnits sådana både på östra och västra sidan om Vättern - har jag ingen aning om.
Det ser ut som om en annan forskare har ägnat sig åt familjen. Jmfr http://web.telia.com/~u36604784/gsnahx/
När jag kollar lite i Kymbo LI:1 finner jag på sidan 26 följande ang namnbärare.
.
År 1703 (sid 39) är Jonas Hellsted sergieant.
Frågan är hur de hängder ihop med familjen?
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-05-14 21:57)
Vänligen,
Olle Elm

2009-05-14, 23:34
Svar #8

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Hej! Så intressant! Här finns att bita i och forska vidare om! Släktforskning är som ringar på vattnet, det bara vidgas hela tiden och det blir mer och mer som man vill läsa och lära mer om. Härligt med en hobby som aldrig tar slut!
 
Den forskare du tipsar om har jag redan kontakt med. Jag ska meddela honom om dina nya fynd. Han kanske kan hjälpa till att reda ut sammanhangen.
 
Tack för att du engagerar dig i detta!
Vänliga hälsningar,
Sylvia

2012-01-01, 15:56
Svar #9

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Ett litet korn för den som är intresserad av skolfogdar på Visingsö:
I skriften Braheskolan under fyra sekler, (redaktör Gunnar T. Westin) skriver Torsten Gardeman att skolfogdens uppgift var att förvalta skolgodsen (s. 28).
Per Brahe d.y. ägde ju en mängd gods, både på Visingsö och på båda sidor om Vättern. Några av dem var utsedda till skolgods, och avkastningen från dem skulle gå till grevens skola på Visingsö.
I sitt testamente skrivet 7 okt. 1673 skrev Per Brahe d.y. att skolfogden skulle erhålla 30 daler i lön (årslön får man förmoda).
Genom ett lagbeslut 1692 utvidgades skolan och blev trivialskola och gymnasium (Visingsborg).  
Kung Karl XI lät undanta vissa Brahegods från reduktionen, och skolan fick t.o.m. en donation från kungen, och skolan kallades en tid Karolinska Gymnasiet i Visingsborg.
I 1693 års stat för skolan står att skolfogden skulle erhålla 100 daler.
 
Gott Nytt År till alla som läser detta!
Sylvia

2012-01-16, 12:11
Svar #10

Utloggad Fredrik Falk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2012-01-16, 12:11
    • Visa profil
Min anfader Johan Falk den äldre var skolefogde på Visingsö precis som Olle skrev. Kanske intressant i sammanhanget att hans son Johan Falk den yngre tog över hans tjänst efter honom.
Olle, vet du om det finns Falk-släkt kvar i Ingelsbo?

2012-01-16, 19:16
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Fredrik,
Gjorde en Falkutredning vid något tillfälle. Den finns tillgänglig här på forumet. Pröva med att koipera detta direkt i huvudet på Din webläsare, så hoppas jag det fungerar.
aforum.genealogi.se/discus/messages/44/falkdv.doc
Och öppna den senare i ett worddokument.
Några ytterligare uppgifter om släkten har jag inte.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna