ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fogde  (läst 1622 gånger)

2003-02-15, 08:20
läst 1622 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
I födelseboken i Öggestorp på 1700-talet stog det att fadern till barnet var Fogde eller Rättare
Var Fogde och Rättare samma sak?
Varför skrev prästen eller ?
Visste han inte vilket som var det riktiga yrket för fadern?

2006-03-17, 07:00
Svar #1

Bengt-Arne Andersson (Sluggo68)

Inte så hård trafik på detta spåret, frågan ställd för 3 år se'n. Har själv ställt liknande frågor på ett par ställen här men ej fått svar. Tillåt en liten fundering utifrån vad jag ändå har snappat upp.
   Det beror lite på sammanhanget men jag tror att prästen garderar sig (förtydligar) genom att ange 2 alternativa titlar. Liknande resonemang finns under Befallningsman, Kronorättare, Rättare på detta forum.
 ”Erika-Arnes pöjk i Skallhult”

2006-10-14, 21:54
Svar #2

Utloggad Torbjoern Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2017-10-11, 23:40
    • Visa profil
Befallningsman eller Rättare!
 
Det var ganska vanligt att de lite mer begåvade
bondpojkarna i Sörmland från 1850-talet och framåt
i tiden gick och utbildade sig till lantbruksbefäl
vid Wädersbrunn i Bergshammars socken utanför Nyköping. Wädersbrunn kallades också för Rättarskola.
Efter max två år var utbildningen klar och oftast
började männen sin lantbrukskariär som rättare på
någon herrgård. En rättare förde befäl över stat-
drängarna och deltog delvis i arbetet.
Efter några år av erfarenhet och arbete kunde
rättaren avansera och söka plats som befallnings-
man. Att bli befallningsman var alltså åtskilligt
förmer än att vara rättare. Befallningsmannen an-
svarade för bokföring och ekonomi och arbetsled-
ning. Befallningsmannen kunde också ha titeln
inspektor.
Sista steget i karriären blev som godsarrendator
eller ägare av någon större gård.
 
Både rättare och befallningsman hade liksom stat-
drängarna sin lön i stat d.v.s  säd och mjölk mm.
 
På 1700 -talet kallades befallningsmannnen också
för fogde och det var inte det samma som krono-
fogde.
 
Jag har bland mina anfäder en befallningsman
Lars Gillstedt vid Stäringe i Årdala socken på
1730-talet, men jag har inte kunnat spåra honom
framåt eller bakåt i tiden.
 
Hälsningar
Torbjörn E.

2006-10-15, 14:11
Svar #3

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 
  Med anledning av det ovan skrivna dyker en fråga upp i mitt huvud eftersom jag har en anfader som på 1700-talet var först frälsefogde och senare frälseinspektor, på en stor herrgård.
Vilken socialgrupp kom dessa frälsefogdar, inspektorer, från under 1700-talet och vilken utbildning hade man?
Någon som vet?
Jerry Högberg

2006-10-25, 18:34
Svar #4

Lars

Hej! Har ställt denna fråga tidigare på annat ställe,dock utan napp. Arvid Habarsson var Sten Sture d.ä fogde år 1497 i Rickleå,Västerbotten. Vad innebar det vid den tiden att vara fogde? Går det att finna något mer om denne man? Härstamning,anor,barn?  Mvh Lars

2006-10-26, 11:40
Svar #5

Kalle Thorsberg

Hej Lars.  Arvid Hagbardsson är enligt Sveriges medeltida personnamn, i artikeln Haghbardh, endast belagd vid detta enda tillfälle. Belägget finns i Uppsala domkyrkas räkenskaper från år 1497-99. SMP menar att han möjligen varit fogde i Västerbotten. Mer än så är nog tyvärr inte känt om denne man.  Kalle

2006-10-26, 15:08
Svar #6

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Allmänt om fogdesysslan i kronans lokalförvaltning under medeltiden, se förra diplomatarieredaktören Birgitta Fritz avhandling Hus, land och län - förvaltningen i Sverige 1250-1434 (1973-74, nytryck 1992), och samma författares uppsats
Kronans fögderier och län under medeltiden i Bebyggelsehistorisk tidskrift 1982, nr 4 (s. 136-148).

2006-10-27, 18:55
Svar #7

Lars

Hallå! Tack Kalle för ditt svar. Jaså,Arffuid Habarsson står som Hagbardsson...Jo,Habar är nog menat Hagbard. Mvh Lars

2009-06-09, 11:51
Svar #8

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-07-03, 15:51
    • Visa profil
Hej!
 
Jag försöker mig på ännu en efterlysning av Jöns Carlsson. I Ingelstad häradsrätt 1658 nämns han som löjtnant och fullmäktige för Malmöhus län. Huruvida han var bosatt i Malmö framgår icke. Det var enbart ett antagande av mig. Han kan ju faktiskt ha varit bosatt var som. Dock vet jag att hans bror, Malcior Carlsson var stationerad inom tullväsendet i Malmö och där bosatt.
Känner någon till var Jöns och hans familj var bosatta? eller har några  upplysningar om honom så tar jag tacksamt emot dessa.
 
MVH Bengt i Borrby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna